ایتنا- فناوریهایی که در سال ۲۰۱۶ عرضه میشوند مارا به یاد فیلمهای علمی تخیلی میاندازند.
برخی از فناوریهایی که ممکن است در سال ۲۰۱۶ همهگیر شوند، بیشتر یادآور فیلمهای علمی – تخیلی هستند؛ اما ظاهرا تا از راه رسیدن آنها زمان زیادی باقی نمانده است.
به گزارش ایتنا از فارس، در اینجا قصد داریم تعدادی از این فناوریها را که هم اکنون به سرعت در حال پیشرفت هستند هم با یکدیگر مرور کنیم.
به زودی نشستن در جلوی تلویزیون و تماشای فیلم و ویدئو کاری کهنه و از مد افتاده خواهد شد، زیرا هدستهای واقعیت مجازی که تجربه حضور واقعی افراد در محیط را به ارمغان میآورند از راه میرسند.
از این هدستها میتوان برای مشاهده فیلم، اجرای بازیهای ویدئویی، انجام فرایندهای کاری و تجاری و به خصوص طراحی و ... استفاده کرد.
Sony، HTC و Oculus(که سال گذشته با پرداخت دومیلیارد دلار توسط فیسبوک خریداری شد) سه شرکتی هستند که به طور جدی در این زمینه سرمایهگذاری کردهاند.
قیمت این هدستها هم به سرعت در حال کاهش است و انتظار میرود بر امکانات و کیفیت آنها هم روز به روز افزوده شود.
البته عمده استفاده از این محصول در حال حاضر برای اجرای بازیهای ویدئویی سه بعدی است که البته تجربه بسیار لذت بخش و هیجانانگیزی محسوب میشود.
رباتهای خانگی اجتماعی
انسانها ذاتا موجوداتی اجتماعی هستند و ممکن است از سال دیگر رباتها را هم به عنوان دوست و همکار در جمع خود بپذیرند.
رباتهای امروزی آن قدر باهوش شدهاند که میتوان با آنها گپ زد، شوخی کرد و فعالیتهای حرفهای انجام داد. برخی از این رباتها از توانایی خوبی برای درک احساسات انسانی و واکنش به آنها هم بهرهمند هستند و احتمالا در برخی جوامع که روابط انسانی در آنها به سردی گراییده بیشتر مورد توجه و استقبال قرار میگیرند.
پیشبینیها حاکیست در سال ۲۰۱۶ رباتهای اجتماعی با توانایی بالا برای تعامل با انسانها از راه میرسند. مطابق معمول ژاپنیها در این عرصه پیشتاز هستند.
شرکت ژاپنی سافت بانک نسل اول رباتهای اجتماعی خود به نام Pepper را در سال ۲۰۱۵ عرضه کرد و همه هزار ربات Pepper تولید و عرضه شده در عرض کمتر از یک دقیقه به فروش رفتند.
قیمت هر یک از این رباتها ۱۶۰۰ دلار است. فرانسویها هم در این زمینه دست به کار شدهاند و Buddy را با توانایی درک حالات چهره انسان تولید کردهاند. فناوریهای پوشیدنی
در سال ۲۰۱۵ فناوریهای پوشیدنی و به خصوص ساعتها و دستبندهای هوشمند چندان با استقبال مواجه نشدند و حتی ساعت اپل علیرغم تبلیغات فراوان چندان محبوب نشد. اما بررسیها از استفاده جدیتر از این فناوریها در سال ۲۰۱۶ به خصوص در محیطهای کاری خبر میدهد.
برخی شرکتها از هماکنون استفاده از این فناوریها را آغاز کردهاند. به عنوان مثال شرکت پستی دی.اچ.ال عینکهای هوشمندی را در اختیار توزیعکنندگان اقلام مختلف گذاشته تا با استفاده از آنها فرآیند شناسایی گیرنده و اطلاع از ویژگیهای کالا و ... سریعتر و دقیقتر انجام شود.
مزیت این کار افزایش ۲۵ درصدی بهره وری در این شرکت اعلام شده است. از این عینک ها میتوان در بیمارستانها و دیگر محیطهایی که تماس دست با اشیای مختلف بهتر است به حداقل برسد نیز استفاده کرد. برخی شرکتهای فناوری هم در حال طراحی ابزار پوشیدنی تازهای هستند که به بازوی انسان وصل شده و نیاز به استفاده از دست برای برقراری ارتباطات را از بین میبرد.
فناوری نسل پنجم تلفن همراه
امروزه در اکثر کشورها از فناوری نسل سوم یا چهارم تلفن همراه استفاده میشود. اما متخصصان به سرعت در حال ایجاد زیرساختهای لازم برای استفاده کاربران گوشیهای هوشمند از فناوری نسل پنجم تلفن همراه هستند که 5G نام دارد و وقتی همهگیر شود سرعت آن صد برابر سریعتر از شبکههای نسل چهارم تلفن همراه است.
KPN، Ericsson، Huawei از جمله شرکتهای مخابراتی هستند که در حال تست و بررسی شبکههای نسل پنج هستند. خدمات آزمایشی نسل پنجم در آگوست سال ۲۰۱۵ در توکیو با موفقیت ارائه شد و هلندیها هم در تلاش برای ایجاد این شبکه در کشور خود هستند.
البته بعید است استفاده از 5G در جهان در سال ۲۰۱۶ عمومیت پیدا کند و احتمالا باید تا سال ۲۰۱۷ برای این کار صبر کنیم.
همه نمایشگرهایتان با هم حرف خواهند زد در سال آینده به جای نگاه کردن به نمایشگرهای رایانه، لپتاپ، گوشی و انتقال فرامین با صفحه کلید یا لمس صفحه احتمالا شاهد باهوشتر شدن آنها و تعامل خود آنها با یکدیگر خواهید بود.
