ايتنا - شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام کرد حدود یک سال و نیم پیش تجهیزاتی را در این ارتباط خریداری و نصب کرده که به صورت جداگانه نیازهای متقاضیان را تحویل بدهد.
تـعـرفه خـدمـات اینـترنت، اینترانت و MPLSی که شرکت ارتباطات زیرساخت به متقاضیان ارائه می دهد به صورت مجزا محاسبه میشود.
به گزارش ایتنا از عصر ارتباط، در حالی که برخی شرکتهای ارائهدهنده خدمات اینترنتی از عدم واگذاری این خدمات به صورت تفکیکنشده گلهمندند، شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام کرد حدود یک سال و نیم پیش تجهیزاتی را در این ارتباط خریداری و نصب کرده که به صورت جداگانه نیازهای متقاضیان را تحویل بدهد.
محمدعلی آریانیان معاون برنامهریزی و نظارت راهبردی شرکت ارتباطات زیرساخت در این باره به خبرنگار ما گفت: «پیش از این برخی شرکتها تنها متقاضی دریافت اینترانت که قیمت پایینتری دارد، بودند که الان به صورت جداگانه به متقاضیان عرضه میشود و تعرفههای جداگانهای از دیگر سرویسها دارد.»
او با اشاره به اینکه در شرایط فعلی هر اپراتوری که از ما درخواست میکند، سرویسهای ما به صورت جداگانه به آن عرضه میشود، گفت: «مثلا اینترنت بینالملل و اینترانت را به صورت سرویسهای جداگانه به آنها میفروشیم.»
به گفته آریانیان اگر کسی تقاضای سرویسی بیش از این از شرکت ارتباطات زیرساخت داشته باشد، باید قرارداد ببندد. او افزود: «خوشبختانه ما سمت قراردادهایی رفتیم که با آنها توافقنامه سطح ارائه خدمات (SLA) نیز امضا کنیم. بنابراین نیازهای اپراتورها متناسب با بررسیهای انجامشده رفع میشود.»
او گفت: «اگر کسی مدعی است که درخواستی را به شرکت ارتباطات زیرساخت ارائه داده و سرویسی بابت آن دریافت نکرده، میتواند مدارک خود را ارائه دهد. ما یک شرکت دولتی هستیم و باید قرارداد با ما بسته شود و ارائه خدمات مشمول پذیرش و امضای آن است.»
این در حالی است که شرکتهای ارائهدهنده خدمات اینترنتی از فقدان شرایط انتقال پهنای باند و اینکه بخشی از این بستر در اختیار شرکت مخابرات ایران قرار دارد که بالاجبار آنها را در پروسههای مختلف درگیر میکند، گلهمند هستند.
آریانیان گفت: «شبکه از دو قسمت هسته اصلی و دسترسی برخوردار است که در بخش دسترسی جلساتی با اپراتورهای مختلفی همچون شرکت مخابرات ایران، اپراتور اول و دوم تلفن همراه و بقیه اپراتورها گذاشتیم تا همزمانی توسعه خودمان را به آنها گوشزد کنیم که اگر ما خود را به این حجم رساندیم، شما هم باید خودتان را به مشتری نهایی برسانید و شبکه خود را تقویت کنید.»
او با اشاره به اینکه چون این شرکتها خصوصی هستند، بررسیهای اقتصادی خود را انجام دادهاند و متناسب با کشش بازار خود را تجهیز میکنند، ابراز امیدواری کرد که با آمادهسازی شرکت ارتباطات زیرساخت، اپراتورها هم بتوانند نیاز مصرفکننده نهایی را فراهم کنند.
آریانیان در پاسخ به اینکه حتی در صورت خرید جداگانه اینترنت و اینترانت در صورتی که شرکتها قصد انتقال آن را به استان دیگری داشته باشند، یا بستر انتقال آن وجود ندارد یا باید هزینه بالایی را متحمل شوند، گفت: «درحال حاضر ۱۸ استان تجهیزات مورد نیاز را خریداری کردهاند اما در این میان برخی استانها هنوز مجهز نیستند و باید تجهیزات مربوط به آن آماده شود.»
او افزود: «این تجهیزات در شرکت ارتباطات زیرساخت خریداری و نصب شده تا به صورت جداگانه سرویسهای متقاضیان تحویل شود که در حال حاضر به صورت جداگانه و با تعرفهای تفکیکشده واگذار میشوند.»
آریانیان درباره وضعیت فعلی توسعه شبکه ارتباطی شرکت ارتباطات زیرساخت توضیح داد: «بر اساس برآورد نیازی که برای برنامه پنجم توسعه شد، مجلس طرح ایجاد شبکه ملی اطلاعات در کشور را تصویب کرد که بتواند ۶۰ درصد خانوارها و تمامی کسب و کارها را پوشش بدهد.»
آریانیان گفت: «طبق برنامه پنجم توسعه در رابطه با توسعه اینترنت بینالملل باید در انتهای برنامه، ظرفیت اینترنت از ۸/۲۶ گیگابایت در انتهای سال ۸۹ به ۵۰۰ گیگابایت افزایش پیدا کند.»
او افزود: «شبکه ملی اطلاعات نیز به موازات این مسوولیتها باید راهاندازی شود که مستقل از اینترنت بینالملل است تا کاربران نهایی بتوانند به راحتی از طریق اپراتورها به آن متصل شوند و نیازهای خود را از طریق بانکهای اطلاعاتی مانند ثبت نام دانشگاهها یا مدارس رفع کنند.»
به گفته آریانیان، ظرفیت این شبکه نیز باید از ۴۳ گیگابایت در انتهای سال ۸۹ به دو هزار گیگابایت تا پایان برنامه پنجم توسعه افزایش یابد.