آيا كانديداهاي رياست جمهوري ايران براي فناوري اطلاعات برنامهاي دارند؟
انجمن شركتهاي انفورماتيك، طي نامهاي از نامزدهاي پست رياست جمهوري ايران خواسته است تا نقطه نظرات خويش را در باره فناوري اطلاعات، و نيز برنامههاي موردنظرشان براي گسترش اين فناوري در كشور را اعلام نمايند.
به گزارش ایتنا نامه انجمن به كانديداها به شرح زير است:نامزد محترم نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري
با توجه به در پيش بودن انتخابات رياست جمهوري، انجمن شركتهاي انفورماتيك ايران مهم ترين موضوعات مرتبط با فناوري اطلاعات در برنامه نامزدهاي محترم رياست جمهوري را در چارچوب پرسشنامه "كند و كاو در برنامه نامزدهاي رياست جمهوري" تقديم مينمايد. بيان نقطه نظرات نامزدهاي محترم ميتواند به شناخت بيشتر صنف فناوري اطلاعات منجر و در انتخاب اصلح به آنان كمك نمايد.
سهيل مظلوم واجاري
رييس هيئت مديره انجمن شركتهاي انفورماتيك
كندوكاو در برنامه نامزدهاي رياست جمهوري در خصوص فناوري اطلاعاتنامزد محترم رياست جمهوري،
تا برگزاري نهمين انتخابات رياست جمهوري كمتر از دو ماه زمان باقي است و اين در حالي است كه پس از برگزاري دهها انتخابات در سطوح مختلف، امروز ديگر همه جناحهاي سياسي و شركتكنندگان در انتخابات به اين نكته پي بردهاند كه آنچه باعث جلب مردم ميشود، صِرفِ گرايش سياسي نامزدها نيست، بلكه جهتگيري درست در جهت توسعه اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و سياسي كشور و رفع مشكلات، آن چيزي است كه مردم در انتخاب گزينه خود بدان توجه خواهند نمود. بنابراين ديدگاه و برنامه آن نامزد محترم نسبت به مسائل مختلف، و همچنين متقاعد كردن مردم در خصوص توان و قدرت خود براي اجراي برنامه ارائه شده، بدون ترديد بر پيروزي جنابعالي در انتخابات تأثير مستقيم خواهد داشت.
در چنين شرايطي، نقش به سزا و كليدي فناوري اطلاعات و دولت الكترونيك در توسعه و رشد اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و سياسي كشور باعث ميشود كه ديدگاه و برنامه رئيس جمهور آينده در خصوص آن از اهميت ويژهاي برخوردار باشد.
به همين دليل انجمن شركتهاي انفورماتيك ايران كه به عنوان اصليترين نهاد غيردولتي فناوري اطلاعات كشور دربرگيرنده صاحبنظرترين كارشناسان و خبرگان در اين زمينه است، وظيفه خود ميداند با كمك به نامزدهاي محترم در تبيين ديدگاههايشان در خصوص فناوري اطلاعات، نسبت به شفافسازي اين امر در سطح ملّي اقدام نمايد.
با توجه به اين مسئوليت، انجمن شركتهاي انفورماتيك ايران در اين يادداشت مختصر با تاكيد بر كليديترين مسائل مرتبط با فناوري اطلاعات و ارتباطات، با طرح سئوالاتي مشخص، در صدد است تا ديدگاهها و نظرات همه نامزدهاي محترم را در ارتباط با آن مسائل جمعآوري نموده و سپس آنها را به طريق مقتضي در اختيار صنايع انفورماتيك كشور و مردم ايران قرار دهد. بدين ترتيب اولاً امكان طرح و انعكاس وسيع نظرات مختلف نامزدها بوجود آمده و پاسخ مشروح يا مختصر به سوالات، فرصت مغتنمي را براي جنابعالي به منظور ارتباط نزديكتر با جامعه انفورماتيك و همه فرهيختهگان جامعه فراهم مينمايد، ثانياً با ايجاد شفافيت مبتني بر كارشناسي، مردم ايران امكان انتخابي كارشناسيتر را خواهند داشت.
