مايكروسافت كه حدود 90 درصد كامپيوترهاي روميزي جهان را در اختيار دارد، به دنبال شكست رقيب جديد خود، Apple Tiger (آخرين OS X شركت اپل) ميباشد.
يكي از قابليتهاي پر سر و صداي اين سيستم عامل جديد، جستوجوي دسكتاپ ميباشد. انتشار اين سيستم عامل دقيقاً زماني صورت گرفت كه مايكروسافت، گوگل را - پس از توليد ابزار جستوجوي قدرتمندش - قدم به قدم دنبال ميكرد.
شركتهاي ديگري هم علاوه بر گوگل وارد اين عرصه شدهاند و جستوجوي دسكتاپ بدين ترتيب از يك ابداع بسيار تازه به يك نياز مبدل شده است. مايكروسافت براي حضور در تمامي عرصههاي ممكن ميكوشد و فروش ويندوز با قابليتهاي جديد نيز ترفند جديد آن بوده تا از فكر مهاجرت به سيستم عامل ديگر را از سر كاربران بيرون كند.
هر چند كه كاربران ويندوز به خودي خود، انگيزهاي براي مهاجرت ندارند اما شركتهاي ديگر با عرضه محصولات جديد در حال ايجاد اين انگيزش بوده و اين همان جايي است كه مايكروسافت هرگز نميخواهد به ديگران - چه توليدكنندگان سيستمهاي عامل و چه سازندگان ابزارهاي مستقل - اجازه مانور دهد.
به علاوه در آسياي دور - از آنجا كه زيرساختارهاي شبكه در اين كشورها كماكان متزلزل ميباشد - نبرد شديدي ميان سيستمهاي عامل در گرفته است و اين بدان معني است كه مايكروسافت براي تأسيس يك شبكه جديد و يا نصب يك سيستم عامل مبتني بر ويندوز، بايد بر اساس تك تك قابليتهاي موجود به رقابت با ديگران بپردازد.