ایتنا - ضریب نفوذ تلفن ثابت، ۳۴.۵۹ درصد است که با احتساب شرکت مخابرات ایران، FCPها و شرکتهای Servco به میزان میلیون و ۴۲۶ هزار و ۳۵۲ خط منصوبه و ۲۹ میلیون و ۶۶ هزار و ۲۰۰ خط دایری را شامل میشود.
طبق آخرین آمار منتشره، ضریب نفوذ تلفن ثابت در کشور ۳۴.۲۰ درصد است که بیش از ۳۸ میلیون خط منصوبه و ۲۹ میلیون خط دایری را شامل میشود.
به گزارش ایتنا از ایسنا، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، شاخصهای آماری بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات تا پایان سه ماهه اول سال ۱۳۹۹ را منتشر کرد. ضریب نفوذ تلفن ثابت، ۳۴.۵۹ درصد است که با احتساب شرکت مخابرات ایران، FCPها و شرکتهای Servco به میزان میلیون و ۴۲۶ هزار و ۳۵۲ خط منصوبه و ۲۹ میلیون و ۶۶ هزار و ۲۰۰ خط دایری را شامل میشود. این در حالی است که ضریب نفوذ تلفن ثابت تا پایان سه ماهه چهارم سال گذشته، ۳۴.۸۹ درصد بود.
طبق این آمار، تعداد اشتراکهای تلفن ثابت توسط شرکت مخابرات ایران به مجموع ۳۶ میلیون و ۹۰۵ هزار و ۷۳۸ خط منصوبه رسیده که شامل ۳۱ میلیون و ۳۵ هزار و ۹۵۴ تعداد خط منصوبه شهری و پنج میلیون و ۸۶۹ هزار و ۷۸۴ خط منصوبه روستایی میشود. تعداد خطوط دایری مخابرات نیز به مجموع ۲۸ میلیون و ۷۴۰ هزار و ۲۲۳ رسیده که شامل ۲۴ میلیون و ۶۳۲ هزار و ۴۵۶ خط دایری شهری و چهار میلیون و ۱۰۷ هزار و ۷۶۷ خط دایری روستایی میشود. ضریب نفوذ تلفن ثابت توسط شرکت مخابرات نیز ۳۴.۵۰ درصد است.
همچنین اشتراکهای تلفن ثابت توسط شرکتهای FCP، مجموع یک میلیون و ۵۰۸ هزار و ۴۱۵ خط منصوبه و ۳۱۳ هزار و ۷۷۸ خط دایری را شامل میشود. شرکتهای Servco نیز مجموع ۱۱ هزار و ۳۶ خط تلفن ثابت دارند.
در حوزه توسعه زیربخش تلفن ثابت تا پایان سه ماهه اول سال ۱۳۹۹، ۵۲ هزار و ۱۴۴ روستا دارای ارتباط و ۴۷ هزار و ۹۳۴ روستا دارای تلفن خانگی هستند و تعداد مشترکان روستایی هم به چهار میلیون و ۱۰۸ هزار و ۹۳۰ میرسد. همچنین تعداد تلفن همگانی ۹۲ هزار و ۷۴۴ عدد و تعداد تلفنهای همگانی جادهای یا GSM، ۲۱۴۲ عدد است. درصد میزان موفقیت در برقراری مکالمات (ASR) نیز ۴۶.۶۸ است.
البته این آمار در حالی است که هنوز هم برخی از روستاها از حداقل امکانات ارتباطی از جمله خطوط تلفن ثابت برخوردار نیستند که البته یکی از دلایلش، نبودن توجیه اقتصادی عنوان شده اما انتظار میرود با جبران هزینههای مخابرات با روشهای درآمدزایی جدید، بتوان مناطق باقیمانده را هم از این امکان برخوردار کرد.