۴
۰
plusresetminus
شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۱۷:۰۱

سرعت وايمكس با دايال‌آپ برابر است

ايتنا - مدیر روابط عمومی مبین‌نت بخشی از تماس مشترکان به مرکز تماس این اپراتور را مربوط به تنظیم نامناسب مودم عنوان کرد که باعث می‌شود سیگنال به خوبی دریافت نشود و صفحات به کندی باز شود که این مشکل با جابجایی مودم برطرف می‌شود.


وایمکس با سرعت دایل آپ!
افت کیفیت و اختلال در سرویس اینترنت پرسرعت بی سیم در برخی مناظق و شهرهای کشور موجب نارضایتی مشترکانی شده که به دلیل عدم موفقیت سیستم‌های پرسرعت DSL برای دسترسی به اینترنت پرسرعت به فناوری وایمکس روی آورده‌اند.
به گزارش ایتنا از مهر، هم اکنون "وایمکس" به یکی از پرطرفدارترین فناوری‌های موجود در جهان برای توسعه اینترنت پرسرعت تبدیل شده به گونه‌ای که بعضی از شهرهای بزرگ جهان با این فناوری توانسته‌اند پوشش کاملی را برای دسترسی به اینترنت شهروندان در هر نقطه ای که باشند فراهم کنند.

در کشور ما که امکانات فیبرنوری تا داخل منازل وجود ندارد و سیستم های ADSL نیز موفقیت چندانی نداشته‌اند دسترسی از طریق وایمکس می تواند به یکی از اساسی‌ترین ابزار مورد نیاز شهروندان برای افزایش ضریب نفوذ اینترنت و فراگیر شدن آن تبدیل شود.
آمارهای ارائه شده نشان می‌دهد که شرکت‌های دارای پروانه ارائه خدمات ارتباطات بی‌سیم مبتنی ‌بر فناوری وایمکس از ابتدای سال تاکنون در تعداد مشترکان ۱۳۱.۵ درصد و در مقدار پهنای باند فروخته شده ۱۸۲.۵ درصد رشد داشته‌اند و شمار مشترکان این فناوری طی ۸ ماه اخیر از ۵۰ هزار به ۲۷۰ هزار نفر افزایش یافته است.

مشترکان : وایمکس مان در حد دایل آپ است
به گزارش مهر ، با وجود آنکه طی ۸ ماه گذشته شمار مشترکان وایمکس با جهش رشد بیش از ۵ برابری روبرو شده اما کاربران این فناوری در هفته های اخیر رضایت چندانی از این فناوری نداشته و معتقدند که دسترسی به اینترنت پرسرعت از طریق وایمکس با افت محسوسی روبرو است.
این در حالی است که تا قبل از واگذاری امتیاز بهره برداری از فناوری وایمکس در کشور گفته می شد اشکالاتی که در توسعه اینترنت پرسرعت با سیم (ADSL) در ایران وجود داشته در سیستمهای وایمکس وجود نخواهد داشت و مشترکان به واقع می توانند اینترنت پرسرعت را بدون اختلال تجربه کنند.
اما هم اکنون و با وجودی که اپراتورهای وایمکس ایرانسل و مبین نت موفق شده اند در موعد مقرر این سرویس را در کشور راه اندازی کنند وجود برخی نارسایی ها طی چند هفته اخیر سبب شده مشترکان این فناوری رضایت نسبی گذشته را از داشتن این سرویس از دست دهند.
کاربران وایمکس مبین نت و ایرانسل هم اکنون از افت شدید سرعت اینترنت خود گله مندند چرا که به راحتی نمی توانند وارد صفحات وب شوند و معتقدند که سرعت اینترنت پرسرعتشان در حد اینترنت دایل آپ است!
این مشکل در نقاط مختلف کشور وجود دارد و در تهران نیز مشترکان مناطق شمال و غرب تهران این اختلال و کندی سرعت را بیشتر احساس می کنند.
با این حال پیگیری خبرنگار مهر از اپراتورهای ارائه دهنده وایمکس ، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به عنوان تنها نهاد ناظر بر سرویس های ارتباطی در کشور و نیز شرکت ارتباطات زیرساخت به عنوان متولی برقراری زیرساختهای ارتباطی در کشور راه به جایی نبرد و تمامی این شرکتها اعلام کردند که مشکلی در زمینه دسترسی پرسرعت به اینترنت از طریق وایمکس وجود ندارد.
اما با این وجود کارشناسان حجم پهنای باند اینترنت دریافتی از سوی اپراتورها را با توجه به افزایش تعداد مشترکان این سرویس متناسب نمی دانند و معتقدند که ممکن است بخشی از اختلالات به وجود آمده و افت کیفیت مربوط به این موضوع باشد چرا که در رابطه با ارائه سرویس ADSL نیز شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنت پرسرعت اعلام کرده بودند که به دلیل عدم تامین پهنای باند مورد نیاز ، اضافه شدن کاربر جدید باعث افت کیفیت ارائه خدمات اینترنت ADSL می شود.

