اهميت غول جستوجو به نوروز
ياشار بهمند- حياتنو
گوگل به اندازهاي وارد زندگي مجازي شده است كه توانسته با مفهوم جستوجو كردن وارد ديكشنري شود. حضور در اين غول دنياي وب كه روزانه بيش از 350 ميليون بازديدكننده دارد باعث شده، اين تصور به وجود آيد كه آنچه در زندگي واقعي وجود دارد بايد در اين فضا باشد و اگر در اين فضا حضور نداشته باشيد، حضورتان در فضاي واقعي هم به خطر ميافتد. چند سالي است كه گوگل به عنوان سلطان و فرمانرواي فضاي وب، به مناسبتهاي گوناگون لوگوي خود را تغيير ميدهد و با اين كار موجي را براي شناخت اين مناسبت به راه مياندازد. شايد بسياري از كاربران در فضاي وب، شخصيتها يا مناسبتهايي كه به خاطر آنها گوگل لوگوي خود را تغيير داده، را براي اولين بار در گوگل ديده باشند و با اين كار آن مناسبت و يا آن شخصيت در جامعه بيشتر شناخته شوند.
به نوعي ميتوان گفت لوگوهاي مناسبتي گوگل ديگر تبديل به بخشي از شخصيت اين شركت شدهاند و بسياري از كاربران اينترنتي مشتاقانه نحوه تغيير اين لوگوها را تعقيب ميكنند و خيلي وقتها بر سر بودن يا نبودن لوگوي مناسبتي براي يك روز خاص اختلاف نظر پيش ميآيد. در كشور خودمان نيز قرار گرفتن لوگوي نوروز در گوگل تقريبا دغدغه بسياري از كاربران شده است و سعي ميكنند هويت فراموش شده ايراني را در يك لوگوي چند سانتي گوگل پيدا كنند. به خاطر ميآورم وقتي كاربران ايراني گوگل را با حجم نامههاي خود تحت فشار قرار دادند و خواستار تغيير لوگوي گوگل به مناسبت نوروز شدند، وقتي بود كه نوروز ايراني را يونسكو ايراني ندانست و پرونده نوروز در حال كشاكش بود و شايد اين عمل ايرانيها يعني زنده نگهداشتن نوروز ايراني در اذهان جهانيان.
اما داستان اين لوگوها چيست؟
بخش هنري گوگل فقط يك كارمند دارد و آن هم «دنيس وانگ» است. لوگوهاي دنيس را ميليونها بازديدكننده منتقد، دنبال ميكنند و هر بار كه لوگويي ميكشد هزاران انتقاد و عيب و ايراد يا تشويق دريافت ميكند. بسياري منتظرند ببينند او چه لوگوي جديدي كشيده تا آن را ارزيابي كنند. نام اصلي وي وانگ جونگ موك (Hwang Jung-moak) است، جواني از كرهجنوبي اما متولد ايالت تنسي آمريكا كه دوران تحصيلات خود را در كره جنوبي گذرانده است. در سال 2000، لري پيچ و سرگي برين (بنيانگذاران گوگل) براي دستكاري و بهبود لوگوي چهارم جولاي (روز استقلال آمريكا) از دنيس كه رشته تحصيلياش هنر و طراحي بود و به عنوان يك دانشجو، گاهگاهي هم به عنوان دستيار وبمستر و نگهداري سيستم، كار ميكرد خواستند تا به عنوان دستيار، روي آن لوگو كمي كار كند.
برين و پيج ميخواستند كه لوگوها تم خودمانيتري داشته باشند و از آن حالت خشك و رسمي فاصله بگيرند. كار دنيس مورد توجه گوگل قرار گرفت و اولين لوگويي كه مستقلاً طراحي كرد براي بزرگداشت روز باستيل (فرانسه) بود. لوگوهاي گوگل را مديران گوگل هر چند ماه يك بار به مناسبتهاي مختلف سفارش ميدهند و نهايتاً اين سرگي برين است كه با خيره شدن به لوگو و ماليدن دستش به چانهاش سبك سنگين و ارزيابي ميكند و تأييد يا رد ميكند. البته دنيس براي طراحي لوگوهايي كه جنبه خبري دارند (مثل سفر به سياره مريخ) فقط چند ساعت وقت دارد و براي ديگر لوگوها چند روز يا ماه ... لوگوهاي مخصوص هر فرهنگ يا كشور را اكثراً فقط در سرچ باكس ويژه همان كشور نمايش ميدهند و كاربران ساير كشورها يا فرهنگها نميتوانند آن را ببينند.
اما داستان لوگوي نوروزي گوگل ...
چند سالي است چنين ايميلهايي نزديك نوروز توسط اكثر كاربران ايراني دريافت ميشود:
«همه با هم، با ارسال ايميل، گوگل را وادار به قرار دادن لوگوي عيد نوروز ايرانيان كنيم.»
«فقط با يک کليک نوروز را به خانه «گوگل» ببريد»
اغلب کاربران ايراني و کارشناسان مسائل اينترنت معتقدند، تلاش کاربران ايراني براي نوروزي کردن لوگوي گوگل تاثير مثبتي در ارتقاءشان و منزلت فرهنگ ايراني دارد و جلوه مدرني از غرور ملي ايرانيان است. و به همين علت با ارسال نامه به مديران گوگل بر قرار دادن لوگوي ايراني در گوگل اصرار ميكنند. برخي از پايگاههاي اينترنتي ايراني با ملي خواندن اين اقدام، از كاربران اينترنتي خواستهاند آدرس ايميل خود را در فرم از پيش آماده شده نوشته و آن را براي گوگل ارسال نمايند.
اين هم يك نمونه از نامههايي است كه كاربران ايراني براي گوگل ارسال كردهاند:
با سلام خدمت تيم محترم گوگل
بسيار خوشحال خواهيم شد كه گوگل يك لوگوي مخصوص عيد باستاني ايرانيان (نوروز) در صفحه اصلي خود، در تاريخ 20 و 21 مارس قرار دهد. نوروز اولين روز سال شمسي و مهمترين عيد براي بسياري از ملتها، مانند ايرانيان، فارسها، افغانها، تركها، كردها، تركمنها، تاجيكها و ملتهاي ديگر است و مطمئن هستيم كه همه آنها از اين اقدام تحت تاثير قرار گرفته و از گوگل تشكر خواهند كرد.
با تشكر
البته مديران گوگل هم در 3 سال اخير بنا به درخواست هزاران نفر از کاربران ايراني اينترنت در سراسر دنيا، لوگوي بخش فارسي سايت گوگل را به نماد سفره هفتسين مزين ميكنند. اين اقدامات مشابه طي 3 سال گذشته، گوگل را مجبور كرده است كه لوگوي نوروز باستاني را در سايت خود قرار دهد، اما هنوز لوگوي نوروزي وارد صفحه اصلي سايت نشده و هنوز به 350 ميليون بازديدكننده گوگل اين جشن باستاني معرفي نشده است و هنوز كاربران ايراني براي اين روز لحظهشماري ميكنند ولي باز هم توجه اين غول فضاي وب به نوروز جاي فخر و بالندگي است و اميدواريم در آينده اين مهم به وقوع بپيوندد، شايد نوروز همين امسال....
چهارشنبهسوري در گوگل
بسياري از كابران ايراني امسال ميخواهند از گوگل بخواهند که در کنار لوگوي نوروز لوگوي جشن چهارشنبهسوري را هم که در 19 مارس است به سايت خود اضافه کند. البته پيشنهاد ميگردد اين عمل در مناسبتهاي ملي و مذهبي ديگر هم انجام شود و فرهنگ ايراني بيشتر شناسانده شود.