ایتنا- سرمایهگذاری تازه اپل این شرکت را به رقیبی جدی برای Uber مبدل میکند که خدمات تاکسییابی ارائه میدهد.
اپل روز گذشته از سرمایهگذاری یک میلیارد دلاری در Didi Chuxing خبر داد که سرویسی برای یافتن مسافران هم مسیر و صرفهجویی در وقت و هزینه آنان است.
به گزارش ایتنا از فارس، تیمکوک مدیرعامل اپل هدف از این سرمایهگذاری را درک بهتر بازار بسیار مهم چین اعلام کرده است.
تاکنون کمتر سابقه داشته که اپل چنین رقم کلانی را به سرمایهگذاری در یک شرکت یا سرویس خاص اختصاص دهد. این سرمایهگذاری نشانگر دو موج مهم تازه شکل گرفته در دنیای فناوری نیز هست: فناوری خودرو و فناوری به اشتراکگذاری داشتهها به منظور صرفهجویی اقتصادی.
کارشناسان اقتصادی معتقدند نزول بیسابقه اپل و کاهش رشد فروش آیفون هم در این تصمیمگیری و تلاش برای حضور قدرتمندانه در بازار چین بیتاثیر نبوده است. به اعتقاد آنان اپل از این طریق میخواهد فروش خود در چین را افزایش دهد.
سرمایهگذاری تازه اپل این شرکت را به رقیبی جدی برای Uber مبدل میکند که خدمات تاکسییابی ارائه میدهد. البته این احتمال هم وجود دارد که شرکتهای بزرگ خودروسازی نیز فعالیتهای خود در این زمینه را تقویت کنند. به عنوان مثال میتوان به جنرال موتورز اشاره کرد که هم سهام شرکت Lyft –سرویسی برای یافتن مسافران هم مسیر- را خریداری کرده و هم سرمایهگذاری قابل توجهی برای ساخت خودروهای خودران به عمل آورده است.
Didi Chuxing خود اذعان کرده که تا به حال شاهد چنین حجم سرمایهگذاری به طور یکباره نبوده است. ۸۷ درصد از بازار تاکسیهای خصوصی چین و خدمات مرتبط با آن در اختیار این شرکت است و روزانه ۱۱ میلیون جابجایی با استفاده از تاکسیهای Didi Chuxing صورت میگیرد.