فیسبوک برای حضور در چین پستهای کاربران را سانسور میکند
ایتنا - فیسبوک ابزاری برای سانسور پستهای کاربران چینی ابداع کرده است که مطالب نوشته شده کاربران را قبل از ارسال بررسی کرده و در صورت مغایرت آنها با سیاستهای دولت چین جلوی انتشارشان را میگیرد.
فیسبوک بازار چین را تابدان حد جذاب میداند که میخواهد به هر قیمتی در این کشور حضور داشته باشد و لذا با نادیده گرفتن شعارهای قبلی خود در دفاع از آزادی بیان، ابزاری برای سانسور پستهای کاربران چینی ابداع کرده است.
به گزارش ایتنا از فارس به نقل از واشنگتن پست، ابزار یادشده مطالب نوشته شده کاربران چینی را قبل از ارسال بررسی کرده و در صورت مغایرت آنها با سیاستهای دولت چین جلوی انتشارشان را میگیرد.
این ابزار فعلا در حال آزمایش است و به صورت تجاری عرضه نشده است. هدف از این کار نمایش همراهی چین با قوانین داخلی این کشور اعلام شده است. دبی فراست سخنگوی فیسبوک از اظهارنظر صریح در مورد طراحی چنین ابزاری طفره رفته و میگوید ما مدتهاست گفتهایم که به حضور در بازار چین علاقه داریم و وقتمان را صرف درک و یادگیری شرایط این کشور کردهایم.
وی افزوده است: اما هنوز در مورد رویکرد حضورمان در این کشور هیچ تصمیمی نگرفتهایم و تمرکز ما کمک به کسب و کارها و توسعهدهندگان در چین برای حضور در بازارهای جدیدی در خارج از چین با استفاده از پلاتفورم تبلیغاتی ماست.
کارشناسان میگویند با توجه به وسعت بازار چین و سرمایه کلان موجود در آن شرکتهای آمریکایی درصدد یافتن هر راه ممکن برای حضور در آن هستند و لذا از دستورات دولت تبعیت میکنند.
مارک زاکربرگ مدیر فیسبوک در دو سال گذشته ضمن یادگیری زبان چینی بارها با مقامات این کشور دیدار کرده و حتی روابط صمیمانهای با شیجینپینگ رییسجمهور چین برقرار کرده است. وی امیدوار است از این طریق بتواند سهمی از بازار پررونق چین را از آن خود کند.
با این حال فیسبوک از سال ۲۰۰۹ در چین مسدود شده و فعالیت این شبکهاجتماعی در این کشور محدود به نمایش آگهیهای تبلیغاتی شرکتهای چینی فعال در هنگکنگ است. باید منتظر ماند و دید این همکاری منجر به نرمش دولت چین در قبال فیسبوک میشود یا خیر.