ایتنا- این روزها بازار تبلتها رونق ندارد و فناوری تلفن همراه در حال حرکت به سویی است که بتواند تبلتها را به یک PC یا کامپیوتر قابل حمل تبدیل کند.
البته شاید هم عکس این موضوع اتفاق بیفتد و کامپیوترها به یک تبلت تبدیل شوند. «تیم کوک» مدیر عامل شرکت اپل، سه سال پیش در کنفرانسی یک تبلت با قابلیت تبدیل شدن به یک لپتاپ را با امکان تبدیل شدن یک یخچال به یک توستر مقایسه کرد. از نظر او چنین دستگاهی هم برای سرد نگه داشتن غذا بد بود و هم برای گرم کردن آن.
ولی این روزها میبینیم که تبلتهای هیبریدی که قابلیت حمل و نقل آسانی دارند، همزمان با امکان استفاده از صفحه نمایش لمسی از قابلیتهای یک کامپیوتر نیز برخوردارند.
این تبلتها به سرعت در حال تغییر و تحول هستند و در حال حاضر به پویاترین بخش در حال رشد فناوریهای نوین تبدیل شدهاند.
در واقع لپتاپهای هیبریدی با عنوان «۲در۱» دستگاههایی دو منظوره هستند که هم به صورت لپتاپ و هم تبلت کاربرد دارند؛ یعنی خدمات و مزایای دو دستگاه را تحت یک ویندوز روی یک دستگاه ارائه میدهند و به همین دلیل به آن«۲در۱» میگویند.
برای مثال تبلتهایی همچون سرفیس پرو ۳ و یوگا۳ پرو، باید ارائه خدماتشان برای امسال، تقریبا به ۵ برابر برسد.
این لپتاپها یا دارای صفحه کلید قابل اتصالند که با جدا شدن آن عملکردی همانند یک تبلت خواهند داشت و یا دارای صفحه کلیدی با قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه هستند، تا شرایطی مشابه ایجاد کنند.
همچنین با ارائه تجهیزاتی بسیار قدرتمند، مانند پردازندههای M Core اینتل، اجازه میدهند رایانههایی بسیار ظریف از نوع تبلتها باشند ولی همچون یک لپتاپ سرعتی بیشتر داشته باشند.
خانواده پردازندههای جدید اینتل نیز با عنوان M Core از ماه آینده وارد بازار میشوند و همزمان برندهای پرآوازه ایسر، ایسوس، Dell، لنوو، HP و توشیبا دست به عرضه محصولاتی بر مبنای اینCPUهای جدید کم مصرف خواهند زد.
لازم به ذکر است میزان مصرف انرژی آنها ناچیز و حدود ۴.۵ وات، یعنی کمتر از یک لامپ کم مصرف است. بازار تبلتها چگونه خواهد بود؟ بازار تبلتهایی با صفحه نمایشهای بسیار بزرگ که این روزها بیشتر کاربردشان برای بازیها، خواندن پیامها و تماشای ویدئوهای گوناگون است، فروکش خواهد کرد.
بر اساس پیشبینیهای استراتژی آنالیکتیک، فروش تبلتهای معمولی به ۸درصد کاهش خواهد یافت.
همزمان فعالیت آیپد اپل هم تا آخر امسال ، با افت و کاهش ۱۸درصدی روبهرو خواهد شد و این ششمین دوره سه ماهه از سقوط متوالیاش است.
پاتریک مورهد که یک تحلیلگر جهانی فناوری اطلاعات است و به شرکتها و سازمانهای گوناگون در زمینه فناوری مشاوره میدهد، میگوید: من احساس میکنم که این روند، سه سالی طول بکشد؛ اما شما در حال حاضر تبلتهایی با کیفیت بسیار بالا، کاربردی و مقرون به صرفه دارید و در کنارشان، اشخاص بسیار زیادی هستند که از مدتی طولانی، هنوز لپتاپهای خود را به روز نکردهاند.
از چشم افتادن تبلتهای معمولی به خوبی درک میکنیم که رونق گرفتن بازار این دستگاههای دومنظوره، به مفهوم سقوط تبلتهای معمولی است.
جان فیلیپ بوکارد، مدیر تحقیقات IDC (شرکت جهانی ارائه دهنده اطلاعات بازار) نخستین ترکیب تلفن- تبلت هیبریدی یا فبلت «دل استریک» در سال ۲۰۱۰ را یادآوری میکند.
زیرا مصرف کنندگان و منتقدان، آنرا به خاطر صفحه نمایش بزرگش مورد تمسخر قرار دادند.
این در حالی بود که این صفحه نمایش بیشتر از ۵ اینچ نداشت. در نهایت ۱۳ ماه پس از انتشارش با شکست مواجه شد و فروش آن متوقف شد.