آنچه در پي ميآيد اهمّ مسائلي است كه در خصوص فناوري اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در كشور مطرح ميباشد:
1- توسعه اقتصادي
الگوي توسعه اقتصادي اولين و مهمترين مسئلهاي است كه هر نامزد لازم است ديد، راهبرد و برنامه خود را نسبت به آن روشن نمايد. اگر چه در گذشته به خصوص قبل از سقوط شوروي و جهان كمونيسم ديدگاههاي كاملاً متفاوت و مغايري در اين خصوص ابراز ميگرديد، اما امروزه عليرغم وجود تفاوت و تنوع، اين ديدگاهها بسيار به يكديگر نزديك شدهاند. اين نزديكي باعث شده تا تفاوتها در مسائل تازهتري خود را نشان دهند. در اين رابطه سئوالات زير مطرح است:
1-1 ديدگاه شما نسبت به اقتصاد دانشمحور (Knowledge Based Economy) چيست؟ آيا به نظر شما ميتوان اقتصاد كشور را بدان سو سوق داد؟ در صورت وجود پاسخ مثبت، برنامه حضرتعالي در اين خصوص كدام است؟ همچنين در صورت وجود پاسخ منفي، ممكن است بفرمائيد كشور ما در قرن بيست و يكم با چه ابزاري و چگونه در محيط بينالمللي به رقابت و تنازع خواهد پرداخت؟
2-1 در توسعه اقتصادي، براي فاوا نقشهاي متفاوتي را قائل شدهاند كه همگي دال بر اهميت فوقالعاده آن در توسعه هستند. برخي (مثل مالزي و ايرلند) فاوا را محور توسعه دانسته و در برنامههاي كشوري خود اهميت درجه اولي را نسبت به ساير بخشها براي آن قائل شدهاند. اما برخي ديگر (مثل سازمان ملل) آن را فعالساز (enabler) توسعه دانستهاند. به نظر شما مواد مصوب در برنامه چهارم توسعه براي اين منظور كافي است؟ چه اهدافي را براي تكميل موضوع و اجرا در برنامه كاري خود در اين خصوص گنجانيدهايد؟
3-1 با توجه به اين كه مهمترين مجراي تأثيرگذاري فاوا در اقتصاد، تجارت الكترونيكي (eCommerce) و كسبوكار الكترونيكي (eBusiness) است و در اين خصوص عليرغم تلاشهاي مثبت صورت گرفته در سالهاي گذشته، از جمله عقبافتادهترين كشورهاي جهان محسوب ميگرديم، ديد و برنامه جنابعالي در خصوص توسعه تجارت الكترونيكي و كسبوكار الكترونيكي چيست؟
4-1 تحقق اقتصاد دانشمحور مستلزم وجود بستر مناسب براي نوآوري، توليد فناوري و محصولات جديد و بديع است. يكي از مهمترين لوازم و پيشنيازهاي اين امر، بلوغ و گستردگي بازار سرمايه از طريق ايجاد بازارهاي خاص و به خصوص بازار سرمايه مربوط به صنايع پيشرفته است. اين بازار كه داراي ويژگيهاي خاص خود است، در كنار خود به نهادهاي سرمايهگذاري خطرپذير (VC)، و همچنين قانون تجارتِ متناسب با نيازهاي عصر صنايع و شركتهاي فناوري پيشرفته نياز دارد. برنامه جنابعالي براي توسعه بازار سرمايه در ايران چيست؟ نگاه شما به نهادهاي سرمايهگذاري خطرپذير كدام است؟ در ارتباط با قانون تجارت و اصلاحات مورد نياز در آن چه ميانديشيد و چگونه عمل خواهيد نمود؟
5-1 يكي از مهمترين مشكلات كشور ما، بهرهوري بسيار اندك آن است. به نظر شما فاوا چه نقشي در افزايش بهرهوري ملّي ايران ميتواند داشته باشد؟ برنامه شما در اين خصوص چيست؟
2- تعامل جهاني
يكي از واقعيتهاي جهان امروز حركت نسبتاً سريع به سمت جهاني شدن و جهانيسازي است. بر اساس همين حركت است كه اهميت سازمان WTO نمايان شده است. عليرغم آن كه جهانيشدن عمدتاً معلول نقش جدي فاوا در ساده، گسترده و ارزان شدن ارتباطات است، اما از طرف ديگر ميزان سرعت و استفاده كشورها از نتايج آن تحت تأثير عواملي چون باز يا بسته بودن اقتصاد و نوع تعامل يك كشور با ساير كشورها قرار دارد. در اين خصوص سئوالات زير براي انجمن شركتهاي انفورماتيك ايران مطرح است:
