جمشيد اصغرى کارشناس ارشد مديريت اجرايى در نشست علمى-آموزشى بازاريابى الکترونيکى که در فرهنگسراى فناورى اطلاعات برگزار شد، به تشريح قابليتهاى IT در بازاريابى پرداخت و گفت: فناورى اطلاعات همان طور که در خدمت علوم مختلف بوده به ابزار بسيار خوبى براى تبليغات و
بازاريابى در سراسر دنيا تبديل شده است.
وى افزود : امروزه فناورى اطلاعات و بازاريابى الکترونيکى موجب سود بيشتر وافزايش سرعت اطلاعات دراطلاع رسانى براى شرکت ها و صنايع شده است.
وى گفت : بازاريابى الکترونيکى يک ارتباط متقابل محسوب مىشود و همانطور که امکان اطلاع رسانى گسترده را فراهم کرده ،از طرف ديگر امکان کسب اطلاعات از وضعيت بازار و ساير رقبا را مهيا کرده است.
اصغرى در ادامه با اشاره به نتايج تحقيقات مجله "دابل کليک" در سال۲۰۰۴ گفت: نتيجه اين تحقيقات نشان داد که درسال جارى ميزان استقبال از بازار يابى الکترونيکى روز به روز بيشتراز گذشته شده است و علت اين امر نيز به کاهش قابل ملاحظه هزينه ها،افزايش اثرگزارى و بالا رفتن سرعت
بازمى گردد.
به گفته وى در حال حاضر۵۴ درصد از افراد حاضر دراين تحقيقات اعلام کرده اند، که مايل به جايگزين کردن بازاريابى اينترنتى به جاى بازاريابى تلفنى هستند.
وى افزود: در بازاريابى الکترونيکى پويايى بسيار بالاست چون افراد زيادى همواره مشغول مشاهده اين اطلاعات بوده و سازمان ها را مجبور به افزايش اطلاعات مىکند.
اصغرى اظهار داشت : درتبليغات الکترونيکى ،صحت تبليغات بيشتر از گذشته شده، چون در اين تبليغات صوت ،متن و تصوير به صورت همزمان قابل ارائه است.
وى در خصوص ديگر ويژگىها و قابليت هاى ناشى از به کارگيرى فناورى اطلاعات در بازار يابى و تبليغات گفت : دراين بازار يابى نوين امکان ارتباط گستردهتر و بيشتر از گذشته با مشتريان فراهم شده و به خصوص تاثير زيادى بر خدمات پس از فروش و مديريت ارتباط با مشترى (CRM) داشته است.
به گفته اصغرى افزايش ميزان آگاهى و افزايش حق انتخاب مشتريان از ديگر قابليتهاى بازاريابى الکترونيکى بوده و به مشتريان امکان مىدهد که در کمترين زمان، بهترين و مناسبترين انتخاب در خريد خود را داشته باشند.
وى افزود : در بازار يابى نوين مسايل و مشکلات ناشى از برخوردهاى فيزيکى و سنتى سابق نيز از بين مىرود.
اصغرى نظرسنجي الکترونيکى را يکى ديگر از قابليت هاى به کارگيرى فناورى اطلاعات در بازاريابى عنوان کرد و افزود : امروزه وازطريق نظر سنجى الکترونيکى که از ارکان مهم بازاريابى محسوب مىشود،سازمانهاو شرکت هاى مى توانند به سهولت و سرعت نظرهاى مشتريان خود را دريافت کرده وبه تحليل آنها بپردازند،به اين ترتيب شرکت ها امکان هماهنگى سريع تر و بيشترى بانياز مشتريان مىيابند.
وى ارسال خبرنامه الکترونيکى و عضويت درخبرنامه ساير رقبا را ازديگر کارکردهاى بازاريابى الکترونيکى عنوان کرد و بازايابى الکترونيکى را بازار جهانى و شبانه روزى ناميد.