تلاش گوگل برای مبارزه با اخبار جعلی با استفاده از بازخورد جستوجو و کاربر
ایتنا- گوگل، غول جستجوی جهان، به سایر شرکتهای مبارزه با محتوای توهین آمیز یا جعلی و گمراه کننده ملحق میشود و قصد دارد که با استفاده از بازخورد جستجو و کاربر به مبارزه با اخبار جعلی بپردازد.
ابزار جستوجوی گوگل اخیراً دچار بهبودهایی در الگوریتم خود بوده که این تغییرات با هدف مبارزه با اخبار جعلی صورت گرفته است. همچنین گوگل از دو قابلیت جدید رونمایی کرده است که به کاربران این امکان را میدهد که بازخوردهای مربوط به نتایج نمایش داده شده را ثبت کنند.
گفتنی است طبق آمار و ارقام ارائه شده، روزانه حدود 0.25 درصد از نتایج جستجوها به مطالب زننده، غلط و یا نامربوط ختم می شود و گوگل در نظر دارد برای مبارزه با مشاهده این نتایج، از کاربران و سیستم رتبه دهی آنها بهره ببرد.
به گزارش ایتنا از رایورز به نقل از پی.سی ورلد، شاید گوگل به عنوان یک رسانه اجتماعی، مسئول گسترش و نشر مطالب نامناسب و جعلی نباشد، اما میتواند با شناسایی منابع این اخبار و معرفی آنها به مردم، با انتشار چنین مطالبی مبارزه کند. همچنین گوگل لینکهای بازخورد را در اختیار کاربران میگذارد تا با گزارش افراد، از میزان دقت الگوریتمهای خود، اطمینان کامل حاصل کند.
شایان ذکر است که خط مشی سیستم جدید رتبه دهی گوگل، بر پایه مبارزه با مطالب زننده و جعلی است. گوگل اعلام کرده است که بازخوردهای ثبت شده به صورت مستقیم روی رتبه بندی نتایج جستوجو تأثیر نمیگذارد، بلکه به آنها کمک میکند تا الگوریتم خود را بر پایه نظرات ثبت شده تغییر و با آنها وفق دهند.
همچنین سیستم جدید ثبت بازخورد کاربران به آنها کمک میکند تا به سادگی هرچه تمام، نظرات خود را در مورد مطالبی با محتوای غیر اخلاقی و یا نادرست ثبت کنند.
انتشار اخبار جعلی میتوانند آثار زیانباری بر اعتبار شرکتها و اشخاص بگذارد و به همین جهت، مبارزه با این اخبار، بسیار مهم و ضروری است. کارشناسان معتقدند انتشار انبوه اخبار جعلی صرفاً یک پدید شخصی نیست، بلکه در تحولات مختلف اجتماعی، میتوانند تأثیرات نامطلوب و گاه زیانباری بجا بگذارند.