معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری در گفتوگو با «ایران»:
از رومینگ دیتا استفاده نکنید
ایتنا- طرح رومینگ ملی که قرار بود از سه سال پیش با هدف همپوشانی اپراتورهای تلفن همراه برای رفع مشکل آنتن دهی، اجرایی شود، از شهریور ماه امسال آغاز شد.
طرح رومینگ ملی که قرار بود از سه سال پیش با هدف همپوشانی اپراتورهای تلفن همراه برای رفع مشکل آنتن دهی، اجرایی شود، از شهریور ماه امسال در حالی آغاز شد که مشکلهای اپراتورها همچنان به قوت خود باقی است و مشترکین تلفن همراه به غیر از مشکلهای موجود برای برقراری تماسهای صوتی با مشکل دیگری به نام استفاده از دیتا در رومینگ ملی و پرداخت هزینههای گزاف روبهرو شدهاند که البته بنا به گفته غلامرضا داداشزاده، معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مشکل رومینگ ملی تا بهمن ماه حل خواهد شد و وی همچنین بر این نکته تأکید کرد که مشترکین از رومینگ دیتا استفاده نکنند.
حقوق مشترکین در رومینگ ملی بر اساس اطلاعات موجود در پایگاه اطلاعرسانی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، برای نخستین بار «اصول حاکم بر ارائه خدمات رومینگ ملی در کشور» در جلسه شماره ۱۳۱ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در مورخ ۱۶ بهمن سال ۹۰ به تصویب رسید که با گذشت سه سال از این مصوبه و اجرایی نشدن رومینگ ملی در کشور، سرانجام در یازدهم اسفندماه امسال کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در جلسه شماره ۱۸۳ مورخ ۱۱ بهمن سال ۹۲ پیشنهاد اصلاح مصوبه شماره ۱۳۱ را در دستور کار خود قرار داد که در نهایت رومینگ ملی از شهریورماه اجرایی شد.
ماده ۲ - ۸ طلاییترین ماده مصوب در جلسه ۱۸۳ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات است که در این ماده به صراحت تأکید شده است که اپراتور میهمان نباید به دلیل استفاده از خدمات رومینگ ملی هزینه اضافی از مشترکین خود دریافت کند و تنها در چارچوب تعرفههای مصوب کمیسیون مجاز است هزینه مکالمات را از مشترکین خود دریافت کند.
هشدار معاون تنظیم مقررات به کاربران رومینگ دیتا بر اساس اعلام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، قرار بر این بود که در ابتدای اجرای طرح رومینگ ملی امکان برقراری تماسهای صوتی برای مشترکین فراهم شود و پس از آن امکانات دیگری شامل استفاده از دیتای رومینگ ملی در اختیار مشترکین هر سه اپراتور قرار گیرد اما متأسفانه بسیاری از کاربران از اینکه هزینههای گزافی را بابت استفاده از دیتا در رومینگ ملی متحمل شدهاند ناراضی هستند و هنوز هیچ مکانیسمی برای نحوه محاسبه کارکرد اینترنت کاربران اپراتورهای تلفن همراه طراحی نشده است.
بر همین اساس غلامرضا داداشزاده، معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفتوگو با «ایران» با بیان اینکه معمولاً در دنیا روال بر این است که عمده تمرکز رومینگ ملی روی تماسهای صوتی است نه دیتا گفت: از شهریور ماه طرح بزرگی را در سطح کشور آغاز کردیم و تلاش ما مبتنی بر این بود که بین اپراتورها رومینگ صوتی برقرار شود و رومینگ دیتا یک بخشی از آن باشد.
معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با پذیرش اینکه در حال حاضر اشکالات عمدهای در رومینگ ملی وجود دارد تأکید کرد: هنوز بخشی از مشکل های فنی رومینگ ملی حل نشده است و مشترکی که در شبکه اپراتور تلفن همراه خود بسته تشویقی اینترنت خریداری کرده است و از اینترنت استفاده میکند، وقتی که روی شبکه اپراتور دیگر روم میشود، در حقیقت با در نظر گرفتن شرایط اپراتور قبلی به اپراتور بعدی منتقل نمیشود و بر همین اساس، اینترنت مشترک با تعرفه آزاد محاسبه میشود که این اتفاق در حال حاضر در حال وقوع است و مشترک فکر میکند که وقتی دارد روی شبکه اپراتور بعدی روم میشود، دیتای او هم روم میشود که متأسفانه این اتفاق نمیافتد و قبضهایی که جدیداً صادر شده است مربوط به تعرفه استفاده از اینترنت آزاد است که مشترک در شبکه اپراتور بعدی از آنها استفاده کرده است.
داداشزاده با بیان اینکه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی پیشنهادهایی برای رفع این مشکل ارائه داده است خاطرنشان کرد: البته دوستان در تلاش هستند تا مشکلات فنی و پیچیده اپراتورهای تلفن همراه را برطرف کنند. در مورد سیم کارتهای اعتباری مشکلات بیشتری وجود دارد چرا که احتمال سوءاستفاده از آن بیشتر است.
معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به مشترکین تلفن همراه توصیه کرد که از رومینگ دیتا استفاده نکنند چرا که چیزی به این معنا وجود ندارد.
هزینههای متحمل شده بر مشترکین با نام رومینگ دیتا ناشی از مشکل های فنی است که در حال حاضر غیر قابل کنترل است. داداشزاده در بخش دیگری از گفتوگو با «ایران» با بیان اینکه وقتی که مشترک در منطقه رومینگ ملی قرار میگیرد باید اپراتورهای میزبان و میهمان این موضوع را به اطلاع او برسانند گفت: بارها و بارها این موضوع در مورد اپراتور رایتل اتفاق افتاده است و مدیر عامل این اپراتور این بحث را پیش کشیده است که مشترکین از دو جنبه در حوزه رومینگ ملی متضرر میشوند.
اول اینکه اگر مشترک یک بسته اینترنتی خریداری کرد که زمان مشخصی دارد، از این زمان نمیتواند استفاده کند و دوم اینکه به دلیل وجود نداشتن رومینگ دیتا اتفاقات ناگواری برای مشترک میافتد.
بهمن ماه؛ آخرین فرصت تکمیل رومینگ ملی < مشترکین به موضوع رومینگ ملی توجه نمیکنند و البته این توجه نکردن به معنای سلب مسئولیت اپراتورهای تلفن همراه نیست. تا دو ماه آینده رومینگ ملی در کشور به پایان خواهد رسید و مشکل های آن برطرف خواهد شد اما مشترکین استفاده از دیتا آن هم در شرایطی که در رومینگ قرار دارند را تحت کنترل داشته باشند.
معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در بخش دیگری از گفتوگو با ایران با بیان مطلب فوق تصریح کرد: پیشنهاد ما این است که مردم برای استفاده از دیتای رومینگ ملی تحمل کنند و آخرین فرصت برای اینکه اپراتورها این مسأله را حل و فصل کنند بهمن ماه است و این مشکل ها باید تا این تاریخ حل شود و اپراتورها باید مسئولیت آن را بر عهده بگیرند.
داداشزاده با بیان اینکه شبکه تلفن همراه کشور در حال گسترش است و اشکال هایی نظیر اینکه همچنان مشترک در دسترس نیست وجود دارد که این موضوع را در سطح بالاتری پیگیری میکنیم گفت: واقعیت این است که شبکه تلفن همراه هنوز به وضعیت پایدار نرسیده است و دو اتفاق بزرگ رومینگ ملی و ارتقای شبکه تلفن همراه از نسل دوم به سوم و چهارم همزمان با هم رخ داده و انصافاً کار خیلی سختی است و باید به اپراتورها برای رفع این مشکلها فرصت بدهیم. وی ادامه داد: البته ما به اپراتورها فشار لازم را میآوریم ولی آنهایی که اهل فن هستند میدانند که با فشار، مشکل حل نمیشود و باید مسئولان اپراتورهای تلفن همراه با چاره اندیشی برای مشکل های موجود و پیش رو، بتوانند شبکه را کنترل کنند.
معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در پایان تأکید کرد: در حال حاضر بین انواع سوئیچهایی که اپراتورهای تلفن همراه از آنها استفاده میکنند ناهمخوانی وجود دارد و برخی از سوئیچها به دلایلی نظیر تحریم، پشتیبانی نمیشوند که این مسائل، توسعه شبکه را با تأخیر روبهرو کرده است، اما مسئولان اپراتورها قول دادهاند که تا پایان امسال همه مشکل های شبکه تلفن همراه را یکجا حل خواهند کرد.
اگر چه بنا به وعده مسئولان اپراتورهای کشور تا پایان امسال مشکل رومینگ ملی حل و فصل خواهد شد اما تا به امروز هیچ یک از اپراتورهای کشور اضافه هزینههای دریافتی از مشترکین تحت عنوان رومینگ ملی را بر عهده نگرفته و هیچ مکانیسمی هم برای محاسبه میزان دیتای استفاده شده در رومینگ ملی و بازگرداندن اضافه دریافتی اپراتورها به مشترکین وجود ندارد.