۰
plusresetminus
سه شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۵۱

المپیک توکیو ۲۰۲۰،‌ فناورانه‌ترین المپیک جهان

ایتنا - ژاپن، قصد دارد از فرصت برگزاري اين رقابت‌ها براي به نمايش گذاشتن برخي از پيچيده‌ترين فناوري‌هاي درحال ظهور جهان استفاده كند.
المپیک توکیو ۲۰۲۰،‌ فناورانه‌ترین المپیک جهان


ورزشکاران جهان برای ورود به توکیو چهار سال دیگر در پیش دارند، اما برگزاری رقابت‌های المپیک را نمی‌توان به تعویق انداخت،‌از این رو شهر توکیو از سال ۲۰۱۳ تاکنون برای آماده‌سازی خود برای ورود ورزشکاران المپیکی به شدت مشغول و درگیر بوده‌است.


براساس گزارش ایتنا به نقل از همشهری‌آنلاین،‌ آماده‌سازي توكيو براي رقابت‌هاي المپيك نزديك به ۱۸ ميليارد دلار هزينه دربر خواهد‌داشت و ژاپن، مانند بسياري از ديگر كشورها قصد دارد از فرصت برگزاري اين رقابت‌ها براي به نمايش گذاشتن برخي از پيچيده‌ترين فناوري‌هاي درحال ظهور جهان استفاده كند.

استفاده از فناوري‌هاي جديد در رقابت‌هاي المپيك سابقه‌اي طولاني دارد. در رقابت‌هاي المپيك تابستاني سال ۱۹۱۲ در استكهلم، براي اولين بار از كرونومترهاي الكترونيكي در ابعادي گسترده استفاده شد. رقابت‌هاي المپيك تابستاني برلين ۱۹۳۶ براي اولين‌بار به صورت زنده در تلويزيون پخش شد.

ورزشكاران حاضر در رقابت‌هاي تابستاني توكيو در سال ۱۹۶۴ شاهد قدرت‌نمايي شينكانسن، اولين قطار سريع‌السير جهان بودند و در رقابت‌هاي زمستاني سالت‌ليك در سال ۲۰۰۲ براي اولين‌بار فناوري بازپخش زنده ويديويي مورد استفاده قرار گرفت.

اكنون توكيو قصد دارد براي رقابت‌هاي المپيك كه از چهار سال ديگر آغاز خواهند‌شد،‌ فناوري‌هايي پيچيده‌تر و جديد‌تر را معرفي كند، فناوري‌هايي چنان بلند‌پروازانه كه حتي منظره آسمان شب‌هاي توكيو را نيز متحول خواهد‌ساخت:

دهكده روباتيك
ژاپن هم‌اكنون پيشرو علوم روباتيك جهان به شمار مي‌رود،‌از اين رو عجيب نيست كه اين كشور تصميم دارد ارتشي كوچك از روبات‌هاي آماده به خدمت در اختيار داشته‌باشد تا در مراسم افتتاحيه از آن‌ها استفاده كند. درواقع تعداد اين روبات‌ها به اندازه‌اي هست كه بتوانند براي خود دهكده‌اي بنا كنند، مكاني كه در نزديكي دهكده المپيكي توكيو بنا خواهد‌شد.

اين روبات‌ها به مهمانان المپيكي در يافتن مسيرها، حمل و نقل و حتي ترجمه كمك خواهند‌كرد. ژاپن اميدوار است اين دهكده بتواند آينده‌اي را به نمايش بگذارد كه در آن روبات‌ها صرف‌نظر از سن،‌ مليت يا وضعيت اجتماعي به انسان‌ها كمك خواهند‌كرد.

ترجمه آني زبان
در المپيك ۲۰۲۰ توكيو ورزشكاراني از ۲۰۶ كميته ملي المپيك مختلف حضور خواهند داشت و ژاپن اميدوار است پيش از رسيدن مهمانانش بتواند در زمينه ترجمه آني زبان‌هاي مختلف تحولي بزرگ ايجاد كند. درحال حاضر اپليكيشن دقيقي به نام VoiceTra وجود دارد كه مي‌تواند با دقتي بالا ۲۷ زبان مختلف را به صورت كتبي ترجمه كند كه تعداد اين زبان‌ها تا زمان آغاز رقابت‌ها افزايش پيدا خواهد‌كرد.

