۰
plusresetminus
چهارشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۱
با استقبال کاربران از شبکه‌های رایگان اینترنتی

شوک «کاهش پیامک های نوروزی» براپراتورها

ایتنا- شبکه‌های اجتماعی موبایل، رقیب سرسخت اپراتورها در پیامک‌های نوروزی بودند!
شوک «کاهش پیامک های نوروزی» براپراتورها



«۱۹ میلیارد پیامک تبریک سال نو بین سه اپراتور تلفن همراه کشور رد و بدل شده است» این خبری بود که محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نخستین نشست خبری خود در سال ۹۴ اعلام کرد.


در حالی نزدیک به ۱۹ میلیارد پیامک تبریک نوروزی در نخستین روزهای سال جدید بین کاربران سه اپراتور تلفن‌همراه رد و بدل شد که سال گذشته (۹۳) و در همین بازه زمانی، آمارهای ثبت شده عدد ۲۸ میلیارد پیامک را نشان می‌دهد.

مقایسه ساده این میزان پیامک با یکسال گذشته نشان می‌دهد که ارسال پیامک‌های تبریک سال نو نزدیک به ۹ میلیارد کمتر از سال ۹۳ بوده است. پیش از آغاز سال ۹۴ بسیاری از کارشناسان این میزان کاهش را به خاطر افزایش استفاده کاربران از پیام رسان‌های رایگان اینترنتی مانند وایبر، واتس‌اپ، لاین و... پیش‌بینی می‌کردند.

همچنین وزیر ارتباطات در نشست خبری خود در سال جدید اعلام کرد که شبکه ارتباطی تلفن‌همراه و ثابت کشور به دلیل تمهیدات اندیشیده شده با کمترین اختلال همراه بوده است و این در حالی است که شبکه اینترنت در ۱۴ روز ابتدای سال با بیشترین اختلال و کندی همراه بود.

این اختلال نیز بیشتر از همه روی سرویس‌پیام‌رسانی مانند وایبر دیده شد، اختلالی که تاکنون نیز ادامه دارد. همین اختلال برخی از شایعه‌ها را دامن زد از جمله اینکه وزارت آی.سی.تی به خواست اپراتورهای همراه و برای کاهش ضرر این گروه اقدام به ایجاد اختلال در این سرویس اینترنتی کرده است. ادعایی که وزیر و اپراتورهای همراه آن را رد می‌کنند.

کاهش ۹ میلیاردی
با همه‌گیر شدن استفاده از تلفن همراه، یکی از سرویس‌هایی که مورد استقبال اکثر کاربران قرار گرفت <پیامک> بود. طی سال‌های گذشته این سرویس بهترین ابزار برای ارسال متن‌های تبریک ازسوی کاربران ایرانی انتخاب شد.

در جشن‌ها و اعیاد مختلف میلیارد‌ها پیامک رد و بدل و سود هنگفتی روانه صندوق حساب اپراتورهای همراه کشور می‌شود.

امسال نیز شبکه تلفن‌همراه کشور میلیارد‌ها پیامک‌ را بین کاربران ایرانی جابه‌جا کرد، اما تفاوت تبریک نوروزی امسال با سال‌های گذشته همانا جایگزین شدن تبریک‌های اینترنتی رایگان با پیامک های شبکه تلفن همراه بود.

براساس اعلام وزارت ارتباطات در نوروز سال ۹۴، سه اپراتور اول، دوم و سوم ۱۹ میلیارد پیامک رد و بدل کرده‌اند که این آمار در مقایسه با ارسال ۲۸ میلیارد پیامک تبریک در سال ۹۳، ۹ میلیارد کاهش را نشان می‌دهد.

براساس اعلام رسمی اپراتورها همراه، در نوروز ۹۴ همراه اولی‌ها ۱۰ میلیارد، ایرانسلی‌ها ۵/۸ میلیارد و رایتلی‌ها ۵۰۰ میلیون پیامک ارسال کرده‌اند.
اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران اعلام کرد: طی تعطیلات نوروزی(۲۹اسفندماه ۹۳ تا پایان ۱۴ فروردین ماه ۹۴) بیش از ۱۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون پیامک در شبکه همراه اول ارسال شده است.

اپراتور دوم تلفن همراه نیز اعلام کرده که در بازه زمانی ۲۹ اسفند ۹۳ تا پایان ۱۳ فروردین ۱۳۹۴ مجموعاً ۸ میلیارد و ۶۴۰ میلیون و ۸۳۶ هزار و ۸۵ پیامک از طریق کاربران این اپراتور ارسال شده است.

اما در خصوص اپراتور سوم کشور تنها یک آمار کلی در دسترس است و آن هم ارسال ۵۰۰ میلیون پیامک در ایام نوروز سال ۹۴ است. این اپراتور ارائه آمارهای جزئی در این خصوص را به روزهای آینده موکول کرده است.

مقایسه این آمارها با میزان ارسال پیامک در نوروز ۹۳ نشان دهنده کاهش قابل توجه ارسال پیامک از طریق شبکه تلفن همراه در کشور است.

براساس اعلام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، در ۱۳ روز تعطیلات نوروز ۹۳، مشترکان دو اپراتور تلفن همراه کشور ۲۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون پیامک ارسال کرده‌اند که در این میان سهم مشترکان ایرانسل ۱۶ میلیارد و مشترکان همراه اول ۵/۱۱ میلیارد پیامک بوده است.

