ایتنا- به تازگی میان شبکههای اجتماعی بومی و شبکههای اجتماعی خارجی میدان رقابتی به راه افتاده است!
میانگین حضور کاربران در برخی شبکههای اجتماعی ایرانی از ۳۰ دقیقه در روز نیز فراتر رفته است و برخی از این شبکههای داخلی در میان ۱۰۰۰ سایت پربازدید دنیا قرار دارند.
به گزارش ایتنا از مهر، وجود بیش از ۱۰۰ شبکه اجتماعی مبتنی بر وب در ایران که در حوزههای تخصصی و غیر تخصصی در حال فعالیت هستند، یکی از عوامل مؤید رشد ارتباطات و تعاملات در فضای مجازی کشور محسوب میشود؛ حوزه فعالیت و امکانات تعدادی از این شبکهها چنان رنگ و بوی بومی و ملی به خود گرفته که بر اساس آمارهای قابل کسب از منابعی مانند الکسا (پایگاه بینالمللی رتبهبندی سایتهای اینترنتی)، میانگین حضور کاربران ایرانی در بعضی از این شبکهها از ۳۰ دقیقه در روز به ازای هر کاربر فراتر رفته است.
همچنین بعضی از این شبکههای داخلی موفق شدهاند از نظر کسب مخاطب و بازدید آنها، خود را در رتبههای زیر ۱۰۰۰ در میان کل وبگاههای جهان قرار دهند.
در این راستا معاونت امنیت فضای تبادل اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات وضعیت ۱۰شبکه اجتماعی پربازدید داخلی و دو معیار نشان دهنده حجم فعالیت کاربران و هشدارهای امنیتی قابل توجه در این زمینه را بر اساس آمار الکسا منتشر کرده است.
این آمار میتواند بیانگر هدفگذاری صحیح شبکههای اجتماعی ایران، نفوذ این شبکهها در میان کاربران ایرانی و در نهایت، «حرفهای» شدن کاربران ایرانی در حیطه استفاده از این قبیل شبکهها تلقی شود.
در این ردهبندی رتبه ۴ شبکه اجتماعی داخلی در میان ۵۰ سایت پربازدید کشور قرار دارد و کاربران برای یکی از این شبکههای اجتماعی حدود ۴۴ دقیقه در روز وقت صرف میکنند.
امکان استفاده از بازیهای بومی شده، خدمات ارسال پیامک از طریق بستر وب، کسب درآمد با استفاده از سامانههای تبلیغاتی برخط، امتیازدهی به کاربران با استفاده از محتوای ارسالی، داشتن واحد پولی مجازی برای انجام تراکنشهای مالی داخل شبکه و تائید هویت حقیقی اعضای شبکه تعدادی از خدمات قابل توجهی است که شبکههای اجتماعی ایرانی ارائه میدهند.
اگر چه تعدادی از این خدمات، در حوزه کارکردهای عمومی یک شبکه اجتماعی دستهبندی نمیشوند، ولی ارائه با کیفیت و بدون مخاطره آنها در کنار یک محفل مجازی، میتواند منجر به جذب مخاطبان بیشتری شود و در نهایت با بزرگ شدن کسب و کار یک شبکه اجتماعی، سطح رضایت کاربران از فعالیت در آنها نیز بالاتر رود.
پربینندهترین شبکه اجتماعی ایرانی بیش از ۲ میلیون کاربر دارد با نگاهی گذرا به سهمی که کاربران ایرانی در استفاده از شبکههای اجتماعی خارجی دارند متوجه استفاده به نسبت زیاد ایرانیها از این شبکهها میشویم؛ برای مثال، صفحاتی در یکی از بزرگترین شبکههای اجتماعی جهان وجود دارد که بیش از ۲ میلیون کاربر ایرانی طرفدار آن هستند و یا طبق آمارها و تحلیلهای منتشر شده، ۱۰ درصد کاربران ایرانی در یک شبکه اجتماعی مبتنی بر محتوای تصویری حساب کاربری دارند و به فعالیت میپردازند.
از آنجا که پربینندهترین شبکههای اجتماعی ایرانی نیز بیش از ۲ میلیون کاربر دارند، میتوان گفت که یک میدان رقابتی میان شبکههای اجتماعی داخلی و خارجی از نظر جذب کاربر، ایجاد شده است.
