ایتنا - رقبای اسنپ معتقدند تحمیل محدودیت در نصب نرمافزارهای رقیب، هیچ توجیهی ندارد.
به گزارش ایتنا از فناوران، اسنپ، به رانندگانش اجازه نصب نرمافزار رقبا را نمیدهد. این موضوع که مدتی است مورد اعتراض کارشناسان، شرکتهای رقیب و فعالان حریم خصوصی قرار گرفته، همچنان از سوی اسنپ بیپاسخ گذاشته شده و اخیرا، سه شرکت رقیب اسنپ، یعنی تپسی، الوپیک و ماکسیم، در نامه ای به مقامات مسوول از این مساله شکایت کردهاند.
در نامه این سه شرکت که روز 23 آبان ماه با امضای مدیران شان خطاب به آذری جهرمی، وزیر ارتباطات، رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و جنیدی، معاون حقوقی ریاست جمهوری صادر شده، آمده است: «احتراما همانگونه که مستحضرید «گروه اینترنت ایران» که با نام تجاری «اسنپ» در حوزه ارائه خدمات نرمافزاری در زمینه حمل و نقل مسافر و بار فعالیت می کند، چندی است که با هدف ایجاد انحصار و خارج کردن رقبا از دور رقابت، نصب نرم افزارهای رقیب را در تلفن همراه کاربران راننده خود بررسی می کند و در صورت شناسایی نرم افزار رقیب بر بستر تلفن همراه ایشان، کاربر را برای ادامه استفاده از خدمات اسنپ، ملزم به حذف نرم افزارهای رقیب میکند. این در حالی است که رانندگان هیچ گونه رابطه استخدامی با این شرکتها نداشته و تنها کاربر این نرم افزارها هستند بنابراین تحمیل چنین محدودیتی بر کاربران راننده، ابدا توجیهی ندارد. نکته جالب توجه آن است که اسنپ در قرارداد خود با رانندگان بر عدم وجود هرگونه رابطه کاری و استخدامی فی مابین تاکید و رانندگان را تنها کاربر نرمافزار معرفی کرده است و بر همین اساس و به درستی در مراجع بیمه و مالیات همواره از همین موضع سخن میگوید لیکن جای تعجب است که در خصوص وضع محدودیت بر کاربران راننده، به ناگاه تغییر موضع میدهد.»
مدیران شرکت های رقیب اسنپ در نامه خود افزودهاند: « قوانین مفصل حقوق رقابت در سراسر دنیا همواره وضع چنین محدودیتی را منع کرده و از این رو شاهدیم علاوه بر کشورهای توسعه یافته، حتی در کشورهای کمتر توسعه یافته نظیر پاکستان، عربستان و مصر نیز هیچ یک از شرکتهای فعال در حوزه حمل و نقل هوشمند نتوانستهاند چنین محدودیتی را به رقبای خود تحمیل کنند. اثرات سوء چنین اقدامی به اندازهای روشن است که حتی فروشگاههای نرم افزاری نظیر گوگلپلی و اپ استور نرمافزارهایی را که چنین محدودیتی بر رقبای خویش تحمیل کنند، ارائه نمیدهند.»
این نامه میافزاید: «در بدو امر که اسنپ محدودیت مذکور را تنها بر شرکت تپسی وضع کرد، پرونده با شکایت تپسی به شورای رقابت ارجاع شد لیکن در نهایت شگفتی، شورای رقابت بدون توجه به تأثیر سوء این عمل بر رقابت فیمابین، رای به رد شکایت مطروحه صادر کرد. عدم اتخاذ برخوردی قاطع از سوی شورای رقابت در طول رسیدگی به شکایت مذکور و متعاقبا صدور رأی به رد شکایت، سبب شد اسنپ جسورتر از قبل، دامنه کنترل خود را افزایش و تمامی نرم افزارهای رقیب از جمله شرکتهای، ماکسیم، دینگ و ... را هدف قرار دهد. در این راه حتی شرکتهای محلی نظیر قونقا در آذربایجان یا شرکتهای کوچکتر نظیر نتسی نیز از وضع محدودیت مذکور در امان نماندند.
در گام آخر، اسنپ وضع محدودیت موصوف را که تا پیش از این به کاربران راننده در حوزه حمل و نقل مسافر محدود بود، به کاربران راننده در حوزه حمل و نقل بار گسترش داد تا رقبای خود در این حوزه نظیر شرکت الوپیک را نیز محدود کند.»
در این نامه اعتراضی تصاویر برگرفته از اخطارهایی که نرم افزار اسنپ به کاربران راننده نمایش میدهد، نیز درج شده که به اعتقاد نویسندگان نامه، نشان دهنده وسعت اقدامات محدودکننده اسنپ بر شرکتهای رقیب است.
میلاد منشی پور، مدیرعامل تپسی، مهدی نایبی، مدیرعامل الوپیک و حمید بذرگر، مدیرعامل ماکسیم که این نامه را امضا کردهاند، در پایان آورده اند: « با توجه به مطالب فوق، روشن است اگر اقدامی مؤثر و جدی از سوی مسئولین برای توقف محدودیت مذکور، انجام نشود، روند فعلی که منجر به تضعیف رقبا شده، به زودی به حذف سایر رقبا و ایجاد انحصار به نفع گروه اینترنت ایران (اسنپ) منتج خواهد شد. امری که بدون شک به کاهش کیفیت خدمات، کاهش حق انتخاب رانندگان و در نتیجه کاهش درآمد ایشان و نهایتا افزایش قیمت برای مسافران در نبود یک شرایط رقابتی منجر خواهد شد. بدین وصف، اقدام فوری برای توقف اسنپ از ادامه تحمیل چنین محدودیتی مورد تقاضاست.»