ایتنا- ذائقه کاربران شبکههای اجتماعی از شکل گذشته خود فاصله گرفته و کاربران به سمت شبکههایی گرایش پیدا کردهاند که مبنی بر تصویر هستند.
شبکههای اجتماعی تبدیل به مکان مجازی شدهاند که کاربران زمان بسیاری را در این فضا سپری میکنند، اما کدام شبکه اجتماعی برای نوجوانان، بزرگسالان یا مردان و زنان جذابتر و محبوبتر است.
به گزارش ایتنا از مهر، در دهههای اخیر شاهد ظهور شبکههای اجتماعی مختلفی در میان کاربران بودهایم.
شبکههای اجتماعی مانند فیسبوک، توئیتر، اینستاگرام، لینکدین و ... اما کدام یک از این شبکهها مخاطبان بیشتری را به خود جلب کردهاند؟ مخاطبان اصلی این شبکهها چه ردههای سنی هستند؟ کدام شبکه اجتماعی با استقبال زنان یا مردان مواجه شده است؟
شبکههایی مانند Pinterest، Instagram و Snapchat. علاوه بر این میتوان تغییرات چشمگیری در رابطه با سن، جنسیت و علاقه کاربران به شبکههای اجتماعی مختلف اشاره کرد.
در نمودار زیر میتوان رده سنی کاربران شبکههای اجتماعی را مشاهده کرد:
* اپلیکیشن snapchat، یکی از برنامههای محبوبی است که در صدر این لیست قرار گرفته است.
کاربران با استفاده از این برنامه میتوانند عکس گرفته یا ویدئو ضبط کنند و به آنها متون یا نقاشی اضافه نمایند.
سپس میتوانند آنها را به لیستی از دریافت کنندگان مشخص شده، ارسال کنند. این تصاویر و ویدئوها اصطلاحا «Snaps» نامیده میشوند.
* دومین برنامه محبوب Vine است. مفهوم کلی نرمافزار Vine ایجاد لحظات خوش با به اشترکگذاری بهترین ویدئوها است.
این برنامه به کاربران اجازه میدهد تا در حجم و تعدادی نامحدود از ویدئوهای یکدیگر لذت ببرند، ضعفی که در شبکه اینستاگرام وجود داشته و کاربران تنها میتوانند ویدئوهای چند ثانیهای را به اشتراک بگذارند.
*Tumblr، برنامهای کارآمد و مفید برای کاربرانی است که تمایل به اشتراک گذاشتن انواع فایلها مانند موزیک، عکس و ویدئو را دارند.
این برنامه توانسته رتبه سوم را به خود اختصاص دهد. برنامههای دیگری مانند Instagram و Twitter و Google+ و FaceBook و Pinterest و LinkedIn در رتبههای بعدی قرار گرفتهاند.
همانطور که از آمار و ارقام برمیآید، شبکههای اجتماعی که از قابلیت به اشتراکگذاری ویدئو، تصاویر و ... برخوردارند نسبت به سایر شبکهها پیشی گرفتهاند.
شبکه Pinterest تبدیل به محبوبترین شبکه اجتماعی در میان زنان امریکایی شده و این موضوع در حالی است که ۴۲ درصد کاربران اینترنتی شبکههای اجتماعی در امریکا را زنان تشکیل میدهند و این رقم در مردان۱۳ درصد است.
بررسیهای دیگری نیز به مقایسه آمار و دادههای شبکههای اجتماعی در مدت مشابه یعنی بهار سال ۲۰۱۴ و بهار سال جاری پرداخته است.
در یک سال گذشته، شبکههای اجتماعی تصویری از محبوبیت بیشتری بین کاربران برخوردار شدهاند.
اینستاگرام تبدیل به شبکه اجتماعی محبوب در میان جوانان امریکایی شده و همانطور که در نمودار بالا نیز دیده میشود، ۳۲ درصد از جوانان امریکایی این شبکه را مهمترین شبکه اجتماعی نامیدهاند و این موضوع در حالی است که تنها ۱۴ درصد از آنها از فیسبوک به عنوان مهمترین شبکه اجتماعی یاد کردهاند.
اما افرادی که به دنبال فرصتهای شغلی، درآمدزایی و همینطور تحصیل هستند به شبکه اجتماعی لینکدین علاقه بیشتری دارند.
آمارها نشان میدهد، ۴۴ درصد از امریکاییها درآمدی ۷۵ هزار دلاری از این شبکه اجتماعی دارند.