۰
plusresetminus
پنجشنبه ۸ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۰۰
عکس روز ناسا

ماه زحل را می‌پوشاند

ایتنا - پدیده‌های اختفا نه تنها فرصتی برای رصدکنندگان آماتور فراهم می‌آورند تا از زیبایی‌های آسمان لذت ببرند، بلکه به دانشمندان نیز کمک می‌کنند تا درباره مدار ماه و همچنین موقعیت دقیق زحل اطلاعات بیشتری کسب نمایند.
ماه زحل را می‌پوشاند
اگر زحل ناپدید می‌شد، چه اتفاقی می‌افتاد؟ گاهی اوقات، چنین اتفاقی می‌افتد. البته زحل واقعاً از بین نمی‌رود، بلکه زمانی که ماه در جلوی آن قرار می‌گیرد، از دید پنهان می‌گردد. این پدیده که اصطلاحاً «اختفا» (occultation) نامیده می‌شود، چند روز پیش در مسیر طولانی از پرو و با عبور از اقیانوس اطلس تا ایتالیا قابل مشاهده بود.
 
تصویر رنگی برگزیده ناسا که مشاهده می‌کنید، ترکیبی دیجیتالی از واضح‌ترین تصاویری است که در طول این رویداد ثبت شده و برای تنظیم رنگ و روشنایی نسبی بین زحل نسبتاً کم‌نور و ماه نسبتاً روشن، تنظیم گشته است. تمام این عکس‌ها در اسپانیا گرفته شده‌اند؛ آن هم دقیقاً قبل از لحظهٔ اختفا. اختفای زحل توسط ماه در هر ماه تا پایان امسال رخ خواهد داد. با این حال، این رویداد گذرا هر بار فقط برای کسانی که در موقعیت جغرافیایی مناسبی هستند و آسمان صاف دارند قابل مشاهده خواهد بود.

 

پدیده‌های اختفا نه تنها فرصتی برای رصدکنندگان آماتور فراهم می‌آورند تا از زیبایی‌های آسمان لذت ببرند، بلکه به دانشمندان نیز کمک می‌کنند تا درباره مدار ماه و همچنین موقعیت دقیق زحل اطلاعات بیشتری کسب نمایند. از این رو، چنین رویدادهایی نه تنها از لحاظ بصری شگفت‌انگیز هستند، بلکه از نظر علمی نیز ارزشمند می‌باشند.
کد مطلب: 80514
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام