۵
۰
plusresetminus
يکشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۴۶

حجم فيلترينگ در ايران بالا نيست

ایتنا - صرامی: مثلا در کشور استراليا شاهديم که علاوه بر مجازات صاحبان سايت‌های مجرمانه، بازديدکنندگان از اين سايت‌ها هم تعقيب و جريمه می‌شوند.
حجم فيلترينگ در ايران بالا نيست


بي‌شك براي شما هم پيش آمده است كه هنگام مراجعه به يك سايت كاملا مجاز، با صفحه مربوط به فيلترينگ مواجه شويد و به نوعي جلوي دسترسي شما به سايت مورد نظرتان گرفته شود و بعضا كاربران فضاي مجازي به طور مستقيم و غيرمستقيم از حجم بالاي صفحات فيلتر شده بگويند اما مدير عامل مجمع فعالان فضای مجازی انقلاب اسلامی (فرا) دراين باره معتقد است كه حجم فيلترينگ در ايران بالا نيست و علاوه بر اين، تمام كشورهاي دنيا به فيلترينگ توجهي خاص دارند.

به گزارش ایتنا مهدي صرامي در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار كرد: درباره‌ اين‌ كه فيلتر‌كردن اقدامي كارآمد است يا خير، بايد گفت كه فيلترينگ يكي از لوازم نظارت بر اينترنت است و در تمام كشور‌ها هم وجود دارد اما با اين وجود مي‌توان اين سيستم را ارتقا داد و آن را به شكل هوشمند به گونه‌اي طراحي كرد كه تنها محتواهاي مجرمانه را مورد هدف قرار دهد و ساير مطالب که مفيد هستند دستخوش مشكل نشوند.

وي ادامه داد: نمي‌توان گفت در زمينه فيلترينگ همه چيز به بهترين شكل ممكن و كاملا درست اتفاق افتاده كما اين كه در كشورهاي ديگر هم نواقصي در اين زمينه وجود دارد اما در اين ميان، مهم آن است كه سيستم موجود ارتقا پيدا كند و فيلترينگ به شكل هوشمند و چند لايه درقالب یک نظام پالایش عالمانه و دقیق دنبال شود.


ميلياردها سايت مستهجن در دنيا نيازمند فيلترينگ
وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا قبول دارد درحال حاضر حجم سايت‌هاي فيلتر شده كمي بالا است، توضيح داد: بسياري از سايت‌ها مطالب مستهجن و غيراخلاقي را روي خروجي خود قرار مي‌دهند كه متاسفانه آمار اين سايت‌ها در سطح دنيا به عددي ميلياردي رسیده است كه البته اكثر آنها هم در كشورهاي خارجي طراحي و مدیریت مي‌شوند.

صرامي ادامه داد: به هر حال، مردم ما اعتقادات اصيلي دارند و طبیعتا درخواست جدي دارند تا با اين موضوعات برخورد شود. البته بايد در نظر داشت كه علاوه بر ايران، اكنون بسياري از كشورهاي ديگر اين نوع سايت‌ها را فيلتر كرده‌اند چرا كه طي سال‌هاي گذشته اين سايت‌ها اثرات مخرب بسياري را در جوامع مختلف بر جاي گذاشته‌اند و خطری جدی برای تمدن بشری محسوب می‌شوند.

مديرعامل فرا در عين حال عنوان كرد: برخي سايت‌ها هم ممكن است به دليل برخي خطاهايي كه در سامانه‌های فني صورت مي‌گيرد، به اشتباه فيلتر شده باشند. به هر حال همان طور كه گفتيم بايد در زمينه فيلترينگ هوشمندانه‌تر برخورد شود اما مهم آن است كه در اين زمينه برخورد سليقه‌اي صورت نگيرد و از برخوردهاي سليقه‌اي تا حد امكان كاسته شود كه البته اين موضوع در قانون جرايم رايانه‌اي مورد توجه قرار گرفته و در كميته تعیین مصادیق فیلترینگ متولياني از بخش‌هاي مختلف كشور حضور پيدا مي‌كنند تا شاهد کمترین حد از برخوردهاي سليقه‌اي باشيم.


صرامي در عين حال يادآور شد كه موضوع فضاي مجازي در ايران و در دنيا مبحث جديد است و به همين دليل سامانه‌هايي كه براي نظارت در فضاي نت ايجاد شده به شكل آزمون و خطا پيش رفته‌اند.

با سايت‌هايي كه اشتباه فيلتر شده چه كنيم؟
وي در پاسخ به اين سؤال كه اكنون چند درصد از سايت‌ها به اشتباه فيلتر شده‌اند، خاطرنشان كرد:‌ آماري دراين زمينه وجود ندارد اما اگر سايتي اشتباه فيلتر شود مي‌تواند از طريق صفحه پيوندها درخواست رفع فيلتر خود را ارائه كند و پس از ارجاع اتوماتیک به مسئولان مربوطه درکارگروه تعیین مصادیق و بررسي‌هاي لازم اگر سایت فاقد محتوای مجرمانه تشخیص داده شود، مطابق رویه‌ها سايت مذكور رفع فيلتر مي‌شود.

فيلترينگ در ساير كشورها
مدير عامل فرا در ادامه يادآور شد: بحث فيلترينگ در كشور‌هاي مختلف دنيا به شيوه‌هاي مختلف دنبال مي‌شود و مختص كشوري خاص نيست. نمونه‌هايي از برخورد كشور‌ها با اين موضوع تحت عنوان "نظارت بر اينترنت در ساير کشورها" در صفحه پيوند‌ها نيز منعكس شده است. به عنوان مثال در خود كشور آمريكا گاه شاهديم كه هرگاه مطلبي مجرمانه بر روي يك سايت قرار گيرد، سرور آن سايت به دستور مقامات امنيتی آمريکا قطع مي‌شود و بدين ترتيب بعضا علاوه بر آن سايت بسياري سايت‌هاي ديگر هم از دسترس خارج مي‌شوند.

وي ادامه داد: اين موضوع در سال‌های اخير به موجب قانون ميهن‌پرستی (پاتريوت اکت) آمريکا تشديد شده و اعتراضات زيادی را شاهد بوده‌ايم به گونه‌ای که سايت‌های دارای محتوای ضد رژيم صهيونيستي و نيز حاميان جنبش ۹۹ درصدی به شکلی بي‌رحمانه فيلتر مي‌شوند.

صرامي در عين حال به ارائه مثال‌هايي از كشورهاي ديگر پرداخت و افزود: همچنين مثلا در کشور استراليا شاهديم که علاوه بر مجازات صاحبان سايت‌های مجرمانه، بازديدکنندگان از اين سايت‌ها هم تعقيب، رهگيری و جريمه می‌شوند.

بهره گيري از كاربران براي فيلترينگ
این کارشناس فضای مجازی همچنين اظهار كرد: گاه حتي مي‌توان از خود كاربران براي نظارت استفاده كرد و در قالب بسته‌هاي نرم‌افزاری از قبیل "بسته كنترل والدين" که تحت عنوان نرم‌افزارهای "پرنتال کنترل" در کشورهای غربی ارائه می‌شود که نوعی فیلترینگ شخصی است مراقبت‌هاي لازم اعمال شود. يا در نوع ديگر مي‌توان شرايطي ايجاد كرد كه به عنوان مثال اگر كاربران يك شركت يا سازمان دولتي اينترنت در اختيار دارند یک لیست سفید از سايت‌های خاص مربوط به کارشان براي آن‌ها با دسترسی باز تعريف شود تا آن‌ها تنها از سايت‌هاي مورد نياز خود استفاده كنند. چراكه در حال حاضر بخش عمده‌اي از كاربران اينترنت در محيط كار خود از اینترنت اداره که باید صرفا برای انجام موارد شغلیشان استفاده کنند، از سايت‌های مختلفی استفاده مي‌كنند که معمولا مورد نیازشان نیست و فقط موجب کاهش بهره‌وری شغلی و کاهش ساعت کار مفید و اخلال در کار مراجعین در ادارات مي‌شود.

وي همچنين عنوان كرد: اكنون برخي كشورهاي غربي حتي روي اپراتورهای تلفن همراه امکاناتی را نصب مي‌كنند تا به نوعي سرويس فيلترينگ برای مشتریان خود ارائه كنند. به عبارت ديگر در اين كشورها اگر فردي اين تنظيمات را روي تلفن همراه خود نصب كند ديگر به عنوان مثال فرزند او دسترسي به تمام اطلاعات گوشي را نخواهد داشت یا فقط با لیست مشخصی از افراد میتواند مکالمه کند تا ضمن کاهش هزینه مطمئن باشند که فرزندشان در معرض تماس‌های ناخواسته و خطرآفرین قرار نمیگیرد. اكنون دركشور ما هم بايد چنين سيستم‌هاي چند لايه‌اي ايجاد شود و خود اپراتورها بتوانند برخي خدمات را ارائه دهند. 
 
کد مطلب: 23027
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
فیلتر می کنم پس هستم.
امیر
feedback
جناب اقای صرامی، از هر 10 صفحه ی نتایج جستجوی گوگل 6 تاش فیلتره. فرق نمیکنه چه کلمه ای رو سرچ کنی. این نسبت همیشه همین حدوداست. جستجوی تصاویر گوگل دیگه بی استفاده شده چون از هر صفحه فقط یک مورد یا دو مورد از تصاویر ظاهر میشه و باز فرق نمیکنه که موضوع جستجو چی بوده. سایتایی که عمدتا بی دلیل فیلتر شدن. نه مسائل سیاسی توشون درج شده و نه مسائل غیر اخلاقی. مثلا بسیاری از مطالب مورد جستجو شما رو به وبلاگ های محبوب بلاگر هدایت میکنه ولی چون که بلاگر از بیخ فیلتره تمام وبلاگ های میزبانی شده در بلاگر هم فیلتره. فرق نمیکنه که وبلاگ حاوی مطالب مورد جستجو، دارای محتوای مجرمانه هست یا خیر، شما زحمت کشیدین همشونو فیلتر کردین. بعد شما میفرمایید که حجم فیلترینگ بالا نیست؟
feedback
دقت کنید به این جمله: "....صرامي ادامه داد: به هر حال، مردم ما اعتقادات اصيلي دارند و طبیعتا درخواست جدي دارند تا با اين موضوعات برخورد شود..."

حالا بی خیال همه جزییاتی که میشه در این جمله در رابطش بحث کرد. منظور شما اینه که مردم این درخواست رو دارند اگه دست شما نمی بستید!!؟

فکر کنم با این وضعیت از فردا پس فردا مقاله بخونید از پزشکان مختلف در رابطه با فواید بیشتر یونجه نسبت به مرغ!!!

حالا به فرض که حرف شما در رابطه با آمریکا درست باشه. چه تو اینجا خودتون رو با آمریکا مقایسه می کنید و ازش پیروی می کنید اما جای دیگه که به ضررتون هست فریاد مرگ بر رو سر می دید!!!

این قصه سر دراز دارد!
feedback
هرچی در مورد امریکای امپریالست جنگ طلب و ظالم میگن درسته. ولی ما هم بی شعور نیستیم. سایتهایی رو که ما میتونیم برای مبارزه علیه تبلیغات منفی اونها استفاده کنیم همش فیلتره. میمونه تبلیغات منفی اونها و جای خالی ایرانی ها که نمیتونن از خودشون دفاع کنن.
مرتضی
feedback
بله حجم فیلترینگ در ایران بالا نیست ،راست میگین بطوریکه اگر وی پی ان و فیلترشکن نباشه دیگه اصلا" نمیشه ازش استفاده کرد .نمیدونم چرا فیلترینگ ایران رو با امریکا مقایسه میکنید یعنی اگر به فرض هم حرفهای شما درست باشه آیا از نظر سرعت و کیفیت هم میتونین اینترنت ایران رو با امریکا مقایسه کنین .اگر واقعا" اینترنت کشورهای دیگه دارای نقاط ضعفی باشن کلی نیست از چند نظر هم دارای نقاط قوتی هستن ولی اینترنت ایران چطور؟
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام