ایتنا- فیروزآبادی: بخش اعظمی از سایتهای پربازدید در ایران به زبان انگلیسی هستند.
دبیر شورای عالی فضای مجازی از کمبود محتوای فارسی در سایتهای پرترافیک و پربازدید در کشور انتقاد کرد.
به گزارش ایتنا از مهر، ابوالحسن فیروزآبادی در سیزدهمین کنفرانس بینالمللی روابط عمومی ایران که با محوریت روابط عمومی دانش محور و مدیریت محتوا در حال برگزاری است، تاکید کرد: وضعیت سایتهای کشور مناسب نیست.
وی گفت: اخیرا بر اساس آنالیز مرکز ملی فضای مجازی ۲۰۰ سایت پرمراجعه و پرترافیک در ایران مورد بررسی قرار گرفت که مشخص شد تنها ۱۳ درصد این سایتها دارای دامنه «.ir» هستند.
وی ادامه داد: از میان این سایتها تنها ۳۰ درصد آنها به زبان فارسی است و این نشان میدهد که سایر سایتهای پرمراجعه و پربازدید از پسوندهایی غیر از .ir استفاده میکنند.
فیروزآبادی تاکید کرد: بر اساس این برآوردها ۵۵ درصد محتوای سایتهای پربازدید در ایران به زبان انگلیسی است و این واقعا جای تاسف دارد.
دبیر شورای عالی فضای مجازی با تاکید بر اینکه روابط عمومیها در تغییر این وضعیت می توانند نقش برجستهای ایفا کنند، اضافه کرد: امروزه به روابط عمومیها نگاه فناورانه میشود و از آنجایی که تعبیر فضای واقعی با استفاده از ابزارهای فناوری به فضای مجازی تغییر یافته است روابط عمومیها میتوانند در توسعه کانالهای ارتباطی نقش مهمی داشته باشند.
فیروزآبادی با اشاره به اینکه در فضای مجازی موضوع مکان، زمان و زبان تغییر یافته و محدودیتهای قبلی را ندارد میتوان شاهد روشنگریها از سوی روابط عمومیها و ایجاد نظام اطلاعاتی بود.
وی با بیان اینکه روابط عمومیهای مبتنی بر رسانه های اجتماعی که فراتر از رسانه های جمعی هستند از جمله الزاماتی است که در این جامعه به آن نیاز داریم گفت: هم اکنون ۶ میلیارد نفر از حدود ۷ میلیارد نفر جمعیت جهان به فضای شبکهای مرتبط و متصل هستند و با وجود این فضا محدودیت جغرافیایی و زبانی از بین رفته است به همین دلیل روابط عمومی دیگر به معنای عامه قبلی نبوده و باید بتوان با نوآوری و آگاهی از تحولات فضای مجازی برای مخاطبان متعدد روشنگری ایجاد کرد.
دبیر شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: در فضای مجازی روابط عمومیها هر روز با مسائل متعددی از جمله جعل خبر، جعل ادعا و جعل صحبت مواجه هستند که میتوان با مکانیسمهای متعدد فناوری این فضاسازی را کنترل کرد.
وی تاکید کرد: روابط عمومیها باید بتوانند در راستای تولید محتوای فارسی در شبکههای اجتماعی و سایتهای پربازدید اینترنتی نقش موثری داشته باشند.