همچنین این تعداد پیامک نسبت به سال گذشته ۶۵ درصدافزایش داشته است. چرا که در سال ۹۲ میزان ارسال پیامک‌های تبریک نوروزی ۱۶ میلیارد بوده است یعنی سه میلیارد کمتر از سال ۹۴، به این ترتیب در مجموع در نوروز ۹۲
(از روز ۲۹ اسفند ۹۱ تا پایان روز ۱۳ فروردین ۹۲)، حدود ۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون پیامک در شبکه همراه اول مبادله شده است.

این رقم در ۶ روز نخست آغاز تعطیلات (۲۹ اسفند ۹۱ تا ۴ فروردین ۹۲) ۴ میلیارد و ۹۳ میلیون پیامک بوده که با توجه به متوسط تبادل روزانه ۴۰۰ میلیون پیامک در این شبکه، از روزهای پنجم تا سیزدهم فروردین ۹۲ بیش از ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون پیامک در شبکه همراه اول مبادله شده است.

همچنین در تعطیلات نوروز ۹۲ از روز ۲۹ اسفند ۹۱ تا پایان روز ۱۳ فروردین۹۲ در مجموع ۹ میلیارد و ۲۷۹ میلیون و ۶۴۹ هزار و ۱۴۶ پیامک توسط مشترکان ایرانسل ارسال شده است که این رقم در ساعت‌های اولیه تحویل سال نو ۷۷ میلیون و ۹۲۲ هزار و ۴۷۰ و در بازه زمانی ۵ روز اول تعطیلات نوروزی ۳ میلیارد و ۸۶۵ میلیون و ۳۴۶ هزار و ۷۱۳ بوده است.

اختلال اینترنتی به جای اختلال پیامکی
بسیاری از کاربران به دنبال جوابی برای علت کاهش ارسال پیامک نوروزی در سال ۹۴ هستند. سؤالی که شاید پاسخ آن چندان هم سخت نباشد. پیش از آغاز سال ۹۴ با توجه به رشد استفاده از سرویس‌های پیام‌رسان رایگان اینترنتی، پیش‌بینی می‌شد که کاربران از طریق این سرویس‌ها پیام‌های تبریک خود را به مقصد دلخواه ارسال کنند.

پیش‌بینی که با اعلام کاهش آمارهای پیامکی شبکه تلفن‌همراه کشور ثابت شده است. اما شبکه‌های پیام رسان اینترنتی و از جمله وایبر در این ایام با بیشترین اختلال و کندی به کاربران ایرانی خدمات ارائه کردند.

در واقع در سال ۹۴ به جای اختلال در شبکه تلفن ثابت و همراه، شبکه اینترنت کشور و سرویس‌هایی مانند وایبر با بیشترین مشکل و اختلال همراه بودند. حالا با ارائه آمارهای وزارت ارتباطات عده ای این اختلالات را راهی برای جبران ضرر اپراتورهای همراه کشور عنوان می‌کنند.

همچنین برخی نیز این گمانه زنی را مطرح کردند که علت کندی در شبکه وایبر به دلیل اجرای سیستم فیلترینگ هوشمند است. اظهاراتی که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات آن را رد می‌کند. وزیر ارتباطات در پاسخ به این سؤال که آیا اختلال ایجاد شده در سرویس وایبر از سوی این وزارتخانه است، تأکید کرده که این اختلال به هیچ‌وجه به وزارت ارتباطات مرتبط نیست.

گفتنی است این نخستین بار نیست که به خاطر اختلال در سرویسی نظیر وایبر، پیکان انتقاد به سمت وزارت ارتباطات و اپراتورهای تلفن همراه نشانه می‌رود.

آبان ماه سال گذشته هم به دلیل اختلال عده ای ادعا کردند که اپراتورهای تلفن‌همراه با استفاده از روشی خاص باعث اختلال در این شبکه شده‌اند. اما در همان زمان نیز محمود واعظی در واکنش به کارشکنی اپراتورها برای دسترسی مردم به اپلیکیشن‌های ارتباطی رایگان (وایبر، واتس اپ، تانگو و... ) اعلام کرد: دولت به هیچ‌عنوان قصد ندارد به دلیل منافع اقتصادی اپراتورها، دسترسی مردم به اپلیکیشن‌های ارتباطی رایگان را محدود کند و اگر وزارت ارتباطات در این‌باره گزارشی دریافت کند با اپراتور متخلف برخورد می‌کند.

در حالی که بعد از انتشار میزان آمار ارسال پیامکی توسط شبکه تلفن همراه بسیاری از روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها از این ماجرا به عنوان یک معضل و آسیب یاد کردند. اما مسئولان این اپراتورها اعلام می‌کنند که مردم با وجود شبکه‌های اجتماعی پیام‌رسان کمتر از سرویس پیامک سیم‌کارت خود استفاده
می کنند، اما این اپراتورها حالا به خاطر ارائه خدمات 3G و 4G این ضرر خود را از بخش دیتا(اینترنت همراه) خود جبران می‌کنند.

گفتنی است بر اساس آمار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از ۲۰ میلیون کاربر گوشی هوشمند در کشور کمتر از ۱۰ میلیون نفر از اینترنت همراه استفاده می‌کنند.
کد مطلب: 35400
نام شما
آدرس ايميل شما

بنظر شما مهم‌ترین وظیفه دولت جدید در حوزه IT چیست؟
حمایت از بخش خصوصی حوزه فاوا
افزایش سرعت اینترنت
کاهش تعرفه اینترنت
رفع فیلترینگ