1-2 بر اساس شاخصهاي بينالمللي موجود، اقتصاد ايران يكي از بستهترين اقتصادهاي جهان و نسبت به برخي كشورها غيرشفاف و ناسالم است. نظر و برنامه حضرتعالي در اين خصوص چيست؟
2-2 توسعه اقتصادي مستلزم سرمايهگذاري است و سرمايهگذاري خود محتاج منابع مالي. از جمله اين منابع ميتوان از سرمايهگذاريهاي خارجي نام برد. اين نوع سرمايهگذاري كه علاوه بر منابع مالي با خود مديريت و دانش طرف خارجي را نيز به همراه ميآورد، مورد علاقه بسياري از كشورهاي جهان است. متآسفانه شاخصهاي موجود منطقهاي و جهاني نشان ميدهند كه ايران در ردههاي بسيار پائين جذب چنين نوع سرمايهگذاريهايي قرار دارد. موانع و برنامه شما براي حل اين مشكل چيست؟
3-2 به نظر شما نقشي كه توسعه تجارت الكترونيكي ميتواند در تسريع فرآيند جهاني شدن صنايع ايران بازي كند چيست و چهگونه ميتوان اين نوع تجارت را در اقتصاد و صنايع ايران گسترش داد؟
3- توسعه صنعتي
يكي از اركان مهم توسعه اقتصادي توسعه صنعتي است. در ارتباط با توسعه صنعتي نيز همانند توسعه اقتصادي ديدگاهها و رويكردهاي متفاوتي وجود دارد. در طي سالهاي پس از انقلاب با توجه به جهتگيري نظام در خصوص حمايت از توليدات داخلي، در اين زمينه اقدامات و سياستهاي مختلفي به خدمت گرفته شدند. پارهاي از اين سياستها موجب رشد و اعتلاي صنايع داخلي شد و پارهاي ديگر نيز آتاري منفي مانند رانتخواري يا افت كيفيت محصولات داخلي را با خود به همراه آورد. در نتيجه، جهتگيريهاي دولت آينده در ارتباط با توسعه صنعتي براي همه دستاندركاران صنعت از جمله شركتهاي انفورماتيكي حائز اهميت بسيار است. لذا در خصوص صنعت سئوالات زير براي انجمن شركتهاي انفورماتيك ايران مطرح است:
1-3 شما موافق كدام الگوي توسعه صنعتي هستيد؟
2-3 به نظر شما با توجه به جهتگيريهاي جهاني، ارزش بالا و فزاينده اموال فكري و تأثيري كه آنها در عرصه رقابت اقتصادي در جهان ايفا ميكنند، كشور بايد بر كدام صنايع متمركز شود؟
3-3 جايگاه رقابت در توسعه صنعتي چيست؟ رقابت سالم و سازوكارهاي ايجاد آن كدامند؟ نقش انحصارات در اقتصاد ما و پارادوكسِ نياز به بنگاههاي بزرگ اقتصادي و ممانعت از ايجاد انحصار در كشور را چهگونه تحليل ميفرمائيد؟
4-3 ممكن است بفرمائيد ديد جنابعالي در مورد نقش و اهميت بنگاههاي كوچك و متوسط (SME) در اقتصاد ما چيست؟ چه برنامههايي براي حمايت از آنها در دستور كار خود داريد؟ چگونه روابط بنگاههاي بزرگ با شركتهاي كوچك و متوسط را تنظيم خواهيد نمود؟
5-3 صنايع فاوا با حجمي در حدود 5/5 ميليارد دلار، حدود 5% GDP كشور را توليد مينمايند. اما نياز فراوان به كالاها و خدمات فاوا باعث شده تا اين صنايع با رشدي بين 25% (تجهيزات) تا 40% (نرمافزار، اينترنت، و خدمات) بين 6 تا 10 برابر سريعتر از كل اقتصاد رشد نمايند. بدين ترتيب با در نظر گرفتن رشد محتاطانه (25% در سال) اين صنايع در سال 1390 با حجمي در حدود 26 ميليارد دلار بيش از 16% GDP كل كشور (كه با در نظر گرفتن رشد متوسط 6% در سال در آن هنگام حدود 160 ميليارد دلار خواهد بود) را توليد خواهند كرد. با توجه به اين مسئله، توسعه صنايع فاوا چه جايگاهي در برنامههاي شما دارد؟