فبلتها مانند گوشیهای هوشمند کار میکنند و مثل تبلتها قابلیت پخش موسیقی، ویدئو، نقاشی و... را دارند. در واقع ابزارهایی ارتباطی هستند که صفحهای بزرگتر از گوشیهای هوشمند و کوچکتر از تبلتها دارند.
بوکارد میگوید: آن زمان، همه دنیا از جمله خود من، این محصول را به تمسخر گرفتیم؛ ولی در حقیقت، از آن زمان به بعد بود که ۵ اینچ به عنوان اندازهای استاندارد برای گوشیهای هوشمند در نظر گرفته شد.
فبلتهای بزرگی همچون آیفون۶ اپل یا محصولات سامسونگ گلکسی نوت نیز به یک استاندارد تبدیل شدهاند.
همان طور که مایکروسافت و ورد «Word» روی رایانهها و دستگاههای مختلف کاربرد دارند؛ نرم افزارها برای تلفن همراه شرکتها نیز به گونهای تنظیم میشوند که کاربران تخصصی، برای کارشان از کاربردهای گوناگون آن استفاده کنند.
تبلتهای بزرگی همچون آیفون۶ اپل یا محصولات سامسونگ گلکسی نوت نیز به یک استاندارد تبدیل شدهاند.
همانطور که مایکروسافت و ورد «Word» روی رایانهها و دستگاههای مختلف کاربرد دارند؛ نرمافزارها برای تلفن همراه شرکتها نیز به گونهای تنظیم میشوند که کاربران تخصصی، برای کارشان از کاربردهای گوناگون آن استفاده کنند.
این تحلیلگر همچنین میافزاید: چنین فبلتهایی در بازار بر تبلتهای ۷ و ۸ اینچی، مانند آیپد مینی ۷.۹ اینچ پیشی گرفتهاند.
طی ۱۲ ماه گذشته، تأثیر فبلتها روی تبلتهای ۷ اینچی بسیار چشمگیر بوده است. با اینکه اندازه صفحه نمایش آنها بسیار به هم نزدیک است.
با این حال میتوان گفت که فبلتها نمیتوانند تقاضاها برای تبلتهای ۱۰ اینچی را کاهش دهند.
این دستگاهها در عین حال مشکلات خاص خود را دارند، طوری که کاربران را برای داشتن نسخههای جدید وادار به تعویض تبلتهایشان میکند.
حالا این پرسش مطرح میشود که چگونه و چرا این تبلتهای سنتی فروخته میشوند.
در واقع برای شروع، آنها بسیار گران هستند. مثلاً یک آیپد ایر۲، مجهز به وایفای و شبکه پشتیبانی G4 با حافظه ذخیرهسازی ۱۶ گیگابایتی تا ۶۲۹ دلار آب میخورد؛ قیمت این دستگاه ها با حافظه ۶۴ گیگابایتی تا ۷۲۹ دلار بالا میرود.
در عین حال کسانی که تبلت دارند، از اینکه بتوانند تبلتشان را حدود ۴ تا ۵ یا نهایتا ۶ سال استفاده کنند، راضی خواهند بود.
پاتریک مورهد معتقد است: شما که در حال حاضر یک تبلت دارید، پس دلایل قابل توجهی برای خرید یک تبلت یا دستگاه جدید دیگر ندارید و به داشتن همان قانع هستید.
شرکت اپل نیز به خوبی از این موضوع آگاه است؛ اینکه مردم آیپد خود را برای مدت زمانی طولانیتر نسبت به آیفونشان، نگه میدارند.
«تیم کوک» در اکتبر گذشته، پس از افت چشمگیر فروش آیپد در طول یک سال اعلام کرد: ما نمیدانیم که چرخه تجدید و تعویض برای یک مصرف کننده به چه شکل خواهد بود.
در واقع دستگاههای دو منظوره به نیازهای دارندگان تبلت که آرزوی یک دستگاه بسیار پیشرفتهتر را داشتهاند، پاسخ داده است؛ اما همچنان لپتاپها به دنبال یک جایگزین مناسب برای نمونههای قدیمی خود هستند.
ناوین شانوی، معاون اینتل و مدیر سیستمعاملهای تلفن همراه تأکید میکند: کاربران دستگاههای جدید با ریتمی بسیار سریعتر حدوداً ۸ تا ۱۲ ماه زودتر، نسبت به خریداران قدیمی لپتاپ، خرید میکنند.
بنا به اطلاعات اینتل، نیمی از مصرفکنندگان که یک دستگاه جدید دو منظوره نخریدهاند، به جای یک دستگاه تبلت معمولی،آنرا انتخاب خواهند کرد. کاربران رایانهها نیز همچنان از خرید لپتاپهای گران قیمت منصرف خواهند شد. منبع : ایران