2017 سال تبدیل گوشیها به هدستهای واقعیت مجازی است
ایتنا- برای لذت بردن از دنیای واقعیت مجازی افزایش دقت نمایشگرهای تلفن همراه نیز ضروری است.
کارشناسان و ناظران بازار معتقدند ۲۰۱۷ سال همهگیر شدن گوشیهایی است که قابلیت نمایش تصاویر سه بعدی با نصب هدستهای واقعیت مجازی را دارند.
به گزارش ایتنا از فارس، اگر چه گوشیهای فعلی هم با استفاده از ابزار ساده و ابتدایی قادر به تبدیل به هدستهای نمایش تصاویر سه بعدی هستند، اما در این زمینه نقصها و مشکلاتی وجود دارد.
یکی از این مشکلات تاخیر در زمان نمایش تصاویر واقعیت مجازی است که ناشی از ضعف سختافزارها و پردازندههای مورد استفاده در تلفنهای همراه امروزی است. علاوه بر این گوشیهای سازگار شده با هدستهای واقعیت مجازی قادر به پشتیبانی از امکانات تعاملی این ابزار نیستند.
به عنوان نمونه نمیتوان از این طریق اشیای گنجانده شده در محیط مجازی را لمس یا جابجا کرد. این در حالی است که بسیاری از هدستهای پیشرفته مانند هولولنز مایکروسافت علاوه بر این کار دارای قابلیت ترسیم ابزار و امکانات برای افزودن به محیط واقعی هستند. قابلیت یاد شده برای اجرای بازیهای مختلف در دنیای واقعیت مجازی ضروری است.
برای لذت بردن از دنیای واقعیت مجازی افزایش دقت نمایشگرهای تلفن همراه نیز ضروری است. علیرغم پیشرفتهای موجود در این زمینه شرکتهای گوشیساز باید تلاش بیشتری در این زمینه به عمل آورند؛ به خصوص که نمایشگر گوشی در زمان تبدیل به هدست واقعیت مجازی کمتر از چند سانتیمتر با چشم فاصله دارد و کاربر میتواند به راحتی پیکسلها را از هم تمیز دهد.
به طور خلاصه علاقه روزافزون به تبدیل گوشیهای هوشمند به هدستهای واقعیت مجازی موجب ارتقای فوقالعاده طراحی تلفنهای همراه در یک سال آینده خواهد شد و پیشبینی میگردد سال ۲۰۱۷ به سال جهش سختافزاری گوشیهای هوشمند و سازگار شدن آنها با این دستاورد تازه دنیای فناوری مبدل شود.
اولین گام در این زمینه را شرکت ARM با عرضه تراشه Cortex-A73 و موتور گرافیکی Mali-G71 برداشته که میتواند صرفهجویی در مصرف باتری گوشی را موجب شود. سیمون سیگارز مدیر عامل ARM در توضیح علت طراحی این سختافزارهای جدید گفته است: وقتی به روندهای جدید در حوزه واقعیت مجازی و واقعیت افزوده میاندیشیم باید با مشکل تاخیر در نمایش تصاویر پس از نصب هدست بر روی گوشیها مواجه شویم. شما سرتان را تکان میدهید و صفحه نمایشگر هم جابجا میشود.
اما هرگونه تاخیر و مشکل در این زمینه به علت ضعف سختافزارهای مورد استفاده امری ناخوشایند است.
Cortex-A73 در مقایسه با A72 سی درصد کمتر انرژی مصرف میکند. به طور کلی سختافزارهای مناسب برای تبدیل گوشی به هدست واقعیت مجازی باید تا ۵۰ درصد عملکرد بهتری داشته باشند و ۲۰ درصد کمتر انرژی مصرف کنند. ARM برای ارتقای سختافزارهای خود در حال مذاکره با Samsung، MediaTek و HiSilicon است و رقبایی همچون کوآلکوم هم درصدد عرضه تولیدات خود در آینده نزدیک هستند.
آمار منتشر شده نشان میدهد در یک سال اخیر رشد فروش گوشیهای هوشمند در جهان به علت اشباع بازار در بسیاری از نقاط کندتر از قبل شده و باید منتظر ماند و دید آیا سازگار کردن گوشیها با هدستهای واقعیت مجازی میتواند این بازار را مجددا مانند سالهای قبل پررونق کند یا خیر.