6-3 حجم بازار 100 ميليارد دلاري نرمافزار جهان كه با سرعتي درخور توجه نيز رشد مينمايد، و همچنين نقش صنعت نرمافزار در توسعه فاوا و ساير صنايع پيش رفته، باعث شده تا بسياري از كشورهاي جهان (مثل هند، ايرلند، مصر، اردن، كشورهاي اروپاي شرقي، و چين) سرمايهگذاريهاي وسيعي را در توسعه صادرات نرمافزاري انجام دهند. با توجه به اين كه كشور ما داراي جمعيت جوان و با استعدادي است كه دستآوردهاي درخشاني نيز در آوردگاههاي علمي جهان به دست آورده است، نظر و برنامه حضرتعالي در مورد توسعه بازار و صادرات نرمافزار چيست؟
4- توسعه منابع انساني
وجود خيل عظيم جوانان، از يك طرف پتانسيل رشد در صنايع پيشرفته را فراهم آورده و از ديگرسو كشور را با معضل بيكاري و به تبع آن ساير معضلات اجتماعي منتج از بيكاري دچار نموده است. اگر چه در طي ساليان پس از انقلاب، كشور توانسته تا شاخصهاي توسعه انساني نظير نرخ باسوادي (87%)، شاخص نسبت دانشجويان به كل جمعيت (3%)، و امثالهم را به طرز چشمگيري بهبود بخشد، اما اكنون با دو مسئله مهم روبرو است. از يكسو در سالهاي اخير شاخصهاي جديدي (نظير سواد انفورماتيكي) مطرح شدهاند كه لازم است در مورد آنها نيز برنامهريزي و بهبود صورت پذيرد، و از طرف ديگر توسعه منابع انساني در پي خود نيازمند توليد شغل در سطحي مناسب نيز ميباشد. در خصوص اين محور سئوالات زير مطرح هستند:
1-4 امروزه مهارت رايانهاي تبديل به يك مهارت پايهاي براي تصدي هر شغلي شده و بنابراين از آن با نام «سواد انفورماتيكي» ياد ميشود. براي توسعه سطح سواد انفورماتيكي در جامعه و ارتقاي جدي پارامترهاي كمّي و كيفي آن، چه برنامهاي داريد؟
2-4 در حالي كه در ديگر بخشهاي اقتصادي بيكاري مشكلي جدي است، در صنايع فاوا با مشكل كمبود جدي نيروي انساني ماهر و متخصص روبرو هستيم. اين مسئله باعث شده تا اين صنايع، تعداد كثيري از كارشناسان و نيروهاي ساير بخشها را به خود جذب نمايند. به نظر جنابعالي از اين امر چگونه ميتوان براي كاهش يا تخفيف مشكل بيكاري در كشور سود جست؟
3-4 آموزش الكترونيكي (eLearning) يكي از پديدهها و نتايج كاربرد فاوا در حوزه آموزش است كه از يك طرف امكان آموزش در همه نقاط و همه زمانها را فراهم آورده و از طرف ديگر به شدت از هزينههاي آموزش كاسته است. برنامه جنابعالي براي توسعه آموزش الكترونيكي و استفاده از آن در توسعه منابع انساني كشور چيست؟
4-4 ديگر جنبه مهم فاوا، كار از دور (TeleWork) است. با استفاده از اين مفهوم، اكنون هزاران زن خانهدار هندي عهدهدار انجام وظايف و كارهاي سادهاي هستند كه از طرف مؤسسات داخلي و خارجي هند به آنها واگذار ميشود. اين امر از يك طرف باعث بسط عدالت اقتصادي در جامعه شده و از طرف ديگر به رشد اقتصادي و صادرات كمك مينمايد. نظر و برنامه احتمالي جنابعالي در اين خصوص چيست؟
5- توسعه علمي
اقتصاد دانشمحور بدون توسعه علمي ممكن نيست. توسعه علمي از يك طرف به نوآوري در توليد فناوري منجر شده و از طرف ديگر به طور مستقيم بر نوآوري در توليد كالا و ارائه خدمات تأثير ميگذارد. بدين ترتيب اقتصاد دانشمحور با تكيه بر توسعه علمي و تحقيقوتوسعه مداوم، عنصر مهم نوآوري را در درون خود به صورت ذاتي دارا است.
