---------------- رپرتاژ آگهی -----------------
به نظرتان اگر از قبل یک پیج موفق اینستاگرام با هزاران فالوئر دارید، دیگر داشتن سایت ضرورتی دارد؟ اصلاً باید برای کسب و کار کوچکمان، وب سایت طراحی کنیم؟ به طور قطع برای موفقیت در هر کسب و کاری به سایت نیاز دارید.
وقتی MySpace در اوایل هزاره جدید شروع به جذب فالوور کرد، هیچ کس رشد عجیب شبکههای اجتماعی را پیش بینی نمیکرد. حتی زمانی که فیسبوک و توییتر در سال 2006 به طور گسترده در دسترس مردم سراسر جهان قرار گرفتند، هنوز تردیدهایی در مورد طول عمر و توان سودآوری آنها وجود داشت. در واقع بعد از اوج گرفتن جنبش دات کام در دهه 90، همواره تردیدهایی در مورد قابلیتهای شبکههای اجتماعی وجود داشت.
تا اوایل سال 2019، حدود 4.2 میلیارد کاربر اینترنتی وجود داشته که از این تعداد 3.397 میلیارد در شبکههای اجتماعی فعال بودند. یعنی هر یک از این کاربران به طور متوسط دارای 5.54 اکانت شبکه اجتماعی هستند و 116 دقیقه در روز را صرف پیمایش اخبار یا چت کردن با دوستانشان میکنند. در واقع رشد شبکههای اجتماعی، از نرخ جهانی زاد و ولد انسانی، پیشی گرفته است.
ناگهان کسب و کارهای سراسر جهان به فکر بازاریابی برای مخاطبان جدید چند پلتفرم شاخص(فیسبوک، یوتیوب، اینستاگرام و غیره) افتادند. با وجود اینکه در ایران هم، اینستاگرام مخاطبان زیادی پیدا کرد و فضای کسب و کار را متحول کرده است، ولی باز هم دلیل خوبی برای طراحی سایت اختصاصی خودتان وجود دارد. شما نیازمند کنترل هستید. کنترل در فضای دیجیتال به معنای داشتن محیط آنلاین خود ساخته است. طراحی وب سایت، چنین محیطی را در اختیارتان قرار میدهد.
چرا داشتن سایت اختصاصی اهمیت دارد؟
در ادامه به دلایل اهمیت داشتن سایت در کنار پیج اینستاگرامی موفق، اشاره خواهیم کرد.
دسترسی به مخاطبان بیشتر
استفاده از همه کانالهای بازاریابی ممکن در کنار هم، مانند اینستاگرام، وبسایت و تبلیغات پولی به شما امکان دسترسی به مخاطبان بیشتری را میدهد. البته تمام این موارد به چشم انداز کسب و کار و فروش شما وابسته است.
طراحی وب سایتهای ساده به سرمایه گذاری یا مهارت زیادی نیاز ندارد
یکی از دلایل اصلی اجتناب صاحبان مشاغل از طراحی سایت، کمبود زمان و هزینه طراحی آن است. با این حال، فریلنسرهای طراح سایت در پلتفرمهای دورکاری و فریلنسینگ مثل کارلنسر با کمترین هزینه، کار طراحی و پشتیبانی از سایتهای جذاب را انجام میدهند.
پیدا کردن وب سایت، بسیار ساده تر از اکانت اینستاگرام است
اکثر مردم برای یافتن چیزهای آنلاین به موتورهای جستجو مراجعه میکنند. موتور جستجوی اصلی هم گوگل است و احتمالاً در طول روز، زیاد از آن استفاده میکنید. گوگل روزانه حدود 3.5 میلیارد جستجو را پردازش میکند. این رقم، با توجه به دسترسی تنها 56 درصد از جمعیت جهان به اینترنت، قابل توجه است.
گوگل، ابزارهای زیادی برای سفارشی سازی نحوه نمایش وب سایت خودتان در نتایج جستجو را در اختیارتان قرار میدهد. ویژگیهایی مانند توضیحات متا، کلمات کلیدی مناسب و تایتل هم امکان سفارشی سازی نحوه مشاهده وب سایت در نتایج جستجو را فراهم میکند. تازه اکثر این کارها را میتوان به صورت رایگان انجام داد.
قابلیت سفارشی سازی وب سایت
یکی از مهمترین تفاوتها میان وبسایت و پلتفرم اینستاگرام، قرار گیری مطالب محدود در اینستاگرام است. به طور کلی این پلتفرم اجتماعی، هنوز هم فقط امکان نمایش فیلمهای کوتاه و تصاویر کوچک را دارد. اینستاگرام طبق تعریف سازندگانش، فقط یک سرویس شبکه اجتماعی برای به اشتراک گذاشتن عکس و ویدیو است.
با داشتن سایت، کنترل کاملی روی همه چیز دارید و میتوانید منحصر به فردترین طراحی را ارائه دهید. با اکانت اینستاگرام، نمایش و تبلیغ پستهای قدیمیتر، سخت میشود، اما با داشتن سایت قابل سفارشیسازی میتوانید ترکیبی از محتوای قدیمی و جدید را به هر شکلی تبلیغ کنید و بدون محدودیت دقیقاً همان چیزی را که مخاطبان میخواهند، برایشان نمایش دهید. دیگر مجبور نیستید در چارچوب قوانین پلتفرم اینستاگرام کار کنید زیرا هر زمان که بخواهید، میتوانید کل وب سایت را توسعه و تغییر دهید.
بهینه سازی موتور جستجو با داشتن سایت
احتمال ظاهر شدن اکانتهای شخصی اینستاگرام در نتایج جستجوی گوگل، کمتر از وبسایتها است. موتورهای جستجو، بهینه بودن محتوای سایتها را بررسی میکنند و بر این اساس، آنها را درون سرپها (نتایج جستجو) قرار میدهند. موتورهای جستجویی مثل گوگل، برای رتبه دادن به سایتها در نتایج جستجو به الزامات سختگیرانهای در مورد ساختار محتوا، قالب بندی صفحات و ساختار فنی وب سایت پایبند هستند. این الزامات، از طریق پلتفرم اینستاگرام، قابل مدیریت نیستند. بنابراین صاحبان پروفایل اینستاگرام هم قادر به بهینه سازی اکانتشان برای نمایش در رتبههای بهتر جستجو نیستند.
متخصص بازاریابی از طریق بهینه سازی موتورهای جستجو یا همان سئو، به بهبود عملکرد محتوا در موتورهای جستجو میپردازد. یعنی محتوا را به طور منظم در موقعیتهای برتر جستجو از نظر سؤالات، کوئریها و اطلاعات مربوط به کسب و کار، محصولات و خدمات قرار میدهد. یافتن بهترین کلمات کلیدی جستجو شده برای کسب و کار کوچکتان، شما را در معرض دید افراد مناسب قرار میدهد. سئو امکان رقابت کسب و کارهای کوچک در مقابل کسب و کارهای بزرگتر را فراهم کرده و محتوای آنها را در معرض دید میلیونها کاربر موتور جستجو قرار میدهد. ترافیک ایجاد شده از طریق موتورهای جستجو به طور انحصاری به سمت وب سایت شما می رود؛ حتی نیازی به انتشار آن محتوا در پلتفرمهای اجتماعی مانند اینستاگرام هم ندارید.
امکان درآمدزایی سادهتر با داشتن سایت
کسب درآمد مستقیم از طریق اینستاگرام برای افراد مشهور با میلیونها فالور، ساده است. راه اصلی کسب درآمد اینستاگرامی از طریق اسپانسر شدن است و تنها با چند هزار فالور، انتظار درآمد نجومی نداریم. در مقابل، یک وب سایت برای شروع درآمدزایی به هیچ پیش نیازی وابسته نیست. میتوانید از همان ابتدا، تبلیغات را رویش قرار دهید. شاید این تبلیغات در ابتدا درآمدی نداشته باشند، اما با رشد کسب و کارتان، درآمد تبلیغاتی هم افزایش مییابد.
یکی دیگر از راه های کسب درآمد با سایت، فروش اینترنتی با طراحی و ساخت فروشگاه اینترنتی است. اگر یک کسب و کار کوچک و محلی هستید، باز هم می توانید به سرعت پایگاه مشتریان خودتان را از یک شهر به یک کشور برسانید. حتی اگر دارای یک کسب و کار مستقل نیستید، باز هم با راه اندازی وبلاگی در مورد موضوعات مورد علاقه خودتان قادر به کسب درآمد هستید. روشهای کسب درآمد در وب سایت، محدودیت بسیار کمتری نسبت به اینستاگرام دارد.
وب سایت نیازی به فالوئر ندارد
اینستاگرام هم مانند سایر شبکههای اجتماعی، حول چارچوب «لایک و فالو» ساخته شده است. با کمک اکانت اینستاگرامتان باید فالوئرهایی به دست آورید تا در معرض محتوای شما قرار بگیرند. عملکرد جستجو در اینستاگرام فقط نام و محل اکانتها را نشان میدهد. همچنین هیچ تضمینی هم وجود ندارد که محتوای اکانت شما در معرض دید تمام فالوئرها قرار بگیرد. بنابراین اکانتهای اینستاگرامی برای به دست آوردن بازدید و لایک بیشتر به دنبال جذب فالوئرهای بیشتر و بیشتر میروند.
پس تعداد فالوئرها، شاخصی از کیفیت و اعتبار یک اکانت در نظر گرفته میشود. برخی از کاربران هم معتقدند که اکانتهای دارای فالوئرهای کمتر، کیفیت پایینتری هم دارند. وبسایتها با این رفتار تبعیضآمیز مواجه نیستند، چون موتورهای جستجو همه سایتها را بدون نیاز به جذب فالوئر، در معرض دید همه کاربران قرار میدهند. یعنی محتوای شما در اختیار هر کسی که به دنبال آن محتوا است، قرار میگیرد. به این ترتیب، وب سایت شما همیشه میتواند کاربران جدید را بدون هیچ پیش نیازی هدف قرار دهد.
داشتن وب سایت، نشان اعتبار کسب و کارتان است
تعداد کسب و کارهای آنلاین هر روز در حال افزایش است. البته همه این مشاغل هم قانونی نیستند و تعداد کلاهبرداریهای آنلاین هم رو به افزایش است. تشکیل پروفایلهای اجتماعی از جمله اکانت اینستاگرام هم بسیار آسان است. همین امر اعتماد کاربران اینترنت در حین خرید و به اشتراکگذاری اطلاعات شخصی را خدشه دار میکند. اغلب کاربران پس از پیدا کردن یک حساب اینستاگرامی جالب، به جستجوی آن در موتورهای جستجو میپردازند تا وبسایت مربوطه را پیدا کنند و به اطلاعات بیشتری در مورد کسب وکار برسند.
پس سایت به عنوان یک تأییدیه امنیتی برای جلب اعتماد بیشتر نسبت به حساب اینستاگرامی عمل میکند. به تنهایی با داشتن یک اکانت اینستاگرامی ساده نمیتوان به این سطح از اعتماد رسید. یک کسب وکار یا برند، با داشتن سایت علاوه بر اکانتهای اجتماعی، به عنوان یک نهاد معتبر و قابل اعتماد شناخته شده؛ امکان تحقیق بیشتر درباره آن برند و پاسخگویی به سوالات مرتبط و متداول مخاطبان را فراهم میکند.
در نهایت ...
اصلی ساده در بازاریابی دیجیتال میگوید که همیشه همان جایی باشید که مشتریانتان هستند. با این که اینستاگرام مخاطبان زیادی را پوشش میدهد، ولی همه مخاطبان شما را در بر نمیگیرد. در مقابل، داشتن یک وب سایت، آزادی عملی را در اختیارتان قرار میدهد که با هیچ اکانت اجتماعی و اینستاگرامی به آن دسترسی ندارید. یک استراتژی بازاریابی برنده شامل داشتن سایت در کنار پیج اینستاگرامی موفق است.