شرکتهای فناوری در سالهای اخیر تلاش زیادی برای تسهیل ارتباطات نمایشگرها با یکدیگر بدون دخالت انسان به عمل آوردهاند.
ویندوز ۱۰ مایکروسافت به وسایل مختلف تحت یک شبکه امکان میدهد تا خودشان به طور خودکار یک بازی را به اجرا درآورند. البته با توجه به کثرت سیستمهایعامل به نتیجه رسیدن این طرح به زمان نسبتا طولانی نیاز دارد. بیت کوین در میان نهادهای مالی محبوبتر خواهد شد پول مجازی و دیجیتال بیت کوین که این روزها بیشتر در میان کاربران بازیهای ویدئویی رد و بدل میشود، به تدریج مورد توجه مؤسسات مالی قرار گرفته و آنها بر روی این فناوری هم سرمایهگذاری کردهاند و قصد دارند از نقل و انتقالات مالی که به این شکل صورت میگیرد هم سود ببرند.
فناوری که به این منظور ابداع شده blockchain نام دارد و نوعی دفتر کل برای نگهداری اطلاعات حسابها و سوابق فعل و انفعالات مالی محسوب میشود.
از این طریق تبادل پول در فراسوی مرزهای بینالمللی نظام مندتر شده و منفعت نهادهای مالی نیز حفظ میشود. افزایش ایمنی و سرعت از جمله مزایای استفاده از این روش است.
خدمات کلود برای بازیهای ویدئویی بازیهای قدرتمند سال ۲۰۱۶ با استفاده از ترکیبی از کنسولهای بازی و خدمات کلود عرضه خواهند شد. این بازیهای سنگین و حجیم برای اجرا به پایگاههای دادهای نیاز دارند که از طریق خدمات کلود در دسترس باشند.
لذا در سال ۲۰۱۶ شاهد یک تحول بنیادین در زمینه طراحی بازیهای ویدئویی و ساختار اجرایی آنها خواهیم بود. در حال حاضر اجرای بازیهای جدید به طور کامل با استفاده از خدمات کلود به علت مشکلات پهنایباند و ضعف سرویسهای کلود با کیفیت و دقت کامل ممکن نیست و این امر به خصوص در بازیهای رزمی و جنگی بیشتر به چشم میآید.
اما این وضعیت در آِنده تغییر خواهد کرد. شرکت ننتندو که همواره در زمینه عرضه فناوریهای جدید بازیهای ویدئویی پیشتاز بوده به زودی نسل جدیدی سیستمهای بازی خود موسوم به Nintendo NX را بر همین مبنا عرضه خواهد کرد.
تماشای رقابت خورههای بازیهای ویدئویی یک تفریح عمومی خواهد شد
اگر انسانها تا به حال تنها برای دیدن کنسرت موسیقی یا یک مسابقه فوتبال دور هم جمع میشدند، ممکن است در سال ۲۰۱۶ برای مشاهده رقابت حرفهایهای دنیای بازیهای ویدئویی دور هم جمع شوند و با هیجان به تشویق این افراد بپردازند.
در واقع در سالهای آینده شاهد خواهیم بود که تشویق این افراد در سالنهای بزرگ و مکانهای عمومی به همان اندازه تشویق بازیکنان رقابت فوتبال پرهیجان خواهد بود.
البته در سالنهای رقابت این چنینی باید نمایشگرهای فوق بزرگ نصب شود تا حضار بتوانند نحوه اجرای بازیهای ویدئویی را با دقت مشاهده کنند و کاملا هیجانزده شوند.
پیشبینی میشود درآمد برگزاری چنین رقابتهایی نیز بسیار قابل توجه باشد. در سال ۲۰۱۵ رقابتی موسوم به Gfinity eSports در لندن برگزار شد و مجموع جوایز اعطا شده به برندگان از صدهزار دلار فراتر رفت.
در سال ۲۰۱۶ هم حرفه ایهای دنیای بازیهای ویدئویی میتوانند در صورت موفقیت در چنین مسابقاتی پولهای خوبی به جیب بزنند. ابداع روشهای جدید حفاظت از دادهها افشاگریهای ادوارد اسنودن در مورد جاسوسی دولت آمریکا از کاربران اینترنت و تلفن همراه دو سالی است که همه را نگران کرده و با افزایش تعداد ابزار و لوازم قابل اتصال به اینترنت نگرانی در مورد سرقت اطلاعات توسط هکرها و جاسوسان آنلاین افزایش یافته است.
از سوی دیگر حجم اطلاعاتی که ما در فضای مجازی به اشتراک میگذاریم روز به روز در حال افزایش است و با توجه به حساسیت و اهمیت برخی از این اطلاعات خانوادگی، مالی، حرفهای و ... سرقت آنها میتواند فاجعهآمیز باشد.
لذا انتظار میرود در سال ۲۰۱۶ شاهد ابداع نرمافزارها و برنامههای جدیدی برای حفاظت از امنیت کاربران فضای مجازی باشیم که برای تصدیق هویت افراد بر ویژگیهای ظاهری و شخصیتی آنها تکیه خواهند کرد.
این نرمافزارها همچنین میتوانند رفتارهای غیرعادی در شبکههای رایانهای را توسط کاربران شناسایی کرده و دسترسی آنها به اطلاعات را مسدود کنند. این در حالی است که نرمافزارهای فعلی امنیتی معمولا به دنبال شناسایی کدهای مخرب و آلوده هستند و هوش مصنوعی چندانی ندارند.