ایتنا - رشد بازار آنلاین در سه سال اخیر و گسترش تجارت الکترونیکی در ایران به تازگی مورد توجه رسانههای خارجی قرار گرفته است.
به گزارش ایتنا از فارس، دو تحول جدید سیاسی و اقتصادی میتواند به رشد تجارت الکترونیک در ایران کمک کند و خطر سرمایهگذاری در ایران را کاهش دهد.
یکی از این دو تحول تسهیل دسترسی به شبکه نسل سوم تلفن همراه در ایران است. استفاده از این شبکهها ضریب نفوذ اینترنت را در ایران افزایش داده و البته باید توجه داشت که تصمیماتی از این دست با مقاومتهایی هم در داخل ایران مواجه است.
با توجه به اینکه اکثر مردم ایران هم از گوشیهای هوشمند برای دسترسی به اینترنت استفاده میکنند، دولت روحانی تصمیم به اعطای مجوز ارائه خدمات نسل سوم و نسل چهارم به دو شرکت ارائهدهنده خدمات همراه گرفت تا شکاف دیجیتال میان مناطق شهری و وروستایی را کاهش دهد. البته باید توجه داشت که علیرغم این فعالیتها ایران در زمینه تجارت الکترونیک هنوز ۲۵ سال از کشوری مانند آمریکا عقب تر است.
البته برای استفاده از خدمات تجارت الکترونیک در ایران انگیزهای قوی وجود دارد. بازار آفلاین در کشور بسیار تکهتکه و قطعهقطعه است و توسط توزیعکنندگانی کنترل میشود که با قیمتها بازی میکنند. استفاده از تجارت الکترونیک این بازار را شفاف میکند و به مشتریان امکان میدهد تا خردهفروشان مخفی را دور بزنند و از قیمت واقعی و مناسب یک محصول مطلع شوند. همچنین جوان بودن جمعیت ایران میتواند به موفقیت بازار تجارت الکترونیک کمک کند.
تحول دوم امضای توافقنامه برجام بر سر موضع هستهای است که بر کسب و کارهای داخل ایران تاثیر گذاشته و باعث افزایش شفافیت شرکتهای فعال در حوزه تجارت الکترونیک برای سرمایهگذاران جدید و علاقمند شده است. به گفته مدیر یکی از شرکتهای ایرانی فعال در حوزه تجارت الکترونیک تعداد سرمایهگذاران علاقمند به فعالیت در حوزه تجارت الکترونیک در ایران از زمان امضای برجام افزایشیافته است.
البته باید توجه داشت که عدم رفع کامل تحریمها و مشکلات موجود باعث شده تا تقاضای مصرفکنندگان برای محصولات عرضهشده توسط شرکتهای تجارت الکترونیک هنوز افزایش چشمگیری نیافته باشد و این امر در میانمدت یا طولانیمدت رخ خواهد داد.