ایتنا – این شرکتها میکوشند با تصاحب تعداد بیشتری از کابلهای ارتباطی در زیر دریا، سطح خدمات خود را ارتقاء دهند.
واضح است که شرکتهای بزرگ فناوری در حوزههای گوناگون با یکدیگر در رقابت هستند.
آنها در بخشهای مختلفی همچون اپلیکیشن، ابر، خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی و سرویسهای همراه با رقبای خود درگیرند.
اخیراً حوزه این رقابتها به زیر دریا هم کشیده شده است.
به گزارش ایتنا از شماران سیستم به نقل از وبسایت AITnews، در سالهای اخیر شرکتهای گوگل، مایکروسافت و فیسبوک برای ارتقاء سطح خدمات خود و ارائه دسترسی هر چه بیشتر به کاربران، به سرمایهگذاری در زمینه تاسیس و توسعه کابلهای اینترنتی در زیر دریا و اقیانوس روی آوردهاند و بر همین اساس تا کنون پروژههای چند میلیون دلاری در این بخش کلید خورده است.
یک نمونه از این اقدامات، راهاندازی کابل دریایی دونانت (Dunant) است که سواحل فرانسه را با ایالت ویرجینیا در شرق آمریکا به هم وصل میکند.
این کابل که بیش از 5700 کیلومتر طول دارد، ارتباطات اینترنتی بین اروپا و ساحل شرقی آمریکا را تقویت مینماید.
نمونه دیگر، کابل Marea فیسبوک است که 6600 کیلومتر طول دارد و در عمق 5 کیلومتری اقیانوس اطلس جای گرفته است و میتواند دادهها را با سرعت 160 ترابیت بر ثانیه جابجا کند.
این شرکتها همچنین در انواع پروژههای کابلکشی بین سنگاپور، استرالیا، ژاپن و آمریکا فعالیت دارند.
مثلاً فیسبوک در حداقل شش کنوانسیون کابلهای دریایی عضو است و این رقم برای گوگل به 13 مورد میرسد.
البته این کابلها از جهات مختلف با یکدیگر تفاوت دارند که از آن جمله میتوان به تفاوت در فناوری به کار رفته در ساخت آنها و توانایی و سرعت انتقال اطلاعات اشاره کرد.
اگر چه تحلیلگر شرکت TeleGeography بر این باور است که در حال حاضر بیش از یک میلیون کیلومتر کابلکشی در دریا صورت گرفته، ولی نجم احمد یکی از مدیران فیسبوک میگوید ایجاد و راهاندازی یک کابل جدید به سه سال زمان نیاز دارد.
ناگفته نماند استفاده از کابلهای ارتباطی زیردریایی ایده جدیدی نیست و قدمت آن به دهه 1850 میلادی باز میگردد.
در آن زمان، از این کابلها برای انتقال پیامهای تلگراف استفاده میشد و اکنون کاربرد آنها، جابجایی دادههای دیجیتال است.