ایتنا - برنامه «خودآزمایی برای آموزش مؤثر با استفاده از فناوریهای آموزشی نوین» که آن را به اختصار«سلفی» SELFIE می نامند به مدارس کمک میکند خود را با عصر دیجتال تطبیق بدهند.
به گفته کارشناسان، ۹۰ درصد مشاغل آینده به مهارتهای دیجیتال نیاز دارد. آشنایی با فناوریهای دیجیتال در مدرسه هم برای دانشآموزان و هم برای معلمها ضروری است. اما مدارس چگونه میتوانند مطمئن شوند که فناوریهای نوین را به شکلی درست در برنامه درسی ادغام کردهاند؟ کمیسیون اروپا پلتفرمی طراحی کرده است که به مدارس کمک میکند تا نحوه استفاده از فناوریهای دیجیتال در برنامه درسی خود را ارزیابی کنند.
به گزارش ایتنا از یورونیوز، دانشآموزان در مدرسه «ایتاکا» در شهر سویل به جای کتاب درسی بیشتر از کامپیوتر استفاده میکنند. آنها با استفاده از متونی که در ابر دادهها (Cloud) ذخیره شده است، در خانه یا در مدرسه برای به انجام رساندن پروژههای مدرسهشان با هم همکاری میکنند.
آموزش علوم رباتیک بخشی از برنامه درسی دانشآموزان مدرسه «ایتاکا»ست. یکی از دانش آموزان این مدرسه میگوید: «ما دوست داریم این فناوریها را در مدرسه یاد بگیریم. فکر میکنم با اینها خیلی بیشتر درگیر تکالیف مدرسه میشویم تا آنکه فقط به ما کتاب بدهند که بخوانیم.»
کارمن لازارو، مدیر و معلم ریاضی مدرسه «ایتاکا» میگوید: «ما به طور مرتب این موضوع را بررسی میکنیم که در حال حاضر چگونه فناوری های دیجیتال به کار گرفته میشود و مهمتر اینکه در آینده چگونه باید از آن استفاده کنیم.»
ارزیابی نقاط ضعف و قوت مدارس در استفاده از فناوریهای دیجیتال
مدرسه «ایتاکا» مثل ۶۵۰ مدرسه دیگر در سراسر اروپا از برنامه جدید موسوم به «خودآزمایی برای آموزش مؤثر با استفاده از فناوریهای آموزشی نوین» را آزمایش کرده است. این برنامه که آن را به اختصار«سلفی» SELFIE می نامند به مدارس کمک میکند خود را با عصر دیجتال تطبیق بدهند.
دانشآموزان و معلمها و مسئولان مدارس میتوانند نقاط قوت و ضعف خود در استفاده از فناوری دیجیتال را با برنامه «سلفی» ارزیابی کنند.
پاناگیوتیس کامپیلیس، مسئول برنامه «سلفی» میگوید: «با استفاده از این پلتفرم، اطلاعات را با رویکردی کاملا متفاوت جمعآوری میکنیم. این اطلاعات تنها مربوط به زیر ساختها یا اینترنت وایفای نیست. بلکه در اینباره است که از مهارتهای دیجیتال چگونه در فرایند آموزش و یادگیری، ارزیابی دانش آموزان، ارتباطات و غیره استفاده میشود.»
برنامه «سلفی» را مرکز تحقیقات مشترک کمیسیون اروپا و بخش سیاست اتحادیه اروپا در زمینه آموزش، فرهنگ، جوانان، زبان و ورزش طراحی کردهاند و مدارس سراسر اروپا می توانند به صورت رایگان از آن استفاده کنند.
مسئول برنامه «سلفی» میگوید: «برنامه «سلفی» بخشی از برنامه آموزشی کمیسیون اروپاست و هدفش این است که تا پایان سال ۲۰۱۹ میلادی، یک میلیون کاربر از جمله مدیران مدارس، معلمان و دانش آموزان در سراسر اروپا و کشورهای غرب حوزه بالکان از آن استفاده کنند.»
این ابزارها به مدارس امکان میدهد بدون اینکه با مدارس دیگر مقایسه شوند، بدانند از نظر آموزش دیجیتال در چه وضعیتی هستند.
رزیابی برنامه درسی دیجیتال مدارس بدون مقایسه
جوانا کیلباسا، مدیر دبیرستانی در ورشو میگوید: «برای مدیر مدرسه مهم است بداند شیوه آموزش مدرسه در سطوح مختلف چگونه است، عملکرد دانشآموزان و معلمها چگونه است. مثلا ممکن است من فکر کنم مدرسهای که مدیرش هستم در سطح بالایی قرار دارد. با استفاده از «پلتفرم سلفی» میتوانم این موضوع را بررسی کنم.»
یکی دیگر از ویژگی های این برنامه این است که مدارس میتوانند آن را براساس نیازهای خود به کار گیرند و میتوانند سوالات اختیاری را به پرسشنامه اضافه کنند.
دیردر هادسون، از اعضای تیم آموزش دیجیتال در کمیسیون اروپا میگوید: « پلتفرم «سلفی» ابزار انعطاف پذیری است و در واقع برای خودآزمایی مدرسه ساخته شده است. هدفش مقایسه مدارس با یکدیگر نیست. دقیقا مثل این است که مدرسه از خودش عکس سلفی یا اسنپ شات بگیرد تا متوجه شود که در بکارگیری از فناوریهای دیجیتال چه جایگاهی دارد.»
برنامه «سلفی» بهطور رسمی اواخر اکتبر سال جاری در ورشو، پایتخت لهستان افتتاح شد و در حال حاضر به ۲۴ زبان اروپایی قابل دسترس است. قرار است زبانهای دیگری از جمله روسی، گرجی و ترکی هم به این پلتفرم افزوده شود.