۰
plusresetminus
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۰۱:۰۰

افزونه مرورگر چیست؟

ایتنا - افزونه‌های مرورگر با چهارمین نسخه Microsoft’s Internet Explorer به سال 1999 بازمی‌گردند. با این حال، دیری نپایید که پسوندها به ابزار قدرتمند امروزی تبدیل شدند.
افزونه مرورگر چیست؟


اولین افزونه‌های اینترنت اکسپلورر "Explorer Bars" نام داشت. آنها به سادگی نوار ابزارهای ویژه‌ای بودند که می‌توانستند به رابط اضافه شوند. به عنوان مثال، می توانید یک نوار اکسپلورر داشته باشید که نشانگر سهام را نشان دهد.

مرورگر Mozilla’s Firefox بعدی بود که از پسوندها در سال 2004 پشتیبانی می‌کند، به دنبال آن Opera در 2009 و در نهایت، در 2010 ، توسط Google Chrome و Safari. البته مرورگر Microsoft’s Edge از پسوندها نیز پشتیبانی می‌کند.

همانطور که توسعه‌دهندگان شخص ثالث و App Store محبوبیت برنامه‌ها را در iPhone منفجر کردند، هنگامی که توسعه‌دهندگان توانستند پسوندهایی ایجاد کنند و آنها را در فروشگاه‌های وب شخص ثالث توزیع کنند، محبوبیت زیادی پیدا کردند.

برنامه‌های افزودنی چه کاری می‌توانند انجام دهند؟
میزان کاری که برنامه افزودنی مرورگر می‌تواند انجام دهد، به مرورگر بستگی دارد. در روزهای اولیه، برنامه‌های افزودنی می‌توانستند به بسیاری از کارهای داخلی مرورگرها دسترسی پیدا کنند، اما با افزایش شدت امنیت، قابلیت‌های برنامه‌های افزودنی نیز افزایش می‌یابد.

ممکن است جمله "برنامه‌ای برای آن وجود دارد" را شنیده باشید و برای پسوندهای مرورگر مشابه است. کارهای زیادی وجود دارد که می‌توانید با پسوند انجام دهید. شما می‌توانید نحوه کار برگه‌ها را تغییر دهید، سرویس یادداشت‌برداری مورد علاقه خود را ادغام کنید، اعلان‌های Gmail را دریافت کنید، دستور زبان خود را بررسی کنید و حتی بازی‌ها را انجام دهید.

 


آیا استفاده از برنامه‌های افزودنی بی‌خطر است؟
همانطور که افزونه‌های مرورگر می‌توانند مفید واقع شوند، نگرانی‌های امنیتی و حریم خصوصی آنها وجود دارد. این مربوط به مجوزهایی است که هنگام نصب آنها به آنها داده می‌شود. به عنوان مثال برنامه‌های افزودنی Google Chrome ، تقریباً همه می توانند "همه داده‌های شما را در وب‌سایت‌هایی که بازدید می‌کنید بخوانند و تغییر دهند."

علاوه بر این، برنامه‌های افزودنی همیشه در مرورگر شما اجرا می‌شوند. هنگام چک کردن فیس‌بوک، انتقال پول از وب‌سایت بانک خود و وارد کردن اطلاعات کارت اعتباری خود در آمازون، آنها در حال اجرا هستند.

یک برنامه افزودنی مخرب به راحتی می‌تواند کلیدهای شما را برای سرقت رمزهای عبور و اطلاعات شخصی ثبت کند. این می‌تواند به صورت مخفیانه ترافیک جستجوی شما را به مکان دیگری هدایت کند یا اطلاعات مرور اینترنت شما را به تبلیغ‌دهندگان بفروشد.

البته، این امر در اکثر برنامه‌های افزودنی اتفاق نمی‌افتد و شرکت‌هایی که فروشگاه‌های اینترنتی را برای آنها نگهداری می‌کنند با رفتارهای مخرب برخورد می‌کنند. اما این اتفاق می‌افتد و مردم باید توجه داشته باشند که برنامه‌های افزودنی بی‌ضرر نیستند.

یکی از جنبه‌های ویژه خطرناک برنامه‌های افزودنی این است که چگونه می‌توانند به طور خودکار به‌روز شوند. این بدان معنی است که یک برنامه افزودنی محبوب می‌تواند در دستگاه شما ربوده شده و به‌روز شود و شروع به جمع‌آوری اطلاعات کند بدون اینکه شما هیچ وقت از آن مطلع باشید.

بنابراین آیا استفاده از پسوندها بی خطر است؟ هیچ پاسخی آسان وجود ندارد به طور کلی، اگر در حال بارگیری برنامه‌های افزودنی با بازبینی خوب از شرکت‌هایی هستید که به آنها اعتماد دارید، باید ایمن باشید. اما نباید آنها را خواسته و ناخواسته بارگیری کنید. فقط از آنچه نیاز دارید استفاده کنید.

نحوه نصب برنامه‌های افزودنی مرورگر
با تمام این اوصاف، بیایید در مورد نصب برنامه‌های افزودنی صحبت کنیم. این مسئله فقط بازدید از فروشگاه وب برای مرورگر دلخواه شماست. ما راهنماهایی داریم که Google Chrome ، Microsoft Edge ، Mozilla Firefox و Safari را پوشش می دهند.

گوگل کروم
این فرایند با رفتن به فروشگاه وب Chrome آغاز می‌شود. می‌توانید براساس نام جستجو کنید یا بر اساس دسته‌بندی مرور کنید. پس از یافتن برنامه افزودنی، به سادگی بر روی دکمه "افزودن به Chrome" کلیک کنید.

مایکروسافت اج
برنامه‌های افزودنی Microsoft Edge را می‌توانید از فروشگاه Microsoft و فروشگاه وب Chrome بارگیری کنید. فقط یافتن برنامه افزودنی و کلیک روی دکمه "دریافت" است.

موزیلا فایرفاکس
Firefox هنگام مراجعه به برنامه‌های افزودنی از اصطلاح "افزودنیها" زیاد استفاده می‌کند. می‌توانید پسوندهای Firefox را از صفحه افزودنی Mozilla جستجو، مرور و نصب کنید.

سافاری
افزونه‌های Safari را می‌توانید از Mac App Store بارگیری کنید. می‌توانید در صفحه های «Safari Extensions» با نام جستجو کنید یا دسته‌های مختلف را مرور کنید. کافیست دکمه "نصب" را پیدا کنید که دوست دارید.

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس فتا
کد مطلب: 64648
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام