ایتنا - این آرشیو قابل جستوجو شامل آن دسته از توئیتهایی است که کاربران آن را به صورت عمومی نوشتهاند.
کمپانی توپسی (Topsy) از روز چهارشنبه امکانی فراهم کرده که کاربران عادی همانند تحلیلگران داده میتوانند در توئیتهای تولید شده در جهان جستوجو کنند. توپسی را "گوگلی برای توئیتر" میخوانند.
جستوجوی آرشیو توئیتر میتواند کاری خستهکننده و در عین حال ناامیدکننده باشد زیرا بااینکه توئیتها بر وبسایت توئیتر آرشیو میشوند اما توئیتهای قدیمیتر معمولا دفنشده محسوب میشوند. جستوجوی توئیت از طریق موتور جستوجوگر گوگل که معمولا گزینه اول کاربران برای جستوجوی هر چیزیست نیز عملا غیرممکن است. به گزارش ایتنا از دویچه وله، اکنون یک کمپانی دیگر که مثل بسیاری از غولهای دنیای ارتباطات آنلاین در سانفرانسیسکو در آمریکا مستقر است روز چهارشنبه (۴ سپتامبر/ ۱۳ شهریور) اعلام کرد که همه توئیتهای موجود از سال ۲۰۰۶ را دستهبندی کرده و از این طریق جستوجو در آنها را ممکن ساخته است.
این آرشیو قابل جستوجو شامل آن دسته از توئیتهایی است که کاربران آن را به صورت عمومی نوشتهاند٬ نه آنهایی که به صورت خصوصی منتشر شده و کاربران با همگان به اشتراک نگذاشته است.
بر اساس امکانی که توپسی (Topsy) در اختیار گذاشته برای مثال به راحتی میتوان دید که اولین توئیت باراک اوباما٬ رئیسجمهور٬ آمریکا چه بوده است. اکنون در حالی که آمریکا در آستانه حمله به سوریه است با جستوجو در توپسی معلوم میشود اولین توئیت اوباما این بوده است: «فکر میکنم تنها یک امضا تا پایان جنگ در عراق باقی است.»
جستوجو در آرشیو توئیتر از طریق Topsy.com برای همه کاربران رایگان است. توپسی برای استفادههای حرفهای و تجاریتر البته مبلغی دریافت میکند٬ برای مثال از افراد یا کمپانیهایی که میخواهند تاثیربخش بودن کمپینهای تبلیغاتی در شبکههای اجتماعی را مورد ارزیابی قرار دهند.
اقدام نه چندان جدید توپسی با این همه، این اقدامی نیست که توپسی به تازگی آغاز کرده باشد. این کمپانی که در سال ۲۰۰۷ پایهگذاری شده پیش از این نیز ابزاری برای یافت و تحلیل داده در بخشهای پابلیک میلیونها وبسایت و شبکههای اجتماعی در اختیار میگذاشته است. اما تا پیش از چهارشنبه توپسی تنها به ارایه توئیتها از سال ۲۰۱۰ میپرداخت. در صورتی که با افزایش امکان جستوجو در توئیتهای همه هفت سال گذشته در واقع کاربر به توئیتهای نوشته شده از ابتدای تولد توئیتر دسترسی دارد.
وبسایت توئیتر (twitter.com) از مارس ۲۰۰۶ آغاز به کار کردهاست، به کاربر امکان ایجاد شبکهای از دوستان یا غریبهها را میدهد که میتواند نوشتههای کوتاه، عکسهای خود یا لینکهایی را که برایش جالب است با دیگران به اشتراک گذارد. هر توئیت با احتساب فاصله و میانفاصلهها و لینکهای به کار رفته در آن، نمیتواند بیش از ۱۴۰ حرف باشد.
کمپانی توپسی از خدمات ارائه شده خود به عنوان راهی برای ارائه خدمات به آژانسهای تحلیل محتوا نام میبرد که در جستوجوی دادهای شبکههای اجتماعی هستند. در عین حال دستهبندی آرشیو کامل توئیتر امکان جستوجو برای کاربران عادی را که به دنبال عکسها٬ ویدیوها و لینکهای توئیت شده هستند هم ممکن میکند.
توپسی به جای گوگل و امکانات دیگر "جستوجوی اجتماعی" به جستوجو در شبکههای اجتماعی اطلاق میشود و به جستوجو در وبسایتهایی نظیر فیسبوک اشاره دارد که دشوار است. فیسبوک که هدف خود را جهانی متصل قرار داده است به علت غیرعمومی بودن بخش بزرگی از محتوای خود عملا امکان قابل جستوجو بودن از بیرون از سایت را از دست داده است. گوگل نیز پیش از این امکان جستوجوی دادههای مربوط به توئیتر٬ فیسبوک و بلاگها را از مهیا میکرد که از ۲۰۱۱ این خدمات را قطع کرد.
اما حالا توپسی با ایجاد امکانی برای دریافت توئیتها بر اساس کلیدواژهها و زمان تولیدشان و تحلیل آنها موقعیت مطلوبی را نه صرفا برای تحلیل داده که برای ارزیابیهای عمومی کاربران ایجاده کرده است.
توئیتر در سالهای اخیر به پتانسیل بالایی در کمپینهای اجتماعی برای بسیج نیرو و همچنین آگاهیرسانی(خبر رسانی/ اطلاع رسانی) دست یافته است. عضویت در توئیتر به سادگی ممکن است. با وارد کردن اسم، یک آدرس ایمیل و انتخاب یک شناسه کاربری به عضویت سایت در میآیید.