ایتنا- زارعیان: کاهش درآمد تلفن ثابت در دنیا را قبول ندارم و بر این باورم که این درآمد در تمام دنیا افزایش پیدا کرده.
سخنگوی شرکت مخابرات ایران تاکید کرد: اگر این طور برداشت میشود که با اجرای طرح همکدسازی تلفن ثابت درآمد شرکت مخابرات افزایش پیدا کرده ما حاضریم تعرفهها به حالت قبل از همکدسازی بازگرداننده شود.
به گزارش ایتنا از ایسنا، داوود زارعیان به ارائه توضیحاتی درباره تعرفه تلفن ثابت پرداخت و درباره اینکه آیا درآمد تلفن ثابت در سالهای اخیر در همه دنیا کاهش پیدا کرده اظهار کرد: کاهش درآمد تلفن ثابت در دنیا را قبول ندارم و بر این باورم که این درآمد در تمام دنیا افزایش پیدا کرده اما روند توسعه تلفن ثابت تقریبا متوقف شده است.
وی با تاکید بر این که توسعه تلفن ثابت امر مقرون به صرفهای محسوب نمیشود، متذکر شد: بر همین اساس بسیاری از کشورها به این سمت حرکت نمیکنند و به همین دلیل طی سالهای گذشته سقف تلفنهای ثابت در حد یک میلیارد و یک میلیارد و۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون شماره باقی مانده است. ۹۷ درصد درآمد مخابرات با ریسک همراه است زارعیان در ادامه متذکر شد: نظام تعرفهگذاری مخابرات در دنیا به دو شیوه با ریسک و بدون ریسک تقسیم میشود.
در کشورهایی که تعرفهگذاری آنها بدون ریسک است آبونمان ثابتی از مشترک دریافت شده و بر اساس آن تلفن مشترک دایر نگه داشته میشود.
این مبلغ در کشورهای مختلف رقمی حدود ۴۰ تا ۷۰درصد درآمد اپراتورهای ثابت را تشکیل میدهد.
وی با بیان اینکه چنین شیوهای در بسیاری کشورهای اروپایی مورد استفاده قرار میگیرد عنوان کرد: در این کشورها پس از دایری یک خط، برای آن ماهانه مبلغ ثابتی آبونمان در نظر گرفته میشود که این مبلغ فارغ از این که مشترک از خط تلفن خود استفاده کرده یا نکرده باشد به حساب مخابرات واریز میشود و مبلغ به نسبت بالایی است که به عنوان مثال در برخی کشورهای اروپایی تا ۱۵ دلار در ماه میرسد.
سخنگوی شرکت مخابرات ایران همچنین اظهار کرد: راهکار دیگر تعرفهگذاری با ریسک است که این شیوه عموما در کشورهای در حال توسعهای مانند ایران مورد استفاده قرار میگیرد در این روش ۹۷ درصد درآمد با ریسک همراه است.
به عبارت دیگر در این کشورها مخابرات خطهای تلفن ثابت را با سرمایهگذاری زیاد دایر میکند و پس از آن منتظر میماند تا شاید مشترک تماسی برقرار کند به همین دلیل این کشورها عموما با مشکلات و مخاطراتی همراه هستند چراکه استفاده کمی از تلفن ثابت صورت میگیرد و این روند هزینههای مربوط به دایری خط تلفن را جبران نمیکند.
۱۵۰ سال طول می کشد هزینههای دایری برخی خطها جبران شود سخنگوی مخابرات همچنین اظهار کرد: وقتی اپراتور مخابراتی یک خط را دایر میکند با تعرفهها و آبونمان فعلی اگر آن خط کارکرد نداشته باشد حدود ۱۵۰ سال طول میکشد تا فقط هزینه دایری آن خط تامین شود.
