۰
plusresetminus
شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۰
به بهانه 40 روز قطع کابل اینترنت باب‌المندب؛

آزردگی کاربران اینترنت از اختلال‌های محسوسی که تائید نمی‌شوند

کلید حل معما در دستان رگولاتور
ایتنا- شرکت ارتباطات زیرساخت هر گونه قطعی در شبکه زیرساخت طی هفته گذشته را رد کرد!
آزردگی کاربران اینترنت از اختلال‌های محسوسی که تائید نمی‌شوند


اختلاف‌نظر تکراری شرکت زیرساخت و شرکت‌های اینترنتی درباره منشا قطعی‌های اینترنت اخیرا به اختلاف بر سر بودن یا نبودن اختلال ارتقا یافته و کاربر متضرر همیشگی این وضع است. این در حالی است که رگولاتوری سامانه‌ای در اختیار دارد که پاسخ دقیق این سوالات را داراست.


به گزارش ایتنا از فارس، اواخر مهرماه بود که اختلال و افت سرعت محسوسی در اینترنت کشور حادث شد که به دنبال این اختلال، شرکت ارتباطات زیرساخت متولی حاکمیتی اینترنت کشور از قطع مسیرهای تأمین اینترنت ایران از ترکیه و باب‌المندب خبر داد.

چندی بعد این افت ظرفیت از مسیرهای پشتیبان تأمین شد و سپس ظرفیت قطع شده مسیر ترکیه نیز به شبکه بازگشت، اما با گذشت بیش از یک ماه از قطعی مسیر باب‌المندب هنوز شرکت‌های دریافت‌کننده اینترنت از زیرساخت از کاهش پهنای‌باند در استان‌های کشور گلایه می‌کنند.

این هفته همچنان کاربران در برخی استان‌ها از جمله تهران اختلال محسوسی را در سرویس اینترنت مشاهده کردند که به گفته آنها اینترنت از بعدازظهر تا ساعت‌های اولیه صبح فردا قطع بود.

این قطعی در مشترکان سرویس‌های ثابت و همراه گزارش شد.

اپراتورهای پاسخگویی شرکت‌های اینترنتی خصوصی، مخابرات و اپراتورهای موبایل علت اختلال را قطعی سراسری در شبکه زیرساخت اعلام کردند، در عین حال شرکت ارتباطات زیرساخت هر گونه قطعی در شبکه زیرساخت طی بازه مذکور را رد کرد.

اکنون که ۲۰ گیگ از ظرفیت اینترنت کشور هنوز از دسترس خارج است، مدیرعامل شرکت زیرساخت تأیید کرده که این ظرفیت از محل ۳۰ گیگ رزرو کسر شده و بنابراین تأثیری در وضع اینترنت کشور ندارد.

اما در همین شرایط مدیر یک شرکت خصوصی اعلام می‌کند که از حدود یک ماه پیش پهنای‌باند دریافتی در چند استان به نصف کاهش یافته است و به شدت نیازمند پهنای‌باند بیش‌تر هستند.

در نهایت اگرچه وجود یا عدم وجود قطعی‌ها بین شرکت‌های توزیع اینترنت و شرکت زیرساخت پاس‌کاری می‌شود‌ و این مساله بدون پاسخ مانده، اما صورت مسئله هنوز باقی است و کاربر قطعی را احساس می‌کند.

در این بین معاونت نظارت سازمان تنظیم مقررات سامانه‌ای برای مانیتورینگ سرویس‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات دارد که این سامانه به طور مشخص و دقیق روند سرویس‌ها را رصد و مانیتور می‌کند و در مواقعی که در وجود یا عدم وجود اختلال یا منشا آن اختلاف نظر وجود دارد این سامانه به دقت می‌تواند اعلام کند که قطعی از محل زیرساخت، لینک انتقال شهری یا شرکت اینترنتی است و به این سردرگمی و فرافکنی پایان دهد.

علی‌رغم اینکه این بخش از سازمان تنظیم با صرف هزینه دولتی، چند سالی است راه‌اندازی شده، اما یکی از نتایج ملموس و مفید این سامانه که همان پایان سردرگمی کاربران درباره اختلال‌های اینترنتی است نمایان نشده است.

در ساده‌ترین پیشنهاد، مسئولان سازمان دولتی رگولاتوری باید با توجه به امکانات در اختیار و وظیفه سازمانی خود، صادقانه و با رعایت شان همکار دولتی و مراعات انصاف برای شرکت‌های اینترنتی، مرجع معتبر اعلام اختلال‌ها‌ و منشا اختلال‌های اینترنتی باشند تا یکی از مهم‌ترین سردرگمی‌های کاربران اینترنت برای همیشه برطرف شود.
کد مطلب: 40084
نام شما
آدرس ايميل شما

بنظر شما مهم‌ترین وظیفه دولت جدید در حوزه IT چیست؟
حمایت از بخش خصوصی حوزه فاوا
افزایش سرعت اینترنت
کاهش تعرفه اینترنت
رفع فیلترینگ