رگولاتوری ۱: گزارشی نداشته ایم
مدیرکل نظارت بر سرویس های فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفتگو با مهر در مورد اختلالاتی که طی چند هفته اخیر در سرویس وایمکس مشترکان اینترنت پرسرعت بی سیم بروز پیدا کرده اعلام کرد که در هفته های اخیر با حجمی از شکایات مشترکان که نشان دهنده اختلال در شبکه وایمکس باشد مواجه نشده ایم.
علیرضا اصغریان با بیان اینکه شکایتی از مشترکان وایمکس به رگولاتوری اعلام نشده است اضافه کرد: نظارت تمامی سرویس های ارتباطی از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی صورت می گیرد و در ارتباط با وایمکس نیز آنچه مشخص است و باید از سوی اپراتورهای این سرویس رعایت شود مبادله توافقنامه SLA با مشترکان است که اگر اپراتورها از این وظیفه کوتاهی کنند باید خسارت آن را بپردازند.
وی با تاکید بر اینکه کاربران وایمکس باید در مرحله نخست شکایت خود را از نحوه سرویس دهی به اپراتور مورد نظر ارجاع دهند و پس از آن مراجعه به سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و درج شکایت را در دستور کار قراردهند، تصریح کرد: در صورت بروز قطعی مربوط به شبکه ، اپراتور ملزم به جبران خسارت است و برخی مواقع نیز قطعی اینترنت می تواند از زیرساخت ، مخابرات و حتی شرکتهای ارائه دهنده سرویس نیز باشد که در هر صورت سرویس "نظارت آنلاین رگولاتوری" بر آن کنترل خواهد داشت.

رگولاتوری ۲: مشکلات طبیعی است
در همین حال معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز به مهر گفت: ارائه دهندگان وایمکس در ابتدای کار خود با مشکلاتی همچون عدم آشنایی و آگاهی مشترکان و بهره ‌برداران از سرویس مذکور، کمبود فضاهای زیرساختی برای نصب آنتن‌های BTS و افزایش ظرفیت مواجه هستند که تا حدی این موارد طبیعی است.
حسن رضوانی با بیان اینکه به رغم کاستی‌ها و نواقصی که ارائه دهندگان سرویس وایمکس با آنها مواجه هستند تعداد شکایاتی که از این سرویس دریافت شده انگشت شمار است، تاکید کرد که مشترکان وایمکس می‌توانند موارد و مشکلات احتمالی را به رگولاتوری اطلاع دهند.
به گفته وی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بررسی موارد و مشکلات موجود در ارائه این سرویس با رعایت اصول رقابت، شفافیت و قواعد رگولاتوی در راستای اهداف خود در حال انجام وظایف نظارتی است که بازدیدهای دوره ‌ای از امکانات و تجهیزات و سایت‌های اپراتورهای وایمکس و همچنین انجام تست‌های میدانی دوره ‌ای مختلف برای بررسی و اندازه‌ گیری کیفیت شبکه از جمله فعالیت‌های این سازمان است.
معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی افزود: رگولاتوری برای رفع معایب و کاستی‌های موجود جلسات متعددی با دارندگان پروانه وایمکس برگزار می‌کند که مشترکان می‌توانند موارد و مشکلات احتمالی خود را برای مطرح کردن در این جلسات از طریق سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کنند.

زیرساخت: اختلال مربوط به ما نیست
در همین زمینه حسن شاهی معاون بهره برداری و مدیریت شبکه ارتباطات زیرساخت نیز به مهر گفت: وایمکس در بخش دسترسی خود یک شبکه مجزا ثلقی می شود که ساز و کار خاص خود را خواهد داشت.
وی با بیان اینکه سرویس اینترنت پرسرعت بی سیم وایمکس تجهیزات خاصی نیاز دارد و از جمع بندی چندین شبکه با هم به کاربر نهایی سرویس می دهد تصریح کرد: شبکه وایمکس ضریب خطا دارد و ممکن است هر خطایی در آن اتفاق بیفتد.
شاهی مشکلات به وجود آمده در دسترسی کاربران وایمکس را مربوط به شرکت ارتباطات زیرساخت ندانست و با بیان اینکه وایمکس مسائل و مشکلات خاص خود را دارد گفت: صرف اینکه بیان شود که مشکل به وجود آمده از زیرساخت است یک بیان درست نیست .

