سیاستها و تغییرات جدید فیسبوک برای مقابله با اخبار جعلی
ایتنا - فیسبوک میگوید بیشتر اخبار جعلی با انگیزه مالی صورت میگیرد و هدف آنها افزایش کلیکهایی است که باعث ورود کاربران به وبسایتهایی میشود که اکثراً تبلیغاتی هستند.
شبکه اجتماعی فیسبوک اخیراً از دو تغییر جدید در پلتفرم خود خبر داده و اعلام کرده است که این سیاستها و تغییرات جدید، کمک فراوانی به مقابله با اخبار جعلی میکند.
فیسبوک از دیرباز، خواهان مقابله با اخبار دروغین بوده است و همواره در پی حذف و ریشهکن کردن آنها برآمده است. البته سیاستهای این شرکت برای مقابله با این نوع از خبرها در مواقعی موفق و در برخی مواقع شکست خورده است.
اما این شرکت به تازگی تغییراتی ایجاد کرده که مدعی است به مقابله با اخبار جعلی کمک میکند.
به گزارش ایتنا از رایورز نخستین تغییر اینکه تصمیم دارد پرچمهای مخالفت برای شناسایی اخبار جعلی را بکار نبرده و به جای آن، از مقالات مرتبط با این نوع اخبار استفاده نماید.
این ابزار جدید، به افراد کمک میکند تا اطلاعات بیشتری در مورد مسائل مختلف به دست آورند.
فیسبوک همچنین تصریح کرده که دلیل این تغییرات، پژوهش آکادمیک روی تصحیح اطلاعات غلط است. این پژوهش اثبات نموده است که قرار دادن یک تصویر قوی مانند پرچم قرمز در کنار یک مقاله کارآمد بوده و بینش خوبی به افراد مختلف در مورد اخبار جعلی و مطالب دروغین خواهد داد.
فیسبوک، اوایل سال جاری شروع به بررسی نسخه جدیدی از مقالات مرتبط و مقالات در زمینه "جستوجوی واقعیت" نموده است که بر اساس آن، مشخص شده نرخ کلیک بر روی مقالات دروغین بین دو روش قدیمی و جدید تغییری نکرده است، اما مقالات مرتبط باعث شده که مقاله دروغین کمتر به اشتراک گذاشته شود.
نتیجه این تحقیق نشان میدهد این روش، برای رساندن حقایق در مورد اخبار جعلی به مردم بسیار کارآمد است و از انتشار این اخبار، جلوگیری میکند.
تغییر دوم فیسبوک، ارائه طرح جدیدی برای ارائه درک بهتر به مردم برای فهم صحیح/غلط بودن اخبار بر مبنای منبع آن خبر است. فیسبوک اعلام کرده است که این امر -به طور مستقیم- بر فید خبری تأثیر گذاشته و اقدامی مهم در راستای بالا بردن کیفیت اخبار محسوب میشود.
فیسبوک میگوید بیشتر اخبار جعلی -که در این پلتفرم منتشر میشوند- با انگیزه مالی صورت میگیرد و هدف آنها افزایش کلیکهایی است که باعث ورود کاربران به وبسایتهایی میشود که اکثراً تبلیغاتی هستند.
فیسبوک همچنین میافزاید مجرمانی که گذاشتن پستهای جعلی را تکرار کنند، حق تبلیغات از آنها سلب خواهد شد، مشارکت آنها کاهش یافته و فرصت آنها برای کسب درآمد محدود میشود.