ارائه بازی ایرانی برروی آیپد اپل/ورود به بحث گیمنتها/ساخت بازیهایی از لبنان
ایتنا- خبرهایی کوتاه از دنیای بازی در ایران در آستانه برگزاری سومین جشنواره بازیهای رایانهای
در آستانه برگزاری سومین نمایشگاه و جشنواره بازیهای رایانهای، مدیر عامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای امروز به ذکر توضیحاتی درباره این نمایشگاه و بحث بازیهای رایانهای پرداخت.
به گزارش ایتنا از ایسنا، بهروز مینایی در نشست خبری یادآور شد: اگرچه بنیاد ملی بازیهای رایانهای خود به تنهایی تولید کننده بزرگ بازیهای رایانهای محسوب نمیشود اما وظیفه حمایت از بخش خصوصی و سیاستگذاری و برنامهریزی را بر عهده دارد.
ساخت بازی با موضوع قدرت ایرانی در افق ۱۴۰۴ وی با بیان اینکه این بنیاد قصد حمایت از ساخت بازیهایی با موضوعات تاریخ لبنان و فلسطین، مفاخر و استعدادهای ایران و ... را دارد، اظهار کرد: در زمینه بازیهای خارجی هم بنیاد وظیفه رده بندی سنی آنها را بر عهده دارد.
مینایی در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به اینکه در افق ۱۴۰۴ چشم اندازی برای صنعت بازیهای رایانهای تدوین شده عنوان کرد: این برنامه نزدیک هشت ماه است که آماده شده و اکنون منتظر ارائه آن به شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی انقلاب فرهنگی هستیم و در قالب این برنامه به گونهای تصمیم گیری شده تا ایران در این زمان بتواند به رتبه اول منطقه در زمینه تولید بازیهای اسلامی و ایجاد موج جدیدی از بازیهایی که قدرت ایران در آنها وجود دارد تبدیل شود.
مدیر عامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای در بخش دیگری از صحبتهای خود یادآور شد که بنیاد ملی بازیهای رایانهای از ابتدای سال ۹۲ حدود هفت بازی را مورد حمایت قرار داده و در مجموع چهار سال فعالیتش از بیش از ۸۰ بازی حمایت کرده است.
برگزاری اولین لیگ بازی های رایانه ای وی همچنین به صدور مجوزهای لازم برای برگزاری اولین لیگ بزرگ مسابقات رایانهای در نمایشگاه سوم بازیهای رایانهای خبر داد و افزود: طی چهار سال گذشته بیش از ۱۷۰۰ بازی داخلی وخارجی رده بندی سنی کردهایم.
مینایی همچنین عنوان کرد: اکنون شاید بیش از ۲۲۰۰ واحد فروش غیرمجاز بازی در تهران وجود داشته باشد اما از آنجا که وظیفه برخورد و نظارت بر عهده ستاد صیانت و حمایت از محصولات فرهنگی است ما نمی توانیم به برخورد با این افراد بپردازیم اما در این زمینه اوضاع را رصد می کنیم و در شهرهای مختلف به طور نامحسوس بررسیها و سرکشیهایی را داریم و اطلاعات آن را در اختیار ستاد مربوطه قرار می دهیم.
مدیر عامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای در عین حال عنوان کرد: البته از خرداد امسال قرار بر آن شده است که سرکشی به گیم نتها و بررسی مجوزهای آن ها در اختیار بنیاد ملی بازیهای رایانهای قرار داشته باشد چرا که پیش از این نهاد مشخصی متولی این امر نبود و چند نهاد و وزارتخانه به طور همزمان در این زمینه فعالیت می کردند که این موضوع موجب نوعی تشتت می شد.
وی همچنین دراین نشست به حضورهای بین المللی و کسب جایگاهها و رتبههای ایران در زمینه اشاره کرد و در عین حال فروش بازیهای مختلف را نیز مورد بررسی قرار داد.
مینایی در این زمینه اظهار کرد: فروش بازیهای مختلف ایرانی در موارد متعدد بالای ۵۰ تا ۱۴۰ هزار مورد فروش داشته است اما در حالت کلی با وجود آن که روز به روز کیفیت این بازیها بهبود پیدا کند متاسفانه شبکه توزیع کارایی لازم را برای ارائه این بازیها ندارد و بازیها به شکل مناسب به کاربران ارائه نمیشوند به همین دلیل مدتی است به دنبال ایجاد شبکه مویرگی بخش بازی هستیم که در این زمینه بخش خصوصی نیز ما را همراهی خواهد کرد.