به خصوص که در سالهای اخیر، الگوگیریهایی از شبکههای اجتماعی خارجی مبتنی بر وب و تلفن همراه به عمل آمده که نشان دهنده تلاشهای ثمربخش نهادهای ملی برای سوق دادن کاربران به شبکههای اجتماعی ایرانی به جای موارد خارجی است.
۷۸ درصد سارقان از اطلاعات منتشر شده در شبکههای اجتماعی استفاده میکنند رشد مشارکت ایرانیها در شبکههای اجتماعی داخلی و خارجی، در کنار فرصتها و امتیازاتی که برای آنها به ارمغان میآورد، باعث ایجاد مخاطراتی هم برای کاربران غیر حرفهای میشود.
برای مثال، دخیل شدن زودهنگام کودکان با مسائل غیر مربوط به گروه سنی آنها و سوءاستفادههایی که توسط افراد سودجو از اطلاعات شخصی افراد میتواند صورت میگیرد.
نمونهای از این آسیبها است. در یکی از آمارهای منتشر شده بیان شده که ۷۸ درصد سارقان منازل در سراسر جهان از اطلاعات منتشر شده در شبکههای اجتماعی برای تشخیص خانههای خالی استفاده میکنند.
هر چند در کنار این مخاطرات که به دلایلی مانند ناآشنایی کاربران غیر حرفهای ممکن است رخ بدهد، در نظر نگرفتن تمهیدات لازم از جانب نهادهای ارائه دهنده خدمت شبکه اجتماعی نیز میتواند به این مسائل دامن بزند.
پیشرفت علوم رایانهای در زمینه شبکههای اجتماعی، زمینهای مناسب را در راستای اعتلای کیفیت تمامی اقسام شبکههای اجتماعی ایجاد کرده است.
با یک جستجوی ساده در وب میتوان با خیل همایشهای برگزار شده، پایان نامههای دانشگاهی، مقالات و گروههای علمی در این زمینه آشنا شد که قصد بهبود این شبکهها و تعاملات در حال اجرا در آنها را دارند.
یکی از موارد پایهای که باید تمامی شبکهها خود را ملزم به رعایت آن کنند، بحث ایجاد امکانات در راستای حفاظت از حریم خصوصی کاربران و امنیت آنها است.
رعایت بحث امنیت در فضایی که اطلاعات شخصی افراد، پایه شکلگیری تعاملات هستند و تفاوتی هم میان افراد سوءاستفاده گر و افراد قابل اطمینان در ظاهر وجود ندارد، بسیار جدی به نظر میرسد.
امنیت در راس ویژگیهای شبکههای اجتماعی قرار دارد نظرسنجیهایی که از کاربران شبکههای اجتماعی در مورد امنیت و حریم خصوصی کاربران در این شبکهها توسط شرکت Forsa و موسسه Bitkom انجام شده است نشان میدهد که امروزه مسئله امنیت و حریم خصوصی، از منظر کاربران شبکه در راس ویژگیهای یک شبکه جای میگیرند.
اگر چه امروزه دیگر کمتر شبکه اجتماعی معروفی- چه در داخل کشور یا خارج- یافت میشود که امنیت آن در سطح بسیار ضعیفی باشد و یا برای حریم خصوصی کاربران خود تنظیمات حداقلی را در نظر نگرفته باشد، ولی از نتایج یک نظرسنجی دیگر که باز هم توسط شرکت Forsa و موسسه Bitkom انجام شده است، میتوان فهمید که کاربران امروزه به طور جدی نیاز به خدمات با کیفیتی در مورد تمهیدات اندیشیده شده برای حفظ حریم خصوصی و امنیت دارند و سطح دانش آنها نیز از این مسائل بالاتر رفته است.
معاونت امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات با توجه به این آمارها و دغدغههایی که برای کاربران در درجه اهمیت قرار دارد، اعلام کرد: در عرصه سخت رقابت شبکههای اجتماعی داخلی و خارجی بهتر است برای رضایت کاربران ایرانی و افزایش امنیت فضای مجازی ملی، از بهترین تجارب موجود به کار گرفته شده، استفاده شود.
در این صورت رشد شبکههای اجتماعی ایرانی به بلوغ خود رسیده و خدمات بومی و با کیفیتی به کاربران ایرانی ارائه میشود.