ایتنا- چتباتها، شکاف بین چارچوبهای پیامرسانی و اپلیکیشن را پر میکنند. کاربران دیگر نیازی به نصب چند اپلیکیشن یا بررسی چندین صفحه وب برای انجام کارهای خود یا دسترسی به اطلاعات مورد نظر خود ندارند.
حتماً میدانید که چتبات در حال حاضر میتوانند بسیاری از نیازهای کاربران را برآورده سازند. آنها قادرند اطلاعات مورد نظر کاربر را در اختیار او بگذارند و در نتیجه نیازی نیست که کاربر چندین اپلیکیشن نصب کند و برای انجام کارهای خود، صفحات وب را بررسی نماید. در نتیجه ورود چتباتها به بازار، شیوه زندگی و کار مردم به سرعت در حال تغییر است.
به گزارش ایتنا از رایورز به نقل از ونچربیت، وارد شدن چتباتها به زندگی روزمره، یک پدیده کاملاً خوب و بدون ایراد نیست. باید در این زمینه به چند سؤال پاسخ داده شود: تمهیدات امنیتی چتباتهای تجاری برای کاربر و مشتری مداوم و منظم به چه صورت است؟ آیا خطرات امنیتی ذاتی مربوط به چتباتها با مشکلات امنیت سایبری سنتی متفاوت است؟ آیا چتباتها راهی دیگر از تکنیکهای هک کردن، برای حمله به مردم و اخاذی یا سرگرمی است؟ سازندگان اینگونه رباتها برای حصول اطمینان از اینکه کاربر متضرر و دچار مشکل نمیشود و در معرض تهدیدات امنیتی میلیونها هکر قرار نمیگیرد، تمهیدات لازم را اندیشیدهاند؟
پاسخ گفتن به هیچ کدام از سؤالات بالا، به ویژه در محیط فناوری که مملو از نقصهای امنیتی است، ساده نیست. اما باید گفت که وقتی چتباتها هدف حمله قرار میگیرند، چه اتفاقی میافتد. وقتی که یک هکر زیرساختهای اساسی یا چارچوب اپلیکیشن یک چتبات را هدف قرار میدهد، سازنده ربات باید این اطمینان را به وجود آورد که مکانیزمهای امنیتی معمول در جای مناسب به کار رفته و امنیت ربات مناسب است. اگر ربات به منظور اطلاعات حساس مورد استفاده قرار گرفته است، دادههای ورودی و خروجی به چتبات باید رمزگذاری گردد.
با توجه به پیشرفتهایی که در امنیت به وجود آمده، حمله به زیرساخت رباتها تقریباً قدیمی شده است و هکرها بیشتر به دنبال حمله به انسانهایی هستند که از این فناوری به عنوان یک نماینده استفاده میکنند. اگر این چتباتها رفتاری خوب و شبیه به انسان داشته باشند، میتوانند هدفی خوب برای حمله هکرها و کلاهبرداری باشند و در معرض سوء استفاده هکرها قرار بگیرند.