شبکههای اجتماعی تلفن همراه بومی سازگار با فرهنگ اسلامی-ایرانی؛ساینا رقیب وایبر و واتساپ
ایتنا- یک عضو هیات علمی گفت: امنیت اطلاعات کاربران از مهمترین مزیتهای شبکههای اجتماعی بومی است.
عضو هیات علمی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: امنیت اطلاعات کاربران، ترویج خط و زبان فارسی و سازگاری با فرهنگ اسلامی- ایرانی از مهمترین مزیتهای شبکههای اجتماعی بومی و قابل رقابت با نمونههای خارجی است.
به گزارش ایتنا از ایرنا، محمد آزادنیا روز شنبه افزود: موضوعاتی که در این شبکههای اجتماعی ارائه میشود با فرهنگ ما، سازگاری دارد و اگر محدودیتهایی هم در آنها اعمال میشود در راستای حفاظت و حراست از فرهنگ غنی اسلامی - ایرانی است.
وی به فعالیت تعدادی از شبکه اجتماعی ایرانی از جمله 'بیسفون' و 'ساینا' اشاره کرد و گفت: شبکه اجتماعی ساینا قابل رقابت با نمونههای خارجی و همانند آنان درصدد ارائه خدمات مناسب و جلب رضایت کاربران داخلی است.
آزادنیا، استقرار سرورها در داخل کشور، سرعت نسبتا خوب، ظاهر گرافیکی مورد پسند و همخوان با فرهنگ بومی اسلامی - ایرانی را از دیگر مزیتهای این شبکه اجتماعی برشمرد.
وی با اشاره به اینکه ساینا اغلب امکانات شبکههای اجتماعی غیر ایرانی را دارد اظهار کرد: هرچند شبکههای اجتماعی مجموعههای جمع و جور و کوچک هستند اما ساینا قابل رقابت با نمونههای خارجی از جمله وایبر و واتسآپ است.
عادت مردم به استفاده از شبکههای اجتماعی غیر بومی عضو هیات علمی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: هرچند تعدادی از شبکههای اجتماعی بومی فعال شدند اما متاسفانه مردم به استفاده از شبکههای غیربومی عادت کردند و این رویه باید تغییر یابد.
وی اظهار کرد: هرچند استفاده از شبکههای اجتماعی بومی نسبت به گذشته بیشتر شده اما هنوز تمایل عموم به شبکههای اجتماعی ایرانی مانند بیسفون و ساینا جلب نشده است.
آزادنیا به توانمندیهای خوب شبکههای اجتماعی بومی اشاره کرد و گفت:مردم به استفاده از این شبکهها باید ترغیب شوند و در فضای مجازی از آنها بهره بگیرند تا دچار مشکلاتی نشوند. دسترسی وایبر به اطلاعات شخصی کاربران وی یکی از نکات منفی شبکه وایبر را دسترسی کامل به اطلاعات شخصی کاربران اعلام کرد و گفت: وایبر میتواند به تمام تماسها، اسامی تلفنهای ثبت شده و سایر اطلاعات شخصی کاربران که در شبکه ثبت شده است دسترسی داشته و حتی آنها را تغییر دهد و این موضوع، میتواند خطرناک بوده و مشکلاتی را برای کاربران به وجود آورد.
عضو هیات علمی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: استفاده از وایبر در ایران در سالهای گذشته مرسوم بوده است و اکثر کاربران از این شبکه اجتماعی بهره میگرفتند اما در حال حاضر استفاده کاربران ایرانی از وایبر به دلایلی کاهش یافته است.
هرچند شبکههای اجتماعی غیر بومی در حال ارائه خدمت به کاربران ایرانی میباشند اما نمونههایی از شبکههای اجتماعی بومی نیز راهاندازی شدهاند و درصدد جلب نظر کاربران فارسی زبان هستند.
امکان ارسال متن، صوت، تصویر، ویدئو و تشکیل گروه از جمله امکاناتی هستند که اغلب شبکههای اجتماعی در اختیار کاربران قرار میدهند.
شبکههای اجتماعی داخلی با ارائه سرویسهای جدید بومی و خدمات با کیفیت مطلوبتر میتوانند کاربران بومی بیشتری را جذب کنند.