کمیتهای در پارلمان بریتانیا اعلام کرد که پدیدۀ در حال رشد "اخبار جعلی در وب"، تهدیدی برای دموکراسی و رشد جوامع به شمار میرود. به نظر میرسد این موضوع، در درجه نخست، شرکتهای مهم فناوری و نیز عرضه کنندگان سرویسهاس شبکه جتماعی را مخاطب قرار دهد.
اما سؤالی که در ابتدا مطرح میشود، این است که به چه خبرهایی، اخبار جعلی گفته میشود؟ مدتهاست که شبکه اجتماعی فیسبوک سعی میکند، به این سؤال پاسخ دهد. در حال حاضر، مسئله اینگونه خبرها، به یکی از موضوعات مهم مطرح در نقاط مختلف جهان تبدیل شده است.
به گزارش
ایتنا از
رایورز به نقل از انگجت، کمیته ورزش، رسانه و فرهنگ مجلس عوام، به تازگی تأیید کرد که تحقیقاتی را در زمینه پدیدۀ در حال رشد اخبار جعلی، برای به دست آوردن تعریف دقیقی از این نوع اخبار، افرادی که از آن تأثیر میپذیرند و تهدیداتی که بر دموکراسی تحمیل میکند، انجام خواهد داد.
این کمیته اعلام کرد که مردم از منابع سنتی اخبار نظیر روزنامهها و تلویزیون دور شدهاند و اکنون اخبار به روز را از شبکههای اجتماعی دنبال میکنند. متأسفانه در این شبکهها، تأیید منبع خبر و صحت محتوای آن، مشکل است.
این احتمال وجود دارد که از فیسبوک، توییتر و گوگل درخواست شود که نقش موثرتر و فعالتری را برای جلوگیری از انتشار اخبار جعلی ایفا کنند. درخواست پارلمان بریتانیا فقط برای فیسبوک، گوگل و توییتر نیست، بلکه شامل ابزارهای بازاریابی نظیر انتشار اخبار جعلی برای افزایش درآمد حاصل از تبلیغات نیز میگردد.
دامیان کالینز (Damian Collins)، رئیس کمیته مذکور اذعان داشت که پدیدۀ در حال رشد اخبار جعلی، سطح اعتماد رسانههای اجتماعی را به کلی از بین میبرد و باید برای آن تدابیری اندیشید. به همین منظور کمیتۀ مورد بحث، در مورد این مسائل تحقیق کرده و منابع اخبار جعلی، آنچه مردم را تحریک میکند که این اخبار را منتشر کنند و چگونگی تأثیر آن بر تحولات را بررسی خواهد کرد.
وی با اشاره به سابقه برخی از این تاثیرات، افزود: شرکت فیسبوک در مقطعی از زمان، تمرکز خود را بر کنترل و ادارۀ اخبار جعلی گذاشته بود. در آگوست ۲۰۱۷، این شرکت در بخش اخبار خود تغییراتی ایجاد کرد و ویراستاران انسانی را جایگزین الگوریتم انتخاب اخبار کرد.