رویکردی جدید در استفاده از واقعیت افزوده (AR) در شیشه هوشمند خودرو
ایتنا - تامین کنندگان عمده تکنولوژی برای خودروها، در حال فروش سیستمهایی به خودروسازان هستند که با استفاده از فناوری AR واقعی در شیشه هوشمند، در حین نگاهمان به جاده امکان دسترسی به مسیریابی(ناوبری)، ابزارهای سنجشی، سرگرمی و ارتباطی را داشته باشیم،
شیشه جلو اتومبیلتان احتمالا به زودی نگاه شما را تقویت خواهد کرد.
شیشه خودرو، بر حسب تعریف، عملا قایل رویت نیست، و از ورود حشرات به خودرو جلوگیری نموده و اشعه فرابنفش را از پوست ما دور نگه میدارد، ولی به جز کارهای حفاظتی، کار دیگری انجام نمیدهد.
این وضعیت احتمالا به زودی تغییر خواهد کرد چرا که دوره فناوری واقعیت افزوده (AR) آغاز شده و به سمت آن هجوم آورده است.
به گزارش سرویس اخبار جدید تکنولوژی از رایورز به نقل از CNET، کمپانی فورد قابلیتی به نام Feel the View (نما را حس کن) ساخته است که از آنچه از طریق شیشه خودرو دریافت میکند برای ایجاد یک نمایش ملموس از آنچه در بیرون از آن است استفاده میکند. یک دوربین از نمای بیرون تصویربرداری میکند و آن را به 255 سطح خاکستری تبدیل میکند که هر یک از آنها به سطحی از خروجی نهایی تخصیص داده میشوند، و از طریق یک موتور بازخورد لمسی متصل شده از شیشه خارج میشوند.
افرادی که مشکل بینایی دارند به این صورت میتوانند درکی از محیط بیرون کسب کنند.
مطابق این گزارش، جنرال موتورز شیشههای اولیهای ساخته است که میتوانند یا مانند یک Etch-A-Sketch عمل نموده، و یک آواتار مرتبط با حرکت برای کودکان نمایش دهند، یا یک همپوشانی اطلاعات AR از آنچه در خارج است ارائه میکنند. درست همانند AR موجود در گوشیها، این تلاشهای فورد و جنرال موتورز در صدد تقویت حس و درک شما بر روی سطوحی که به طور معمول از آنها استفاده میکردهاید هستند، به جای اینکه لازم باشد از ابزارهای پوشیدنی آزاردهنده استفاده کنید.
تویوتا از رویکرد ترکیبی AR/عکاسی استفاده کرده است، که شامل قابلیت زوم کردن بر روی اشیاء بیرونی با استفاده از پنجره میشود، که تا حدودی شبیه به منظره یاب الکترونیک مورد استفاده در دوربینهای DSLR است که فوکوس دقیق (بحرانی) است.
البته سیستم Head Up Display یا هاد (HUD) نیز هم اکنون در برخی از خودروها موجود است، ولی هنوز عمدتا به عنوان یک نمایشگر کوچک است که بیش از آنکه AR واقعی باشد چیزی شبیه گوگل گلس است.
به نظر میرسد که این وضعیت رو به تغییر است چرا که Harman، Continental و Visteon، تامین کنندگان عمده تکنولوژی برای خودروها، در حال فروش سیستمهایی به خودروسازان هستند که با استفاده از AR واقعی در شیشه هوشمند، در حین نگاهمان به جاده امکان دسترسی به مسیریابی (ناوبری)، ابزارهای سنجشی، سرگرمی و ارتباطی را داشته باشیم، و نگاهمان از جاده کمتر پرت شود.
البته ممکن است این نیز باعث نوع جدیدی از حواسپرتی راننده شود و بحثهای جدیدی به همراه داشته باشد.