به گزارش همكاران سيستم بررسيهاي انجام شده نشان داده است که 51 درصد از شرکتهايي که خدمات و کالا را به صورت آنلاين عرضه ميکنند هرزنامه ارسال ميکنند و 44 درصد از اين شرکتهاي تجاري به طور خودکار و بدون اجازه کاربران براي آنها نامههاي الکترونيکي تبليغاتي براي فروش محصولات ارسال ميکنند.
پيش از اين اداره اطلاعات دولت بريتانيا به اين گونه شرکتها پيشنهاد کرده بود که پيش از درخواست مشتريان و يا بدون اطلاع آنها، اقدام به ارسال نامه هاي تبليغاتي براي فروش محصولات نکنند.
به اين ترتيب اين شرکتها ميتوانند با مطلع کردن کاربران و موافقت آنها، نامههاي الکترونيکي تبليغاتي خود را به راحتي به کاربران ارسال کنند که بسيار از شرکتها توجهي به اين موضوع ندارند.
گفتني است اين بررسي که در بريتانيا صورت گرفته نشان ميدهد نزديک به 56 درصد از اين نوع نامههاي الکترونيکي که به کاربران ارسال شده است از سوي 100 برند برتر موجود در بريتانيا بوده است و هيچگونه درخواستي از سوي کاربران براي دريافت چنين نامههاي الکترونيکي وجود نداشته است.
در اين بين تنها يک سوم شرکتهاي بريتانيا قوانين مربوط به تبليغات از طريق پست الکترونيکي را رعايت ميکنند و مزاحمتي براي کاربران ايجاد نميکنند.