آنچه در توسعه علمي توليد ميشود دانش، فناوري و نرمافزار يا به ديگر سخن اموال فكري است. اما داراييهاي فكري تنها در صورتي كه كشور داراي زيرساخت مالكيت فكري بوده و از دارندگان چنين اموالي به شايستگي حمايت كند، توليد ثروت كرده و از اين طريق به توسعه اقتصادي كشور كمك مينمايند. بنابراين صرفِ پرداختن به پژوهش و تلاش براي نوآوري منجر به توسعه اقتصادي نميشود. سرمايهگذاري در تحقيق و توسعه در كشوري كه داراي زيرساختهاي مناسب مالكيتهاي فكري نيست، باعث تشديد فرار مغزها در آن كشور ميشود. زيرا از يك طرف كشور، دانشمند و مهندس توليد كرده ولي از طرف ديگر قادر به حفظ و نگهداري آنان نيست. از اين رو است كه كشوري مثل ژاپن اگرچه داراي قويترين ساختارها و بنيادها در زمينه اموال فكري است، ولي در مقايسه با آمريكا، وضع موجود خود را مناسب ارزيابي ننموده و يك برنامه ملّي براي جبران عقبماندگي خود تهيه و به موقع اجرا گذاشته است.
متأسفانه در ارتباط با داراييهاي فكري نيز كشور ما داراي كاستيهاي بسيار و عميق بوده و از جمله كشورهاي عقبمانده دنيا در اين خصوص محسوب ميشود. بنابراين، رفع كاستيهاي موجود در خصوص زيرساختهاي مالكيت فكري و حمايت جدي از اين نوع داراييها، صرفاً مربوط به صنايع فاوا و نرمافزار نبوده، بلكه گام مهمي در جهت ايجاد اقتصاد دانشمحور محسوب ميگردد.
با توجه به نكات فوق، سئوالات زير براي انجمن شركتهاي انفورماتيك ايران مطرح است:
1-5 نگاه جنابعالي به مسئله مالكيتهاي فكري مثل حق تكثير (Copyright)، حق اختراع و غيره چيست؟ آيا فكر ميكنيد از دارندگان چنين اموالي در مقابل سوء استفاده و سرقت داراييهايشان حمايت كافي به عمل ميآيد؟
2-5 برنامه شما براي ايجاد و توسعه زيرساخت مالكيت فكري در كشور چيست؟
3-5 نظر حضرتعالي در خصوص مشكل فرار مغزها چيست و برنامه شما براي حل اين مشكل كدام است؟
6- توسعه اجتماعي و فرهنگي
با توجه به حساسيتهاي موجود در جامعه ما و مباحثات فراواني كه توسط دانشمندان حوزه علوم اجتماعي و فقهاي كشورمان در خصوص آتار مثبت و منفي فاوا (به خصوص اينترنت) صورت گرفته، امروز ديگر كسي در مورد اهميت و تأثير فاوا در توسعه اجتماعي و فرهنگي ترديدي ندارد. گستردگي مسائل حوزه اجتماع و فرهنگ از يك طرف و تأثيرات عميقي كه تصميمات در اين حوزه بر ساير حوزهها از جمله حوزه اقتصاد و علم ميگذارد، باعث شده تا سئوالات زير مطرح باشند:
1-6 نظر شما در مورد مسئله شكاف اطلاعاتي در درون كشور (شكاف بين مناطق جغرافيايي مختلف، شكاف بين طبقات اجتماعي مختلف و غيره) و ميزان جديت و اهميت آن در ايران چيست؟ آيا برنامه خاصي در اين خصوص داريد؟
2-6 ديد جنابعالي در خصوص ماهيت رسانهاي اينترنت و مسائلي نظير ميزان و شكل كنترل آن، حق مردم در دسترسي به اطلاعات، لزوم وجود شفافيت و تأثير اين امر بر كاهش فساد اداري چيست؟ برنامه شما براي تشويق توليد محتواي بومي براي مردم ايران و محتواي جهاني براي مخاطبين خارجي كدام است؟
3-6 نظر حضرتعالي در خصوص جامعه اطلاعاتي و مباحث مرتبط با آن مثل "امنيت"، "حريم خصوصي" و قوانين و مقررات در فضاي اطلاعاتي چيست؟ آيا برنامه خاصي در اين زمينه داريد؟
4-6 در خصوص فرهنگ ايرانياسلامي در فضاي اطلاعاتي و مباحث مرتبط (تآثيرات فرهنگ از جامعه اطلاعاتي، تهاجم فرهنگي، فرصت توسعه فرهنگي، مباحث مربوط به فيلترينگ، شكل و ميزان فيلترينگ، چگونگي مصون داشتن جامعه از آسيبهاي فرهنگي و در عين حال استفاده بهينه از فرصتهاي به دست آمده) چه ميانديشيد و برنامهتان چيست؟
7- نقش دولت
در همه كشورهاي دنيا، دولت نقش مهمي را در زندگي مردم ايفاء ميكند. اين نقش در كشورهايي مثل ايران كه دولت با تصديگري فزاينده، نقش بسيار پررنگتري نيز در حيات اقتصادي اجتماعي افراد يافته، از اهميت بيشتري برخوردار است. از اين رو است كه مسائل مرتبط با دولت نظير نقشهاي سهگانه آن (مديريت جامعه، خدمترساني، تصديگري)، نوع و ميزان تصديگري دولت در امور اقتصادي و اجتماعي، شفافيت عملكرد، فساد اداري، پاسخگو بودن، ساختار و سازمان دولت و ميزان بهرهوري در آن، شكل مشاركت مردم در تصميماتي كه دولت اتخاذ ميكند و غيره از اهميت فوقالعادهاي براي مردم برخوردار هستند.