بالا بردن قیمت بازی های خارجی دبیر سومین نمایشگاه و جشنواره بازیهای رایانهای بالا بردن کف قیمت بازیهای خارجی را از دیگر مواردی دانست که مورد توجه قرار گرفته تا بدین واسطه توان رقابت بازیهای ایرانی با آنها بیشتر شود.
وی همچنین در این نشست عنوان کرد: تاکنون حضور ما در کشورهای خارجی محدود به قاره آسیا نبوده و در اروپا و آمریکا حضورمان بیشتر از بقیه کشورها است چرا که ناشران اصلی بازی از این کشورها هستند و تاکنون تنها یک بازی "گرشاسب" ما به بیش از ۱۰ زبان ترجمه و در این کشورها ارائه شده است. همچنین بازی طلای سیاه قبل از انتشار در بازار ایران در بازارهای اروپا و آمریکا به سه زبان ترجمه وارائه شده است.
مینایی همچنین به برنامهریزی برای ارائه چند بازی ایرانی با عنوان سری خلیج فارس و در قالب آیپدهای اپل خبر داد و افزود: به زودی این بازی ها در قالب این بخش مشاهده خواهید کرد.
۲۰ میلیون گیمر و فروش ۵۰میلیون نسخه بازی در سال مدیر عامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای در بخش دیگری از صحبتهای خود به ذکر توضیحاتی آماری پرداخت و افزود: طبق بررسیهایی که صورت گرفت مشخص شد که بیش از ۲۰ میلیون گیمر در ایران وجود دارد و سالانه ۵۰ میلیون نسخه بازی به فروش می رسد این آمار برای مسوولان مختلف قابل تامل بود چرا که براساس آمارهایی که منتشر کردیم مشخص شد ۶۰ درصد از محتوای این بازیها به گونهای است که خانوادهها در جریان آن قرار ندارند و حدود ۸۰ درصد بازیکنندههای ما سنین بین هفت تا ۱۸ سال دارند.
وی در ادامه صحبتهای خود به بحث برگزاری سومین نمایشگاه و جشنواره بازیهای رایانهای اشاره کرد و گفت: برخی به ما می گویند که با توجه به محدودیتهای بودجهای که داریم چه لزومی به برگزاری چنین نمایشگاهی وجود دارد اما شاید بتوان گفت که برگزاری این نمایشگاه شاید بیش از پنج سال کار ما اثرگذاری داشته باشد اکنون ما برای تامین بودجههای این نمایشگاه از شورای عالی فضای مجازی و کانون پرورش فکری و ارگانهای دیگر کمک گرفتهایم چرا که خود ما با بودجهای داریم توان برگزاری چنین نمایشگاهی را نداریم اما به هر حال مردم و سازندگان خصوصی بازیها علاقه بسیاری به برگزاری این نمایشگاه داشتهاند.
مینایی یادآور شد که این نمایشگاه از تاریخ ۲۲ تا ۲۶ مرداد ماه امسال و در محل مصلی تهران برگزار خواهد شد و علاقه مندان می توانند تا ۳۱ تیر ماه آثار خود را برای حضور در آن ارائه کنند.
۴۰درصد بازیهایمان حماسی و ارزشی هستند مدیر عامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای در بخش دیگری از صحبتهای خود خاطرنشان کرد: بالای ۴۰ درصد از بازیهای ساخته شده توسط بنیاد ملی بازیهای رایانهای حماسی و ارزشی هستند.
وی همچنین یادآور شد: قرار بر آن است که در زمینه محتوای بازیهای بحثهای مختلفی میان بنیاد ملی بازیهای رایانهای و بخشهای مختلف وجود داشته باشد که از جمله این بخشها می توان به حوزه علمی اشاره کرد.
بی طرف - قائم مقام بنیاد ملی بازیهای رایانهای - هم در این نشست به ارائه توضیحاتی درباره سومین نمایشگاه پرداخته و عنوان کرد: در نمایشگاه امسال بخشهای مختلفی برای بررسی اثرات مخرب بازیهای رایانهای، روند بازسازی در دو دهه اخیر، تست روانشناسی، سینمای اسرا و ... نیز حضور و فعالیت خواهند داشت.
حسن معظمی - مدیر ارتباطات این بنیاد - هم در این نشست به ذکر توضیحاتی کوتاه پرداخته و خاطرنشان کرد: از ابتدای تیر ماه موضوع رسیدگی به گیم نتها و وضعیت آنها به دور از هرگونه موازی کاری بر عهده بنیاد ملی بازیهای رایانهای قرار خواهد داشت.
سومین نمایشگاه و جشنواره بازیهای رایانهای بیست و دوم تا بیست و ششم مردادماه امسال در محل مصلی تهران برگزار خواهد شد.
با این وضعیت باش تا صبح دولتت بدمد آقای بنیاد بازیهای رایانه ایی!