ظاهراً مايكروسافت در برابر محبوبترين موتور جستوجو نيز اعلام جنگ كرده است. تاكنون تعداد معدودي از بخشهاي مختف اينترنت از سلطه مايكروسافت گريختهاند، اما اين شركت قصد دارد تا با راهاندازي موتور جستوجوي اينترنت خود يعني MSN، كنترل بيشتري بر فضاي سايبر داشته باشد.
بيل گيتس معتقد است كه اين موتور جستوجو بسيار دقيقتر و بهروزتر از موتورهاي رقيبان ميباشد و البته به نظر ميرسد كه مايكروسافت اين بار حرفي براي گفتن داشته باشد.
گوگل از سال 1998 تا به امروز با رشدي انفجارگونه به پربينندهترين وبسايت اينترنت تبديل شده است. در ماه، 15 ميليون كاربر اروپايي و 150 ميليون كاربر از ايالات متحده از گوگل استفاده ميكنند و براي دهها ميليون از كاربران اينترنت، گوگل چيزي جز درب ورودي به اينترنت نميباشد.
با اين وضعيت، حركت مايكروسافت براي برپاكردن چنين مبارزهاي با صرف 100 ميليون دلار و دو سال زمان براي توسعه موتور MSN -كه اوايل فوريه در 24 كشور و به 10 زبان مختلف راهاندازي شد- كمي نادر است اما مايكروسافت در گذشته به طرز قابل توجهي در پسگرفتن ميادين از دسترفته خود از رقبايي چون Netscape و Apple موفق عمل كرده است.
با اين وجود راه درازي در پيش روي گيتس قرار دارد تا در كنار گوگل مطرح شود چرا كه 60 درصد از جستوجوهاي آنلاينِ انگلستان و 35 درصد از جستوجوهاي ايالات متحده در اختيار گوگل ميباشد و علاوه بر اين نبايد حضور رقبايي چون Ask Jeeves را از ياد برد. مايكروسافت تا به امروز از فناوري موتور جستوجوي ياهو در موتور MSN خود استفاده ميكرد.
بدين ترتيب روشن است كه مايكروسافت نااميدانه چنين جنگي را براي پسگرفتن اين عرصه اينترنت آغاز كرده است اما گيتس بايد به هر قيمتي پيروز اين ميدان باشد چرا كه موتورهاي جستوجو نقشي حياتي در كنترل نسل بعدي كاربران كامپيوترها بازي خواهند كرد.
در اين ميان، سرمايههاي كلان هم در خطرند؛ بازار بورس والاستريت اواخر ماه ژانويه با گزارشي تكاندهنده مواجه شد: سود خالص گوگل در سهماهه چهارم سال 2004 به 654 ميليون رسيد كه نسبت به سال گذشته دو برابر شده است. بدين ترتيب سهام گوگل با رشدي 10 درصدي مواجه شد تا ارزش شركت به 2/58 ميليارد دلار يعني بيش از مجموع دو شركت فورد و جنرال موتورز برسد.
سالها اين سوال مطرح بود كه چگونه شركتهايي چون گوگل و موتورهاي ديگر قادر به كسب درآمد خواهند بود. در اواخر دهه 90، تبليغات در اينترنت تا حدودي براي شركتها سودآور بود اما آنچه كه به تدريج پديدار شد، تبليغات متني (text-based) بود كه قطعاً با آنها برخورد كردهايد؛ اين تبليغات به مزايده گذاشته ميشوند و به همراه نتايج جستوجو بر روي صفحه به نمايش در ميآيند. براي مثال با جستوجوي عبارتي كليدي چون «پروازهاي ارزان» نام چند شركت مسافرتي نيز در كنار نتايج ديگر نمايان ميشود.
سود به دست آمده از اين چنين تبليغاتي به طور نمايي در حال رشد است. بنا بر تحقيقات موسسه ژوپيتر، سود تبليغات متني از 358 ميليون در سال 2003 به 5/1 ميليارد در سال 2009 خواهد رسيد.
بدين ترتيب آيا مجالي براي سرنگوني گوگل باقي ميماند؟
تا جايي كه روشن است، MSN به روشي مشابه درصدد كسب درآمد است. اما مايكروسافت معتقد است كه برگ برنده MSN، ارتباط آن به دايرهالمعارف Encarta با 4/1 ميليون مدخل ميباشد كه علاوه بر جستوجوي كلمهاي، به پرسشهاي كاربران نيز پاسخ ميدهد؛ مثلاً «جمعيت ايران چقدر است؟»
راهاندازي يك موتور جستوجوي موفق، امري كاملاً بديهي ميباشد. آنچه كه موفقيت يك موتور جستوجو را رقم ميزند، تناسب نتايج ارائه شده به كلمات كليدي كاربران است. تمامي موتورهاي جستوجو از نرمافزاري عنكبوتي براي يافتن كلمات در ميان وبسايتهاي مختلف و تشكيل بانك اطلاعاتي گسترده استفاده ميكنند و ميزان تناسب يافتههاي موجود در اين بانك با كلمه مورد نظر، توسط الگوريتمها و فرآيندهاي پيچيده رياضي تعيين ميشود.
مايكروسافت ادعا كرده است كه سرعت موتور آن از موتور گوگل بيشتر بوده و ليست 5 ميلياردي خود را هر 48 ساعت يك بار بهروز ميرساند. علاوه بر اين با ارائه تعداد كمتري نتيجه براي هر كلمه، تناسب بيشتري ميان نتايج و كلمات مورد نظر برقرار خواهد كرد.
به عقيده بسياري از تحليلگران، MSN به دليل ارتباط با مايكروسافت و سلطه بحثبرانگيزِ آن بر دنياي نرمافزار، دچار مشكل خواهد شد. به هر ترتيب MSN براي پيروزي، نياز به رهايي از گواهينامههايي دارد كه نشان از سوداگري مايكروسافت دارند.