ایتنا – واکاوی علت اشتیاق روزافزون کاربران چینی به اینترنت محدود این کشور.
چین بیشترین تعداد کاربران اینترنتی را دارد.
در حال حاضر این رقم به بیش از ۶۰۰ میلیون نفر رسیده است و روز به روز بر این آمار افزوده میشود.
گزارشهای مختلف نشان میدهد که چینیها در اینترنت بسیار فعال هستند و از این جهت گوی سبقت را از مردم دیگر کشورهای جهان ربودهاند.
این در حالی است که اینترنت در چین، با نظارت، سانسور، فیلترینگ و کنترلهای بسیار سختگیرانهای همراه است و برخی از مشهورترین سایتهای اینترنتی از جمله شبکههای اجتماعی، جستوجوگرها و وبسایتهای خبری مسدود است که از بارزترین آنها میتوان به گوگل، فیسبوک و توییتر اشاره کرد.
لذا این سوال ذهن گروهی را به خود مشغول ساخته که دلیل اشتیاق مردم چین به اینترنت بسته و پر از سانسور این کشور چیست؟
به گزارش ایتنا به نقل از رایورز، کارشناسان برای این امر چند دلیل عنوان میکنند:
۱. رسانههای چین عملکرد ضعیفی دارند
به دلیل کنترل شدیدی که بر تمام رسانههای دیداری و شنیداری چین از قبیل تلویزیون و رادیو اعمال میشود، چینیها برای کسب اطلاعاتی که خارج از خطوط قرمز نظام حاکم قرار میگیرد، به اینترنت روی میآورند.
رسانههای چینی فقط میتوانند آنچه را که توسط مقامات سیاسی این کشور تایید میگردد، منتشر نمایند.
هر چند برخی گزارشها از فعالیت نزدیک به یک هزار کانال تلویزیونی در چین حکایت دارد ولی اگر شما با مردم این کشور گفتگو کنید در مییابید که از دید آنها برنامههای تلویزیون «کسالتآور»است و این شبکههای پرتعداد، چیز قابل ملاحظهای در اختیار مخاطب قرار نمیدهد.
۲. چینیها بهروز هستند
در سال ۱۹۹۰ فقط یک چهارم جمعیت چین شهرنشین بوده است ولی اکنون و با گذشت بیش از دو دهه، این رقم دو برابر شده است. به عبارت دیگر در این سالها بیش از ۳۰۰ میلیون چینی از روستاها به شهرها مهاجرت کردهاند.
این اشخاص علاقه شدیدی به اینترنت دارند زیرا شبکه وب تنها وسیلهای است که با آن میتوانند ارتباطی همیشگی با دوستان، خانواده و فامیل خود برقرار نمایند.
۳. درآمد مردم بیشتر شده است
اقتصاد چین به رشد سرسامآور خود ادامه میدهد. در سال ۲۰۰۳ هیچ میلیارد چینی وجود نداشت ولی در سال جاری این رقم به ۳۱۵ نفر رسیده است.
همین افزایش درآمدها، امکانات لازم برای بهرهگیری از فناوریهای روز از جمله اینترنت را فراهم آورده است.
۴. کودکان احساس تنهایی میکنند
قانون تکفرزندی در چین که به زوجها اجازه داشتن بیش از یک فرزند را نمیدهد، هرم جمعیتی این کشور را تغییر داده است. چین سیاست ممنوعیت داشتن بیش از یک فرزند را در اواخر دهه هفتاد برای مقابله با افزایش سریع جمعیت کشور پیش گرفت.
از سوی دیگر قوانین محافظتی چین به گونهای است که به کودکان اجازه نمیدهد پس از مدرسه، بتوانند زیاد از منزل خود خارج شوند. بنابراین آنها هر روز با چهرههایی تکراری در مدرسه و منزل روبرو هستند.
به همین دلیل کودکان از اینترنت برای آشناییهای جدید و برقراری روابط دوستانه با دیگران سود میجویند.
۵. جوانان هم تنهایند
تعداد مردان در چین بیش از تعداد زنان است و این امر در مناطق روستایی شدت بیشتری دارد. به همین دلیل ازدواج در چین به کار بسیار دشوار و پیچیدهای تبدیل شده است و مردان برای یافتن شریک آتی زندگی خود باید دست به جستجوهای بسیار گسترده و حوصلهسوزی بزنند.
واضح است که در اینجا اینترنت میتواند کمک کار خوبی برای این گروه از مردان باشد.
۶. خرید از اینترنت به صرفه است
بازارهای چین یکی از پنج بازار بزرگ جهان به شمار میرود. همزمان با شکوفایی اینترنت در این کشور، بازارهای چینی هم از رشد قابل ملاحظهای برخوردار شد.
چینیها برای خرید برخی مایحتاج خود به جای این که زحمت رفتن به مغازهها و جستجو در انبوه فروشگاهها را متحمل شوند، پای اینترنت مینشینند و با کمی سبک سنگین کردن، کالای الکترونیکی مورد نظر خود را انتخاب و خریداری مینمایند.
۷. برندهای چینی کمتوان هستند
تخمین زده میشود هر ساله ۳۳۰ هزار کالای جدید به بازار چین معرفی شود. بسیاری از این کالاها بدون مارک و برند هستند و اغلب آنها در بازاریابی و فروش شکست میخورند.
مردم چین بعضاً اطلاعات چندانی درباره این محصولات تازهوارد به دست نمیآورند، لذا عدهای این موضوعات را در اینترنت مطرح کرده و در این خصوص با دیگران به طور آنلاین به بحث و رایزنی میپردازند.
در واقع ۴۰ درصد مشتریهای آنلاین چینی، اولین اطلاعات مربوط یک محصول جدید را ابتدا در اینترنت دریافت میدارند.
۸. آگهیهای تلویزیونی بسیار گران است
به دلیل انحصارگرایی تلویزیون چین، نمایش آگهی بر شبکههای تلویزیونی علاوه بر این که افراد را به طور مستقیم با حکومت این کشور روبرو میسازد، هزینههای بسیار گزافی نیز به تبلیغاتچیها تحمیل میکند.
در اینترنت میتوان سرویسهای متعدد و فضاهای مناسبی یافت که تبلیغ کالا در آن، با هزینهای اندک و احتمال دیده شدن فراوان امکانپذیر است.