فاوا در حوزه دولت نيز تأثيرات مثبت عميقي برجاي گذاشته و در همه موارد برشمرده شده در بالا توانسته تأثيرات مثبت خود را نشان دهد. به علاوه، امكانات گسترده ارتباطي موجود و حركت به سمت جامعه اطلاعاتي، باعث شده تا ساختار فعلي دولتها پاسخگوي نيازهاي جامعهاي كه در حال شكل گرفتن است، نباشد. در نتيجه، شكل دولت كه زماني منتسكيو آن را بر مبناي وجود سه قوه مستقل از يكديگر تعريف نموده بود، امروز به چالش كشيده شده و در حال تغيير و تحول است. مهمترين جنبه اين تغيير، مشاركت مستقيمتر و بسيار گستردهتر مردم در امور مربوط به اداره جامعهاي است كه در آن زندگي ميكنند. اين امر از يك طرف، نظارت مردم بر عملكرد قواي مجريه و قضائيه را جديتر و پررنگتر كرده و از طرف ديگر باعث شده تا مردم مستقيماً بر تصميماتي كه نمايندگانشان در قوه مقننه ميگيرند تأثير بگذارند. بر مبناي چنين تعاملي است كه عدهاي پيشبيني مينمايند در آيندهاي نهچندان دور شيوه قانونگذاري نسبت به شيوه امروز تغيير زيادي خواهد نمود.
در خصوص موارد فوق، سئوالات زير براي انجمن شركتهاي انفورماتيك ايران مطرح است:
1-7 نظر شما در مورد مفهوم دولت الكترونيكي و تأثير و اهميت آن در افزايش كارآمدي دولت چيست؟ در خصوص ميزان تحقق دولت الكترونيكي، مطالعات و طبقهبنديهاي جهاني نشان ميدهند كه ايران در جهان و در منطقه از بسياري از كشورها عقبتر است. برنامه شما براي تحقق دولت الكترونيكي و بهبود وضعيت ايران در مقايسه با ساير كشورها چيست؟
2-7 نظر جنابعالي در خصوص مفاهيمي مانند فرصت برابر، عدالت در ارجاع كار، شفافيت، پاسخگويي و مسئوليتپذيري دولت در مقابل بخش خصوصي چيست؟ به نظر شما اين مفاهيم را چهگونه ميتوان در فرآيند خريدهاي دولتي و ارجاع كار توسط آن پيادهسازي نمود؟
3-7 به نظر حضرتعالي شكل و ماهيت دولت در جامعه اطلاعاتي چگونه بايد باشد؟ برنامه شما در اين خصوص چيست؟
4-7 نامزد محترم رياستجمهوري، جايگاه فناوري اطلاعات و عاليترين مسئول آن در دولت آينده شما كجا است؟
5-7 شايسته سالاري براي انتخاب كاركنان (به ويژه مديران) را چگونه تعبير مينماييد؟ و اين مهم در دولت آينده شما خصوصاً براي فاوا براساس چه شاخصهايي محك خواهد خورد؟
8- نقش بخش خصوصي
امروز پس از يك دوره بيعنايتي به نقش كليدي و مهم بخش خصوصي كه منجر به تصديگري گسترده دولت در امور اقتصادي كشور شد، همه مسئولان نظام بر اهميت اين بخش تأكيد داشته و خواستار وجود بخش خصوصي قوي و فعال، و احراز نقشي تعيينكننده توسط آن در اقتصاد هستند. از همين رو است كه خصوصيسازي يكي از محورهاي مهم برنامههاي توسعهاي كشور است. اما عليرغم اين توجهات هنوز كاستيهايي در اين زمينه مشاهده ميشود. در اين ارتباط سئوالات زير مطرح هستند:
1-8 به نظر شما، نوع و ميزان حمايت از فعاليتهاي بخش خصوصي در مقابل بنگاههاي دولتي، و شركتهاي خارجي چهگونه بايد باشد؟
