۰
plusresetminus
چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۱۶

عکس روز ناسا؛ رو در روی کهکشان NGC 6946

ایتنا - این کهکشان در نور فروسرخ نیز روشن است و دارای گاز و غبار فراوانی می‌باشد که نشان‌دهنده نرخ بالای تولد و مرگ ستارگان است.
عکس روز ناسا؛ رو در روی کهکشان NGC 6946
ما در کهکشان راه شیری، کهکشان NGC 6946 را به صورت رو‌به‌رو می‌بینیم. این کهکشان مارپیچی بزرگ و زیبا تنها ۲۰ میلیون سال نوری با ما فاصله دارد و در پشت پرده‌ای از غبار و ستارگان پیش‌زمینه در صورت فلکی دورافتاده قیفاووس قرار گرفته است. در این تصویر تلسکوپی واضح، رنگ‌های کهکشان از مرکز به سمت بیرون تغییر می‌کنند؛ از نور زرد ستارگان قدیمی در مرکز تا خوشه‌های ستارگان جوان آبی و نواحی تشکیل ستارگان قرمز رنگ در طول بازوهای مارپیچی پراکنده و تکه‌تکه.
 
این کهکشان در نور فروسرخ نیز روشن است و دارای گاز و غبار فراوانی می‌باشد که نشان‌دهنده نرخ بالای تولد و مرگ ستارگان است. در واقع، از اوایل قرن بیستم ده ابرنواختر تأییدشده (یعنی انفجارهای مرگبار ستارگان غول‌پیکر)، در کهکشان  NGC 6946 کشف شده است. این کهکشان با داشتن پهنه‌ای به اندازه تقریبی ۴۰ هزار سال نوری، کهکشان آتش‌بازی نیز نام دارد.

 

این کهکشان مکان مناسبی برای مطالعه فرآیندهای تشکیل و مرگ ستارگان است. با توجه به فعالیت زیاد در این کهکشان، دانشمندان می‌توانند با بررسی آن به درک بهتری از تکامل کهکشان‌ها و نقش گاز و غبار در ایجاد ستارگان جدید برسند. این کهکشان همچنین می‌تواند به ما در فهم چگونگی تعاملات گرانشی و دینامیکی بین ستارگان و ساختارهای کهکشانی کمک کند.
کد مطلب: 80266
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام