ایتنا- طراح یوز: سیستم طبقهبندی اطلاعات در موتورهای جستوجو امکانپذیر نیست چرا که این موتورها مبنای علمی و تحقیقاتی دارند و براساس الگوریتمهایی طراحی میشوند بهترین اطلاعات و نتایج را در اختیار کاربر قرار میدهد.
چندی پیش «یوز» بهعنوان اولین موتور جستوجوی رسمی کشور از سوی وزارت ارتباطات رونمایی شد، اما افتتاح آن با توجه به اینکه پیش از این نیز موتورهای دیگری به عنوان موتور بومی رونمایی شده بودند، حاشیههایی را دربرداشت.
به گزارش ایتنا از ایسنا، در مراسم رونمایی از این جستوجوگر بومی اعلام شد که هدف از آن تامین بخشی از نیازمندیهای مردم از طریق توانمندی داخلی است.
اما اشکالاتی نیز به تمام جستوجوگرهای داخلی وارد میشد که فیلترینگ اطلاعات و کیفیت پایین جستوجو از جمله آنها بود.
طراح تازهترین طرح جستوجوگر بومی یعنی همان موتور «یوز» به پاسخگویی به برخی ابهامات درباره این موتور پرداخت و آینده جستوجوگر «یوز» را تشریح کرد.
مهدی نقوی در پاسخ به این سؤال که آیا نتایج جستوجو در این موتور، فیلتر شده و با طبقهبندی خاصی نمایش داده میشود، گفت: با قاطعیت اعلام میکنم که نه در این موتور جستوجو و نه در هیچ موتور بومی دیگری نه فیلترینگ و نه طبقهبندی اطلاعات اتفاق نمیافتد.
او با تاکید بر اینکه سیستم طبقهبندی اطلاعات در موتورهای جستوجو امکانپذیر نیست، اظهار کرد: چراکه موتورهای جستوجو مبنای علمی و تحقیقاتی دارند و براساس الگوریتمهایی طراحی میشوند که براین اساس بهترین اطلاعات و نتایج را در اختیار کاربر قرار میدهد.
وی افزود: اینکه موتورهای جستوجوی بومی نتایج غیرحقیقی یا غیرمرتبطی را به کاربر نمایش میدهد، امری غیرواقع است، زیرا باعث میشود این موتورها مشتریان خود را از دست بدهد.
طراح موتور جستوجوی یوز درباره تفاوت جستوجو در یک موتور بومی و غیربومی تصریح کرد: وقتی واژهای در موتوری مانند گوگل سرچ میشود ممکن است نتایجی را به کاربران ایرانی ارائه دهد که برخی از سایتهای آن در کشور فیلتر شده و غیرقابل دسترسی باشد.
نقوی ادامه داد: این در حالی است که جستوجوگرهای بومی نتایجی را به کاربر ارائه میدهند که همگی آنها در کشور قابل دسترسی باشد، چراکه اگر این نتایج به سایتهایی ارجاع دهد که فیلترشدهاند عملا نتایج بیفایده و غیرقابل استفادهای خواهند داشت.
درحالی که نتایج جستوجو در موتورهای جستوجوگر ایرانی صددرصد قابل استفاده و مفید است.
طراح موتور جستوجوی یوز همچنین با تاکید بر اینکه موتور جستوجوی ایرانی به خودی خود هیچ نقشی در فیلتر کردن اطلاعات هیچ نقشی را ایفا نمیکنند، درباره میزان استقبال از «یوز» اظهار کرد: خوشبختانه طبق آمار در طی دو هفته از راهاندازی این موتور تعداد کاربران رضایتبخش بوده است و بهطور متوسط روزانه نزدیک به ۴۰۰ هزار بازدید از سایت میشود.
وی ادامه داد: البته این میزان در روزهای مختلف متفاوت است ولی در برنامههای آینده قرار است تبلیغات بیشتری برای این موتور جستوجو انجام شود.
مهندس مهدی تقوی عزیز . دوست گرامی چرا مغلطه میکنی برادر. اسم اینکه فقط سایت های قابل بازشدن رو نشون میده میشه طبقه بندی اطلاعات . به این معنی که شما موتورت همه چیز پیدا میکنه ولی اونایی رو نمایش میده که قابل دسترسی هستند این اسمش میشه طبقه بندی اطلاعات. برادر من لطفا مغلطه نکن
دقیقا! فقط در میان محتوایی که به عنوان مجاز طبقه بندی شده اند سرچ میکنه بعد میگه نتایج جستجو طبقه بندی شده نیست! به ما نگاه کن جناب، نگاه کن، قیافمون شبیه اسکل هاست؟
من همیشه مرتبط ترین نتایج به موضوع جستجو شده رو در سایت های فیلتر شده پیدا میکنم. مثلا در میان وبلاگ های بلاگر که به صورت فله ای و یکجا فیلتر شده اند. شما چکار داری فیلتره یا نه؟ در میان تمام محتوای فارسی در دسترس جستجو رو انجام بده و این رو که کاربر سایت های فیلتر شده رو رها کنه یا با یک ترفندی بازشون کنه بسپار به کاربر.
دوستان تا زمانی که دیتای این موتور از ایران تهیه بشه این موتور فقط می تونه سایت های که روی اینترنت ایران مجاز هستند رو برسی کنه به غیر از این دسترسی ندارد