شركت پاناسونيك درحال تكميل ابزاري كوچك است كه مي‌توان آن را به گردن انداخت و با كمك آن زبان ژاپني را در لحظه به ۱۰ زبان مختلف ديگر ترجمه كرد. اين شركت همچنين در تلاش است اپليكيشني را در اختيار توريست‌هايش قرار دهد كه مي‌تواند نشانه‌هاي ژاپني را اسكن كرده و آن‌ها را در لحظه ترجمه كند.

تاكسي‌هاي خودكار
شركت نرم‌افزاري DeNA و شركت روباتيك ZMP با همكاري يكديگر تاكسي‌هاي روباتيكي ايجاد كرده‌اند كه مي‌تواند بدون نياز به راننده حركت كرده و خدمات آنلايني را براي حمل و نقل ورزشكاران و توريست‌ها براي تردد به ورزشگاه‌ها و هتل‌ها ارائه دهد.

آزمايش‌هاي زيادي روي اين سيستم انجام شده و شهروندان توكيويي با استفاده از اسمارت‌فون‌هاي خود روبات‌تاكسي‌ها را براي رفتن به سوپرماركتي محلي و بازگشت به خانه احضار كرده‌اند. دولت ژاپن در نظر دارد تا سال ۲۰۱۷ قوانيني را براي تردد تاكسي‌هاي بدون راننده تصويب كند،‌ درحالي كه شركت‌هاي تويوتا و نيسان در تلاش براي ساخت خودروهايي هستند كه تا حدودي از قابليت رانندگي خودكار برخوردارند.

پخش زنده ۸K
شركت ژاپني شارپ در ماه اكتبر ۲۰۱۵ به اولين شركت الكترونيكي تبديل شد كه تلويزيون‌هاي ۸K را وارد بازار جهان ساخت. متاسفانه قيمت بالا و ۱۳۰ هزار دلاري اين ابزار الكترونيكي زيبا مانع از استقبال عمومي از آن شد.

با اين‌همه قيمت گزاف باعث نشده كه شبكه تلويزيوني NHK برنامه خود براي پخش مستقيم رقابت‌هاي المپيك ۲۰۲۰ توكيو با كيفيت ۸K را اجرا نكند، اين كيفيت به معني وضوحي ۱۶ برابر بيشتر از كيفيت HD است.

اين شبكه و شركت شارپ اميدوارند تلويزيون‌هاي ۸K تا سال ۲۰۲۰ در خانه‌ها رواج پيدا كنند. شبكه NHK به منظور آماده‌سازي خود براي رقابت‌هاي المپيك قصد دارد فناوري پخش ۸K را در ريودوژانيرو مورد آزمايش قرار دهد.

هواپيماهايي با سوخت خزه
ژاپن در راستاي استفاده از سوخت‌هاي پاك در سيستم حمل و نقل عمومي خود قصد دارد از خزه‌ها به عنوان منبع سوخت جت‌ها و اتوبوس‌هاي خود استفاده كند. بوئينگ درحال حاضر براي مشاركت در اين طرح اعلام آمادگي كرده‌است.

خزه منبع سوخت پاك و كارآمد است كه مي‌تواند تا ۷۰ درصد از ميزان انتشار دي‌اكسيد‌كربن در هوا بكاهد. با اين‌همه توليد سوخت زيستي از خزه هنوز فرايندي پرهزينه به شمار مي‌رود. براي عملي شدن اين پروژه شركت بوئينگ با بيش از ۴۰ سازمان، از جمله دولت ژاپن، دانشگاه توكيو، شركت هواپيمايي توكيو و شركت هواپيمايي آل‌نيپون همكاري مي‌كند.

دهكده هيدروژني
دولت ژاپن درنظر دارد بيش از ۳۳۰ ميليون دلار هزينه كند تا فرهنگ استفاده از سوخت هيدروژني را در سال‌هاي باقي‌مانده تا آغاز رقابت‌هاي المپيك، ترويج دهد. ژاپن مي‌خواهد دهكده المپيكش كاملا هيدروژني باشد از اين رو لوله‌كشي گسترده‌اي در زير اين دهكده ايجاد كرده‌است كه مي‌تواند هيدروژن را مستقيم به دهكده انتقال دهد. علاوه بر اين بيش از ۱۰۰ اتوبوس هيدروژني براي حمل ورزشكاران و تماشاگران و خبرنگاران مورد استفاده قرار خواهند‌ گرفت.

