از هنگامی که تولیدکنندگان بزرگی همچون مایکروسافت، SAP ، IBM و اوراکل فروش محصولات مبتنی بر BI را آغاز نمودند، تحلیلگرانی مانند Cognos و Hyperion هشدار دادند که با اتکاء بیش از حد به هوشمندی تجاری، نوآوری و ابتکار در آیندهای نزدیک در بین سازمانها و شرکتها کمرنگتر خواهد شد.
اما اینک با مطالعاتی که از سوی شرکت تحقیقاتی Technology Evaluation Centers انجام شد مشخص گردید که پیشرفتهای جدید تکنولوژیک در حوزه BI بتدریج این مبحث را به الگویی جذاب مبدل خواهد نمود.
Anna Mallikarjunan تهیه کننده این گزارش در بخشی از آن آورده است: «حال وقت آن رسیده تا با نگاهی به پشت سر، اقداماتی که موجب شدهاند BI بیشتر از گذشته در دسترس فعالان تجارت قرار گیرد را مورد بازبینی قرار دهیم.»
وی با اشاره به چگونگی تاثیر نوآوری بر توانمندسازی شرکتها برای جستجوی موثرتر در لابلای دیتاهای ساختارنیافته و نامتجانس توضیح میدهد که این دستاوردها موجب شدند تا هزینههای مربوط به ایجاد انبارههای اطلاعات و فرآیندهای ELT کاهش یابند.
وی در این گزارش از فروشندگانی مانند SAS ، Business Objects ، Oco و Host Analytics نام برده و آنان را نمونههایی از میزبانان موفق در ارائه سرویسهای تجاری برشمرده است.
Mallikarjunan همچنین IBM و Informatica را از شرکتهای پیشرو در زمینه هوشمندی تجارت میداند که محصولات آنان کاربران را قادر میسازند تا بصورت بلادرنگ به اطلاعات خود دسترسی داشته باشند.