زارعیان ادامه داد: اکنون هزینه یک خط تلفن ثابت در شهری مانند تهران حدود یک و نیم تا دو میلیون تومان است اما تعرفهای که برای آبونمان آن در نظر گرفته شده حتی اگر ماهی ۷۰۰ تومان باشد در طول سال در نهایت این رقم به ۸۰۰۰ تومان خواهد رسید و ۲۰۰ سال طول میکشد که هزینهای که صرف راهاندازی این خط شده جبران شود.
۵ میلیون خط تلفن بدون کارکرد زارعیان همچنین اظهار کرد: اکنون با این تعرفهگذاری ما ۵ میلیون خط تلفن ثابت داریم که خریداری و واگذار شده است اما هیچ درآمدی برای شرکت مخابرات به دنبال ندارد.
بر همین اساس باور ما آن است که باید در حد حداقلها تغییراتی بر روی تعرفههای مخابراتی صورت بگیرد.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود در پاسخ به این سؤال که مخابرات خود هم تلاشی برای ارائه سرویسهای ارزش افزوده نداشته تا از این طریق برای خود درآمدزایی کند، توضیح داد: اگرچه سرویسهای ارزش افزوده در ایران به اندازه دنیا توسعه پیدا نکرده است اما در هیچ یک از کشورهای دنیا بیش از ۳۰ درصد درآمد مخابرات به این سرویسها مربوط نمیشود.
به همین دلیل نمیتوان گفت که ارائه سرویسهای ارزش افزوده هزینههای متعدد مخابرات را جبران میکند.
وی ادامه داد: در کشوری که ۵ میلیون خط تلفن آن هیچ کارکردی ندارد و ۳ و نیم میلیون خط در نقاط روستایی قرار دارد چگونه میتوان انتظار داشت تنها با ارائه سرویسهای ارزش افزوده درآمدزایی شود؟
سخنگوی مخابرات همچنین متذکر شد: البته راهاندازی سرویسهای ارزش افزوده نیز نیازمند سرمایهگذاری است که اگر مبلغ نرخ پایه تعرفه اصلاح شود این امکان ایجاد میشود که در این حوزه هم سرمایهگذاری کنیم اما بحث امروز ما آن است که در کشور چه نرخی از سال ۱۳۸۲ تا کنون ثابت مانده که تعرفههای مخابراتی ثابت بماند؟
وی ادامه داد: ما نیز قبول داریم چون ارتباطات زیربنای توسعه است نباید افزایش تعرفهها مطابق بخشهای دیگر باشد اما اگر تعرفه برق در طی ۱۲ سال گذشته ۲۰۰۰ درصد رشد داشته لازم است که تعرفههای ارتباطی نیز حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصد رشد داشته باشند.
تعرفه ADSL هم بسیار پائین است وی همچنین اظهار کرد: البته ما سرویسهای ارزش افزودهای مانند اینترنت پرسرعت خانگی یا شبکه هوشمند (IN) را نیز ارائه کردهایم اما متاسفانه تعرفه این بخشها نیز بسیار پایین است.
زارعیان ادامه داد: اکنون رگولاتوری برای ارائه سرویسی مانند آوای انتظار تعرفهای معادل ۲۰۰ تومان در ماه را تعیین کرده است که این رقم در طول ماه قابل توجه نیست.
از سوی دیگر در دنیا مرسوم است که در سرویسهای ارزش افزوده رگولاتور دخالتی در تعرفهگذاری ندارد و این مساله به رابطه اپراتور و مشتری باز میگردد طبیعی است اگر اپراتوری تعرفه بالایی برای این خدمات در نظر بگیرد مشترکان از سرویسهای او استفاده نخواهند کرد.
مدیریت مخابرات مشکل شده است زارعیان در بخش دیگری از صحبتهای خود با تاکید مجدد بر لزوم تغییر تعرفههای تلفن ثابت اظهار کرد: طی سالهای گذشته به ما این گونه وعده داده شد که اگر ما طرح همکدسازی تلفن ثابت را اجرا کنیم درصورت کاهش درآمد این رقم جبران خواهد شد.
