ايمان بيك
عصر ارتباط - پنج شنبه گذشته، نشست خبري دومين همايش تجارت الكترونيكي، راهبردها، سياستها و فرصتها در طبقه هشتم ساختمان مركز مطالعات و پژوهشهاي بازرگاني با حضور دكتر فرهاد دژپسند برگزارشد.
در طبقه همكف ساختمان 240 خيابان كارگر شمالي، اما كركره پايين كشيده نقطه تجاري ايران، همچنان جلب توجه ميكرد.
نقطه تجاري ايران، در تعريف به منظور ايجاد محيطي مناسب براي تسهيل عمليات بازرگاني و انجام فعاليتهاي تجاري در زير يك سقف مجازي، پايه ريزي شده، اما بيش از 2 سال كه اين "نقطه" همچنان "مجازي" باقي مانده و اهداف خود را عقيم ديده است.
از سوي ديگر، شبكه جامع اطلاعرساني بازرگاني كشور كه عمري تقريبا به درازاي نقطه تجاري دارد، هرگز شكل عملياتي به خود نگرفته و بازرگاني ملي، همچنان از اين بستر مهم كه قرار بوده با استفاده از ICT به عنوان پورتال دسترسي به اطلاعات اقتصادي توزيع شده عمل كند، محروم مانده است.
دكتر دژپسند در نشست مطبوعاتي روز پنج شنبه، به موانع متعددي كه سر راه تجارت الكترونيكي ايران شدهاند، به دستي اشاره كرد، اما نگفت كه بر سر اين دو پروژه ملي چه آمده است. اگر فقدان زيرساختهاي قانوني و حقوقي در سالهاي گذشته مانع از رسميت امضاي الكترونيكي و رواج پول الكترونيكي بود، اگر نفوذ كامپيوتر، تلفن وكلا زيرساختهاي فني، درد مشترك فناوريهاي نو در ايران، از جمله تجارت الكترونيكي است، به نظر ميرسد كه در راه اين دو پروژه مهم ملي موانع ديگري غير از اينها وجود دارد، كه انتظار داريم مسئولان وزارت بازرگاني به ويژه دكتر فرهاد دژپسند آنها را با مطبوعات در ميان بگذارند.
وزارت بازرگاني طرحها و پروژههاي بسيار خوبي در جهت فراگير كردن تجارت الكترونيكي در كشور در دست دارد كه ايجاد مركز پيشگام تجارت الكترونيكي و مركز صدور گواهي ديجيتال و طرح استاندارد كدينگ كالا و خدمات از جمله مهمترين آنهاست، اما گذشته از موانع حقوقي و زيرساختي، آيا نبايد از مزاحمت موانع ناشناخته در راه اجراي موفق اين طرحهاي ملي هم هراس داشت؟