دولت پيش‌بيني كرده‌است تا سال ۲۰۲۰ بيش از ۶ هزار خودروي هيدروژني و بيش از ۱۰۰ هزار خودروي هيدروژني تا سال ۲۰۲۵ در خيابان‌هاي ژاپن تردد خواهند‌كرد. توكيو همچنين ۳۸۵ دلار بودجه را براي سفارش خودروي هيدروژني جديد تويوتا، ميراي، اختصاص داده‌ است.

شهاب‌باران‌هاي مصنوعي
شركت نجومي ژاپني به نام ALE براي مراسم افتتاحيه المپيك ۲۰۲۰ توكيو قصد دارد شهاب‌باران مصنوعي را در آسمان شهر به نمايش بگذارد. اين شركت با همكاري دانشگاه‌هاي ژاپني درحال طراحي ريزماهواره‌هايي مكعبي شكل هستند كه به فضا فرستاده خواهند شد و از آنجا كره‌هايي كه از تركيب شيميايي خاصي ساخته شده‌اند را به سمت زمين پرتاب خواهند كرد.

در مسير بازگشت به زمين اين كره‌ها در اتمسفر زمين سوخته شده و با سرعتي برابر هشت هزار متر بر ثانيه درخششي درحد ستاره‌اي با قدر ۳ از خود ايجاد خواهند‌كرد. اين نمايش از الگوي شهاب‌باران‌ها پيروي مي‌كند و شركت ALE حتي به دنبال ايجاد درخشش‌هايي رنگي در آسمان شب است. هزينه اين پروژه درحدود چهار ميليون دلار تخمين زده شده‌ است.

قطارهاي فوق سريع‌السير MAGLEV
در طول رقابت‌هاي المپيك سال ۱۹۶۴ توكيو، ژاپن قطارهاي گلوله‌اي شينكانسن را به جهان معرفي كرد. اكنون اميدوار است با برداشتن قدمي بلند رو به جلو بتواند در اين دور از رقابت‌ها نسل بعدي فناوري ريل قطارهاي سريع‌السير خود را معرفي كند: شناوري مغناطيسي يا MAGLEV.

اين سيستم درحال حاضر در شانگهاي و ديگر شهرهاي جهان مورد استفاده قرار مي‌گيرد اما نسخه‌اي كه ژاپني‌ها قصد معرفي آن را دارند، سريعترين نوع آن است. ژاپن در اوايل سال ۲۰۱۶ دوره‌هاي آزمايشي سيستم MAGLEV را به پايان رسيده و ركورد سرعت زميني براي حركت روي ريل را با رسيدن به ۶۰۱ كيلومتر بر ساعت شكست. دولت ژاپن اميدوار است بتواند تا زمان آغاز رقابت‌هاي سال ۲۰۲۰ ريل‌هاي مغناطيسي را در توكيو آماده بهره‌برداري كند.

اتصال بي‌سيم ۵G
انتظار مي‌رود با آغاز رقابت‌هاي المپيك توكيو، بيش از نيم ميلون نفر خارجي راهي اين شهر شوند، و تمامي آن‌ها نيز مي‌خواهند به صورت همزمان از اسمارت‌فون‌هاي خود استفاده كنند. بزرگترين شركت اوپراتور ژاپن،‌DoCoMo با همكاري شركت نوكيا در تلاش است تا سيستم نسل پنجم ارتباطات را راه‌اندازي كند تا شبكه‌ها بتوانند در طول رقابت‌هاي توكيو سرعتي بالا را در اختيار كاربران قرار دهند.

اين دو شركت درحال حاضر پيشرفت‌هاي فني تجهيزات راديويي نسل پنجم را به نمايش گذاشته‌اند و به سرعت بيش از دو گيگابايت برثانيه در انتقال داده‌ها دست يافته‌اند كه در مقايسه با ۳۰۰ مگابايت بر ثانيه در نسل چهارم،‌سرعتي قابل توجه به شمار مي‌رود.
کد مطلب: 43078
نام شما
آدرس ايميل شما

بنظر شما مهم‌ترین وظیفه دولت جدید در حوزه IT چیست؟
حمایت از بخش خصوصی حوزه فاوا
افزایش سرعت اینترنت
کاهش تعرفه اینترنت
رفع فیلترینگ