مبین نت: مشکلی در هیچ شهری نداریم
مبین نت که در آبان ماه از اختلال و قطعی مکرر سرویس وایمکس در شهرهای کیش، چابهار، تبریز، شهرکرد، بندرعباس و ایلام خبرداده و از تمامی کاربران اینترنت پرسرعت بی سیم در این شهرها عذرخواهی کرده بود این بار اعلام کرد که مشکلی در مورد کیفیت وایمکس در هیچ شهری ندارد.
اواسط آبان ماه ارتباطات مبین نت در اطلاعیه ای با اعلام اینکه در طول روزهای گذشته تعدادی از کاربران این شبکه در استفاده از اینترنت پرسرعت بی سیم دچار اشکالاتی شده‌اند که علت آن اختلال در شبکه زیرساخت ارتباطات کشور بوده ، تاکید کرد که شبکه مبین نت در هیچ یک از شهرهای تحت پوشش مشکلی ندارد و این اشکالات از شبکه شرکت ارتباطات زیرساخت ناشی می‌شود.
محمد چهرقانی مدیر روابط عمومی مبین نت در گفتگو با مهر مشکل پیش آمده برای مشترکان این شبکه در هفته های گذشته در برخی شهرها را حل شده اعلام کرد و گفت: ماهیت شبکه های بی سیم باعث می شود که در برخی مواقع اختلالاتی به دلایل مختلف پیش آید که یکی از این دلایل می تواند اختلال در زیرساخت ارتباطی کشور به دلیل انتقال بین استانی باشد.
وی با اشاره به توسعه و برگردان سایتهای BTS که به منظور افزایش تعداد مشترکان وایمکس صورت می گیرد افت و خیز شبکه را مربوط به این مسائل دانست و گفت: در یک اختلال اینترنتی قطعا شبکه زیرساخت ارتباطی و مسائل شبکه ای اپراتورها سهیم هستند که در مورد اختلالات زیرساختی متولیان امر باید اظهارنظر کنند اما در مورد شبکه اپراتوری مبین نت باید گفت که راه اندازی سایتهای جدید و تغییر سطح پوشش جغرافیایی به ازای هر سایت در زمان انجام کار می تواند منجر به اختلال شود .
وی با بیان اینکه به طور معمول مشترکان وایمکس مبین نت با مرکز تماس ارتباط برقرار کرده و مشکلات خود را گزارش می کنند که این امری طبیعی است افزود: در یک ماه گذشته میزان تماس مشترکان برای اعلام اختلال افزایش نداشته و نارضایتی از کیفیت در منطقه خاصی از سوی مشترکان اعلام نشده است.
مدیر روابط عمومی مبین نت بخشی از تماس مشترکان به مرکز تماس این اپراتور را مربوط به تنظیم نامناسب مودم عنوان کرد که باعث می شود سیگنال به خوبی دریافت نشود و صفحات به کندی باز شود که این مشکل با جابجایی مودم برطرف می شود.
وی با بیان اینکه مبین نت ۳۱ مرکز استان و ۳۰ شهر بزرگ کشور را حداقل ۸۰ درصد تحت پوشش داشته و بیش از ۱۰۰ هزار مشترک دارد ، گفت: به طور خاص مبین نت در هیچ شهری مشکلی احساس نمی کند و افت کیفیتی از سوی مشترکان وایمکس اعلام نشده است.

ایرانسل : تنظیمات مودم را دستکاری نکنید
آرش کریم بیگی مدیرروابط عمومی ایرانسل نیز در مورد افت کیفیت سرویس وایمکس طی هفته های اخیر به مهر گفت: بیش از ۷۰ درصد مشکلاتی که به سمت مرکز تماس مشترکان وایمکس گرفته می شود مربوط به تغییر تنظیمات مودم مشترکان است.
وی با بیان اینکه کیفیت سرویس دهی وایمکس ایرانسل طی هفته های اخیر افت نداشته است ، تصریح کرد: مشترکان در صورت بروز مشکل و افت کیفیت و اختلال و قطعی در شبکه وایمکس ایرانسل می توانند با شماره ۰۹۳۷۷۰۷۰۰۰۰ از تلفن ثابت و خطوط غیرایرانسل و یا با شماره ۷۰۷ از خط ایرانسل تماس گرفته و مشکل خود را به مرکز تماس ایرانسل گزارش دهند .
مدیرروابط عمومی ایرانسل با تاکید براینکه نشانی پست الکترونیکی wimax@mtnirancell.ir و سیستم کنترل حساب اینترنتی نیز برای تماس مشترکان با مرکز تماس وایمکس ایرانسل درنظر گرفته شده است گفت: کارشناسان مرکز تماس ایرانسل به محض دریافت تقاضای مشترک، مشکل را چک کرده و درصورت آنکه بتوان آن را به صورت غیرحضوری رفع کرد این کار را انجام می دهند؛ در غیراینصورت نیز کارشناسان وایمکس با حضور در محل نسبت به رفع این مشکل اقدام خواهند کرد.
وی افت سرعت دسترسی به اینترنت را به دلیل دستکاری تنظیمات نرم افزاری و سخت افزاری و جابجایی مودم از سوی کاربران عنوان کرد که بیش از ۹۹ درصد این مشکلات از طریق توضیح تلفنی کارشناسان مرکز تماس ایرانسل حل می شود و تنها یک درصد این موارد منتج به اعزام کارشناس به محل خواهد شد.
کریم بیگی از مشترکان وایمکس خواست تا تنظیمات مودم خود را تغییر ندهند تا با اختلال در دسترسی به اینترنت مواجه نشوند و گفت: مشترکان وایمکس ایرانسل در ۲۶ شهر تحت پوشش این شبکه ، امکان جابجایی داشته و ممکن است در برخی مواقع به دلیل نبود پوشش کامل با مشکل مواجه شوند که توصیه می شود قبل از جابجایی ، از نقشه پوشش دهی وایمکس ایرانسل اطلاع یابند.
وی گفت: ممکن است در پهنای باند بالا افت کیفیت سرعت اینترنت وایمکس مربوط به تغییر و جابجایی مکانی مشترک باشد که در این صورت از مشترکان خواسته می شود تغییر مکان خود را اطلاع دهند.
-----------------------------------------
گزارش: معصومه بخشی پور
کد مطلب: 20360
نام شما
آدرس ايميل شما


مرتضی
feedback
Netherlands
فقط شما اظهار نظرها رو بخونید تمامی مسئولان مربوطه یا مشکل رو به گردن یکدیگر میندازن و یا از اساس مشکل رو انکار میکنند و این وسط مشتری فقط سرگردان هست که واقعا" چه کسی مسئوله .دقیقا" زمانیکه مشترک هم زنگ میزنه به واحد پشتیبانی و مشکلش رو اعلام میکنه همینکارو میکنند مشکل رو میندازن به گردن سازمانهای دیگه و یه کاری میکنن که اصلا" بدترین و بزرگترین مشکل هم داشته باشه دیگه به پشتیبانی زنگ نزنه چون میدونه که پاسخ قانع کننده ای دریافت نمیکنه البته بعد از اینکه هفت خان رستم رو رد کرد .
feedback
United States
نمیدونم دوستان از سرعت 128 کیلوبیت با نرخ اشتراک 1 به 10 چه انتظاری دارند ؟ با چنین سرعتی طبیعی است که چیزی چندان متفاوت با دایال آپ نصیب کاربر نخواهد شد.
محسن
feedback
به خدا .... شرکتی که تو زندگیم دیدم این مبین نت بوده !! یکی نیست بهشون بگه اخه این چه پشتیبانیه دارین ؟ مودمه من خراب شده قطعه شو ندارن تو ایران هم وارد نشده ! کی جواب گوئه کاره منه ؟ تا حالا نشده یک بار زنگ بزنم پشتیبانی کارمنو راه بندازن همش می گن مودمو جابه جا کم درست می شه !!!!!!!!!!! به خدا این کارتون دزدیه !
ارش
feedback
Iran, Islamic Republic of
كي به دادمشتري برسه اخه اين چه مسولين كه ماداريم پس عدل عدالت كجاست من اينترنت2Mbدارم كه سرعت دانلودش5Kbدرثانيه من ازمبينت استفاده مي كنم اخ ماچه گناهي كرديم كه 500000پول بديم اين خدمات ماباشه خداياتوبه دادمابرس اينجاگوش شنوايي واسه مظلومين نيست اين نوع ارائه خدمات كم فروشي محض
بنظر شما مهم‌ترین وظیفه دولت جدید در حوزه IT چیست؟
حمایت از بخش خصوصی حوزه فاوا
افزایش سرعت اینترنت
کاهش تعرفه اینترنت
رفع فیلترینگ