افزایش کاربران بازیهای آنلاین به ۳۲ میلیون نفر در کشور
ایتنا - بر اساس تازهترین پیمایش کشوری بنیاد ملی بازیهای رایانهای در مورد الگوی مصرف بازیهای دیجیتال در ایران، بازیکنان ایرانی تا پایان سال ۱۳۹۸ به ۳۲ میلیون نفر افزایش پیدا کردهاند.
سیدصادق پژمان -مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای- با اشاره به اجرای پیمایش ملی توسط مرکز تحقیقات بازیهای دیجیتال تصریح کرد: گزارشی از شاخصترین نتایج این پیمایش ملی، که طی آن اطلاعات بیش از ۹۲۰۰ خانوار گردآوری و با بیش از ۳۰۰۰ بازیکن مصاحبه شده است، به زودی در قالب گزارش «نمای باز ۱۳۹۸» منتشر خواهد شد و در دسترس علاقهمندان قرار خواهد گرفت.
به گزارش ایتنا از ایسنا، مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای افزود: بر اساس نتایج این پیمایش مجموع بازیکنان ایرانی از رقم ۲۸ میلیون در سال ۱۳۹۶ به ۳۲ میلیون نفر در سال ۱۳۹۸ افزایش پیدا کرده است. به عبارتی از جمعیت ۸۳ میلیونی ایران در سال ۱۳۹۸، ۳۲ میلیون نفر بازی میکنند. از مجموع ۳۲ میلیون بازیکن، ۴۹ درصدشان جزء کسانی هستند که هر روز بازی میکنند و ۶۵ درصد آنها بازیکن آنلاین هستند.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای، با بیان اینکه بر اساس نتایج این پیمایش،کماکان موبایل با ۹۲ درصد ضریب نفوذ در میان بازیکنان، پرطرفدارترین پلتفرم بازی در ایران است، افزود: برای اولین بار بازیکنان پلتفرم کنسول از بازیکنان پلتفرم رایانه پیشی گرفتهاند؛ ۲۲ درصد بازیکنان ایرانی با پلتفرم کنسول بازی میکنند؛ در حالی که این عدد در مورد پلتفرم رایانه ۲۰ درصد است. نکته جالب توجه دیگر در این پیماش، افزایش سهم بازیکنان زن است. در پیمایش سال ۱۳۹۶ سهم بازیکنان زن در بازار بازی ایران ۳۵ درصد بود که در تازهترین پیمایش دایرک این سهم به ۳۸ درصد افزایش پیدا کرده است.
پژمان همچنین افزود: نتایج استخراجشده از این پیمایش همچنین نشان از افزایش میانگین سنی بازیکنان ایرانی میدهد و متوسط سنی بازیکنان از ۱۹ سال در سال ۱۳۹۶ به ۲۲ سال در سال ۱۳۹۸ افزایش پیدا کرده است. یافتههای این پیمایش نشان میدهد که بازیکنان ایرانی به طور متوسط ۹۳ دقیقه در روز بازی میکنند. این در حالی است که بر اساس نتایج این پژوهش سرانه مصرف بازیهای دیجیتال در ایران، روزانه ۳۵ دقیقه است.
بنا به گفته مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای، یافتههـای ایـن پیمایـش در خصوص مجموع هزینهکرد بازیکنان پلتفرم موبایل نیز نشان از تغییرات مهمی در حوزه اقتصاد بازی دارد. بر اساس برآوردهای پژوهش، مجموع هزینهکرد بازیکنان پلتفرم موبایل در سال ۱۳۹۸ رقمی در حدود ۲۹۰ میلیارد تومان بوده که از این مبلغ ۲۸ درصد سهم بازیهای موبایلی بومی (بازیهای توسعهیافته یا بومیسازیشده در ایران) است. اگرچه رشد اعداد و ارقام هزینهکرد در پلتفرم کنسول به شکل چشمگیری افزایش یافته است.
طبق اظهارات پژمان، برای اولین بار با توجـه به همهگیری ویـروس کرونا در جهـان و محدودیتهـای موجود برای برگزاری پیمایش حضوری، این پیمایش به روش تلفنی و در تمامی استانهای کشور اجرا شده است.