ایتنا – چرا به نظر میرسد طراح لوگوهای گوگل و پینترست گویی یک نفر است؟
چرا نسل جدید لوگوی شرکتهای بزرگ و درجه یک دنیا شباهت زیادی به هم دارد؟
چرا کمپانیهای نامآور - از گوگل و Airbnb گرفته تا Spotify و پینترست – لوگوهایی دارند که گویی طراح آنها یک نفر بوده است؟
چرا همه آنها به استفاده از فونت ساده «سنز سریف» (Sans-serif) علاقه نشان میدهند؟
در این نوشتار، به اختصار پاسخ این سوالات را بیان میداریم:
1. مینیمالیسم کلید موفقیت است
به گزارش ایتنا از شماران سیستم به نقل از وبسایت Co.Design مینیمالیسم (Minimalism) یا سادهگرایی یا کمینهگرایی یا هر چیز دیگری که بنامیدش، امروزه به یک اصل مهم در طراحی تبدیل شده است.
البته به قول استیو جابز رئیس فقید اپل، سادگی میتواند دشوارتر از پیچیدگی باشد زیرا شما برای سادگی، باید با دقت و ظرافت به حذف زوائد اقدام کنید و در عین حال بکوشید آسیبی به اصل پیام وارد نشود.
لوگوهای قدیمی مجموعهای پیچ در پیچ از شکلهای مختلف حیوانات، درختان مناظر طبیعی و حتی افتخارات ملی بوده است ولی امروزه که شرکتها به دنبال سادهتر کردن لوگوی خود هستند، حذف زواید باعث میشود که در نهایت، خروجی کار مشابه هم شود.
2. لوگو دیگر چندان مهم نیست!
هدف اولیه یک استارتآپ جلب نگاه مردم و کاربران است و در این میان، لوگو میتواند نقش مهمی بر عهده بگیرد ولی پس از چندی که شرکت جایگاه خود را به دست می آورد، لوگو هم از تب و تاب میافتد.
مدیران برندهای موفق به خوبی میدانند که لوگو معرّف شرکتها نیست بلکه خدمات و کالاهایی که عرضه میکنند، باعث تصویرسازی در ذهن مشتریانشان میشود.
آنها بابت نوع، سرعت و کیفیت کارهایی که ارائه میکنند قوی هستند نه فقط به خاطر یک لوگو!
به همین دلیل شبیه بودن لوگوی برندهای معتبر، چیز وحشتناکی نیست.
به عبارت دیگر امروزه خدمات و کالاهای برندهای معتبر، به طور گستردهای مورد استفاده کاربران است و حتی به بخشی از زندگی روزمره و فرهنگ مردم تبدیل شده و به همین دلیل شباهت لوگوها نباید کسی را بترساند!
به عنوان مثال، برخی کارشناسان معتقدند که اکنون برای شرکتی در حد و اندازه گوگل، لوگو چندان اهمیتی ندارد زیرا این کمپانی تا آنجا پیشرفت کرده که «گوگل» به یک فعل تبدیل شده و «جستجو کردن» را به ذهن متبادر میکند.
در واقع اگر چه در سالهای پیش لوگو نقش مهمی در جهتدهی به تجربه کاربران بر عهده داشته ولی این نقش امروزه کمرنگ شده است.
3. نمایش بهتر در تلفنهای همراه
یک دلیل دیگر این است که معمولاً لوگوهای ساده، دید و نمای بهتری در تلفنهای همراه هوشمند دارند.
به همین دلیل است که در صنعت طراحی لوگو، «سنز سریف» (Sans-serif) این همه محبوبیت دارد زیرا در این فونت، زائدهها و کشیدگیهای حروف حذف شده و فونت، ظاهر تمیزتر و مناسبتری دارد.
همین موضوع باعث میشود واژه – که در اینجا لوگو است – بهتر و سریعتر خوانده و درک شود.