بيبيسي - سارا پیلین، فیس بوک و یورو 2008 چه نکته مشترکی دارند؟
هر سه عبارت از سوی شرکت گوگل در فهرست 10 عبارتی اعلام شده اند که در سال 2008 میزان جستوجو درباره آنها بیش از سایر عبارات و سریعتر از آنها افزایش یافته است.
این شرکت مطابق روال هر ساله خود، در پایان سال میلادی 2008 سند موسوم به "زمان-نما" (Zeitgeist) را ارائه کرده است که نشان می دهد کاربران اینترنت به دنبال چه چیزهایی می گردند.
فهرست سالانه گوگل مشغولیتهای ذهنی کاربران اینترنت را نشان میدهد و بر اساس آن نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و المپیک پکن در صدر جستوجوها قرار داشتهاند و عباراتی که جستوجو به دنبال آنها سریعترین رشد را داشته «سارا پیلین»، «لمپیک پکن»، و صفحه ورود به سایت فیس بوک بودهاند.
در بریتانیا نیز کاربران بیش از هرچیز به دنبال فیس بوک گشتند و جستوجو به دنبال "آی-پلیر" (iPlayer) سایت برنامههای تلویزیونی بی بی سی نیز بیشترین رشد را در سال 2008 داشته است.
ماریسا مایر، معاون بخش جستوجو در شرکت گوگل می گوید با استفاده از نتایج به دست امده میتوان دریافت که مردم سراسر جهان بیش از هر چیز در تمایل به برقراری ارتباط و سیاست با یکدیگر نقطه مشترک دارند.
او در وبلاگ رسمی شرکت گوگل می نویسد: «در سراسر جهان نام شبکههای اجتماعی چهل درصد عباراتی را تشکیل میدادند که میزان جستوجو به دنبال آنها بیشترین رشد را داشته است و انتخابات آمریکا نیز نظر همگان را در جهان به خود جلب کرد.»
بر اساس نتایج اعلام شده، در بریتانیا بحران اقتصادی عاملی کلیدی در عبارات مورد جستجو بوده و عبارتهای «کارشناس صرفهجویی در هزینهها» و «بهترین قیمتها در بریتانیا» در جمع 10 عبارت اقتصادی که بیش از دیگران مورد جستوجو قرار گرفتهاند دیده میشود.
در میان سیاستمداران بریتانیایی هم نتایج برای گوردون براون نخست وزیر این کشور راضی کننده خواهد بود زیرا نام او بیش از دیوید کامرون، رهبر حزب محافظه کار در جستوجوها در بریتانیا استفاده شده است.
در جستوجوهای انجام شده در این کشور باراک اوباما در مکان سوم است و جان مک کین، نامزد حزب جمهوری خواه به رتبهای بهتر از هفتم دست نیافته است.
در امارات متحده عربی نام ناصر بن زاید(برادر رئیس امارات متحده عربی که در جریان حادثه سقوط هلی کوپتر کشته شد)، باراک اوباما و هیت لجر (هنرپیشه درگذشته هالیوود) در صدر شخصیت های جستوجو شده بودند.
موسیقی پاپ
هر چند در سراسر جهان اخبار و وضع هوا از پر طرفدار ترین عبارات مورد جستوجو هستند اما آنطور که خانم مایر می گوید چندین عبارت نیز هستند که جستوجو به دنبال آنها به کشورهای خاص محدود میشود.
او مینویسد: «روسها دیمیتری مدودف را بعنوان رئیس جمهور خود انتخاب کردند اما جستوجو به دنبال دو گروه و خواننده موسیقی پاپ بیشتر از رئیس جمهور جدید روسیه بوده است.»
گوگل همچنین در گزارش خود می نویسد در استفاده از عبارت «چگونه ... انجام دهیم»(... How to) نقاشی کردن، بوسیدن، نوشتن، آشپزی کردن و گره زدن در صدر موارد جستوجو بوده است و در جستوجو به دنبال تبلیغ فیلم های هالیوودی، شوالیه سیاه، مرد آهنی، هالک و جنگ ستارگان بیش از دیگر فیلمها هدف جستوجو قرار گرفته است.
در میان جستوجو به دنبال باشگاه های فوتبال منچستریونایتد، چلس، باشگاه مکزیکی چیواس، بارسلونا و آرسنال پرطرفدار ترین بوده اند و در میان ورزش های المپیک هم ژیمناستیک، شنا، فوتبال تنیس و بسکتبال توجه بیشتری به خود جلب کردهاند.