ایتنا- هنوز در ایران گجتهای پوشیدنی در سبد مصرف کاربران موبایل جا نگرفته است.
روند رو به رشد استفاده از گجتهای پوشیدنی در دنیا، از علاقه کاربران به این فناوری حکایت دارد اما در ایران هنوز این کالاهای دیجیتالی نتوانستهاند خود را در دل کاربران جای دهند.
به گزارش ایتنا از مهر، نمیتوان به راحتی از تجربه داشتن تجهیزات الکترونیکی کوچکی که در کنار گوشیهای هوشمند، میتواند قابلیتها و امکاناتی فراتر از یک گوشی را در اختیار کاربر قرار دهد، گذشت؛ شاید به همین دلیل است که کمپانیهای مختلف فناوری در دنیا به سرعت در حال ارائه این ابزارها تحت عنوان «گجتهای پوشیدنی» هستند تا بتوانند در بازار تکنولوژیهای نو، سهمی در اختیار بگیرند. استقبال جهانی از ساعت و مچبندهای هوشمند محبوبیت گجتهای تازه از راه رسیده اگرچه در ایران آنطور که باید نیست اما رقابت بسیاری در میان کمپانیهای مطرح جهان برای این گجتها شکل گرفته است، به نحوی که براساس آخرین بررسیهای اعلام شده از سوی موسسه تحقیقاتی بینالمللی IDC که مربوط به سه ماهه نخست سال جاری میلادی میشود بالغ بر ۱۱.۴ میلیون ابزار پوشیدنی هوشمند به بازار عرضه شده که این رقم در بازه زمانی مشابه در سال گذشته حدود ۳.۸ میلیون گجت بوده است.
در این بررسیها مشخص شده که فروش و استقبال جهانی از ساعتهای هوشمند مبتنی بر اندروید خوب بوده اما دستبندهای سلامتی محبوبتر از این ساعتها هستند و با اقبال بیشتری مواجهاند.
در این فهرست کمپانی Fitbit با فروش ۳.۹ میلیون دیوایس، برترین سازنده ابزارهای پوشیدنی هوشمند در این بازه زمانی بوده و در این بازار کمپانی چینی شیائومی رتبه دوم را دارد.
البته این بررسیها قبل از ورود ساعت های هوشمند اپل به بازار جهانی بوده و پس از ورود این برند به بازار، بررسیهای سه ماهه دوم سال ۲۰۱۵ نشان میدهد که اپل واچ با در اختیار گرفتن ۲۰ درصد سهم بازار، پس از فیت بیت با ۲۴ درصد سهم بازار، قرار گرفته است.
در این بازه زمانی بیش از ۱۸.۱میلیون دستگاه گجت پوشیدنی در جهان به فروش رفته است.
در این ردهبندی کمپانیهایی مانند سامسونگ و موتورولا جایگاههای پایینتری را به خود اختصاص دادهاند.
بازار کم رونق گجتهای پوشیدنی در ایران شواهد نشان میدهد که دستبند و مچبندهای سلامتی و ساعتهای هوشمند در بازار ایران، آنطور که باید مشتری ندارند و به رغم انتظارات، کاربران گوشیهای هوشمند، هنوز نیاز این ابزارهای تکنولوژیکی را حس نکردهاند.
چراکه انتظار میرفت جوانان و نوجوانانی که زمان زیادی را وقف استفاده از گوشیهای هوشمند خود میکنند از این گجتهای تازه از راه رسیده استقبال کنند اما فعالان بازار میگویند که رونقی در این بازار نیست و از نظر کاربران ایرانی این گجتها امکانات چندانی نداشته و نسبت به قیمتشان کارآمد نیستند.
با گذشت نزدیک به ۲ سال از اولین ورود این گجتها به ایران، اندک کاربران ایرانی که خواستار خرید گجتهای پوشیدنی هستند نیز بیشتر محصولاتی را مورد توجه قرار میدهند که قیمتی کمتر از ۵۰۰ هزار تومان داشته باشد.
این درحالی است که هماکنون ساعتهای هوشمند کمپانی اپل حداقل یک میلیون و ۵۰۰ هزار بوده و تا ۵ میلیون تومان هم قیمت داده میشود.
در همین حال ساعتهای هوشمند سامسونگ نیز قیمتی بالاتر از یک میلیون تومان دارند.
در بازار ایران علاوه بر اپل، سامسونگ، ال.جی، سونی، هووآوی و موتورولا که نسبت به عرضه این گجتها اقدام کردهاند، کمپانیهای ناشناختهای چون کانکت دیوایس با مدلهایی چون کوکوواچ و کوجیتو، مای کرونور با مدل زی کلاک و سی.ام.اس نیز ساعتهای هوشمند با قیمت نزدیک به ۵۰۰ هزار تومان به فروش میرسانند.
فعالان بازار دیجیتال معتقدند که فروش دستبندهای هوشمند از ساعتهای هوشمند بهتر است و برخی کمپانیها مانند سامسونگ و سونی، این گجتها را به همراه گوشی موبایل در جشنوارههای تخفیف خود ارائه میکنند.
این درحالی است که به دلیل سیستمعامل متفاوت اپل، ساعتهای هوشمند اپل در ایران خوب نمیفروشد و کاربران در صورت تقاضا برای این گجتها ترجیح میدهند گجتهای اندرویدی خریداری کنند که با تمامی گوشیهای اندرویدی سازگار باشد.