2-8 به نظر حضرتعالي شكل تعامل دولت با بخش خصوصي چهگونه بايد باشد؟ نقش سازمانهاي غيردولتي نظير «انجمن شركتهاي انفورماتيك ايران» در اين خصوص و همچنين برنامهريزي و هدايت بخش خصوصي چيست؟ آيا در ارتباط با سازمانهاي غيردولتي برنامه خاصي داريد؟
3-8 از مداخله مديران و مسئولان دولتي كشور در تملك (پيدا و پنهان) سهام بخش خصوصي و يا سهم خواهي و تحت تاثير قرار دادن آنان با روشهاي گوناگون، چگونه جلوگيري خواهيد نمود؟
9- توسعه كاربري فناوري اطلاعات در كشور
تدوين و اجراي طرح «توسعه كاربرد فناوري اطلاعات و ارتباطات» يا به اختصار «تكفا» در طي سه سال گذشته، باعث جهش كاربرد فاوا در بسياري از عرصهها شد. نگاهي به تجربه ديگر كشورها نيز نشان ميدهد كه تقريباً همه كشورهاي موفق در اين زمينه (مثل آمريكا، اتحاديه اروپايي، مالزي، چين، هند و غيره) نيز از الگوي مشابهي پيروي كرده و همه داراي برنامههاي ملّي گسترده در اين زمينه بوده و يا هستند. به عنوان مثال در حوزه امور زيرساختي، كشور كره با افتخار اعلام مينمايد كه داراي گستردهترين ميزان استفاده از اينترنت با پهناي باند وسيع (Broadband) در جهان است و با اتكاي بر آن برنامه "فاوا در خانه" را مطرح مينمايد. يا اتحاديه اروپايي كه اغلب كشورهاي عضو آن در زمينه فاوا از وضعيت بسيار مطلوبي برخوردار بوده و برخي در اين زمينه در جهان پيشتاز هستند، برنامههاي مفصل جديدي را براي تحقق جامعه اطلاعاتي تدارك ديده و در دست اجرا دارد.
اين در حالي است كه عليرغم نتايج بسيار ارزشمند ناشي از اجراي طرح «تكفا» و تلاشهاي گسترده وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در توسعه زيرساختهاي ارتباطي، هنوز كشور ما از بسياري از لحاظ از ديگر كشورهاي جهان عقبتر است. مثلاً نرخ نفوذ رايانه در ايران 6% است در حالي كه متوسط قابل قبول آن بيش از 50% است. نرخ نفوذ اينترنت در كشور ما 10% (آن هم تقريباً به طور مطلق پهناي باند باريك) است. در حالي كه در كشورهاي پيشرفته اين ميزان بيش از 70% (آنهم به صورت تركيبي از پهناي باند باريك و عريض) است. حتي نرخ نفوذ تلفن همراه (2/5%) نيز در مقايسه با ساير كشورها (كه گاهي بيش از 100% است) و از جمله كشورهاي منطقه بسيار پائين است.
با توجه به موارد فوق، در ارتباط با گسترش كاربرد فناوري اطلاعات و برنامه دولت آينده در خصوص آن، سئوالات زير براي جامعه انفورماتيكي كشور مطرح است:
1-9 برنامه جنابعالي براي ارتقاي جدي شاخصهاي فاوا و رسيدن به سطح مطلوب چيست؟
3-9 برنامه شما براي توسعه، تكميل و ارتقاي كيفي زيرساختهاي فاوا در ايران چه است؟
3-9 نظر شما در مورد طرح تكفا چيست؟ آيا فكر ميكنيد دولت شما طرح جديدي را براي توسعه بيش از پيش كاربرد فاوا تدوين و اجرا خواهد نمود؟