اما اکنون در موارد متعدد هزینههای مشترکان تا چند ده برابر کاهش پیدا کرده اما همچنان تعرفههای ما شرایط مناسبی ندارند.
وی ادامه داد: اکنون ما به جای رسیدیم که اداره و مدیریت شرکت مخابرات برای ما مشکل شده و انتظار داریم کمیسیون تنظیم مقررات و وزارت ارتباطات در این زمینه کمک کنند تا مشکل برطرف شود.
وی ادامه داد: فکر میکنم مراجعهای به روشهای تعرفهگذاری در دنیا و نوع فعالیت رگولاتور در کشورهای مختلف و تطبیق تعرفه گذاری در دنیا و ایران میتواند بسیاری از مشکلات را برطرف کند.
زارعیان در بخش دیگری از صحبتهای خود اظهار کرد: اکنون تنها ۳ درصد از درآمد ما بدون ریسک است در حالی که در دنیا حداقل این رقم حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد است. مکالمات بین الملل که درآمدزا است در دست دولت قرار دارد سخنگوی مخابرات در عین حال به تماسهای بین المللی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر برخی بخشها مانند ارتباطات بینالملل که درآمدزایی خوبی دارد در دست شرکت ارتباطات زیرساخت که بخشی دولتی است قرار دارد.
از سوی دیگر حتی در ارائه سرویسهای ارزش افزوده نیز تنها ۳۰ درصد سود این بخش به مخابرات میرسد.
وی همچنین عنوان کرد: یک خط تلفن ثابت در تهران حدود دو میلیون تومان هزینه دارد اما ما تنها ۵۰ هزار تومان برای آن هزینه میگیریم و جالب آن که در بسیاری از موارد این خطها هیچ درآمدی هم برای مخابرات ندارند.
با این وجود ما در سال گذشته حدود یک میلیون خط تلفن ثابت واگذار کردیم.
۱۵۰ هزار نفر در صف واگذاری تلفن ثابت زارعیان در پاسخ به این سؤال که با این وجود حتی در شهرهای بزرگی مثل تهران عدهای زیادی در صف انتظار دریافت تلفن هستند اظهار کرد: کل بدهی ما به مردم در حوزه تلفن ثابت کمتر از ۱۵۰ هزار فیش است.
وی همچنین متذکر شد: ما در سال گذشته تلاش کردیم کاهش درآمدهای تلفن ثابت را با واگذاری ۱.۲میلیون پورت اینترنت پرسرعت (ADSL) جبران کنیم اما در نهایت افزایش درآمد ما حدود ۱۱.۵ درصد بود که اگر نرخ تورم کشور را ۱۵ درصد هم در نظر بگیریم معلوم میشود که ما دچار ضرر و زیان شدهایم.
زارعیان در بخش دیگری از صحبتهای خود نیز یادآور شد: اکنون هزینههایی مانند هزینه برق تنها در یک سال اخیر تا ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده و هزینه خرید تجهیزات برای ما ۶۰ تا ۷۰ درصد بالا رفته اما با این وجود درآمد ما در برخی استانها حدود ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده است.
وی ادامه داد: اکنون ما هیچ بحثی نداریم که رگولاتور چه تعرفهای را برای ما تعیین کند اما انتظار داریم که شیوهای را در نظر بگیرد که جبران کاهش درآمدهای مخابراتی در آن اعمال شده باشد و حداقل یک سود منطقی برای توسعه نیز در آن دیده شده باشد.
سخنگوی مخابرات ایران در پایان به یادآوری هزینههای مربوط به آبونمان پرداخت و گفت: در حال حاضر هزینه آبونمان تلفن ثابت در تهران و شهرهای بزرگ ۳۶۰ تومان، سایر شهرهای ۳۰۰ تومان و در شهرهای کوچک ۲۰۰ تومان است و این رقم در روستاها هم به ۱۰۰ تومان میرسد.