دانمارک تا سال 2030 تمامی پروازهای داخلی خود را سبز میکند
ایتنا- نخست وزیر دانمارک به تازگی متعهد شده است که تا سال 2030 تمامی پروازهای محلی این کشور بدون هیچ گونه انتشار گاز گلخانهای و به صورت کاملا سبز انجام بشود.
نخست وزیر دانمارک به تازگی متعهد شده است که تا سال 2030 تمامی پروازهای محلی این کشور بدون هیچ گونه انتشار گاز گلخانهای و به صورت کاملا سبز انجام بشود.
به گزارش ایتنا و به نقل از engadget، مت فردریکسن به عنوان نخست وزیر دانمارک متعهد شده است که پروازهای داخلی اتحادیه اروپا تا سال 2030 میلادی سبز بشوند. او در بخشی از سخنرانی سال نو خود اظهار داشت: «دانمارکیها تا سال 2025 میبایست این شانس را داشته باشند که در مسیرهای محلی از پروازهای سبز استفاده کنند، ما در نهایت تا سال 2030 باید بتوانیم برای سفرهای محلی در دانمارک کاملا سبز پرواز کنیم.»
گفته میشود که این تصمیم به عنوان بخشی از اقدامات بزرگتر نسخت وزیر دانمارک در افزایش سخت گیریها علیه کارخانههای آلاینده هوا و شروع انتقال این کشور به سمت فناوریهای سبز اتخاذ شده است. با این حال با توجه به عدم وجود جایگزینها دلایل قانع کنندهای وجود دارد که در رابطه با رسیدن به این هدف در این بازه زمانی بسته شک ایجاد میکند.
یکی از این دلایل آن است که ایده ساخت هواپیماهای برقی ممکن است هیچ وقت موفقیت آمیز نباشد و اگرچه پرواز با هیدروژن نیز بسیار امیدبخش است اما تا افزوده شدن هواپیماهای مبتنی بر سوخت هیدروژنی به ناوگانهای هوایی کشورها زمان بسیار زیادی باقی مانده است.
البته ناگفته نماند که تنها هیدروژنی که در نتیجه الکترولیز و با انرژی تجدیدپذیر اضافی تولید میشود، میتواند واقعاً «سبز» نامیده شود. همچنین خبرگزاری EnergiWatch نیز اظهار داشته است که سیاست همیشگی دانمارک مبنی بر صبر کردن برای به ثمر رسیدن فناوریهای جدید سبز نمیتواند به این کشور در اجرا کردن تعهدات بین المللی اش در رابطه با انتشار گازهای گلخانهای کمکی بکند.
گفتنی است دانمارک نسبت به برخی کشورها گامهای بیشتری برای کمک به انتقال به سمت فناوریهای کربن صفر برداشته است. این کشور پیش از این ضرب الاجل سختی برای پایان دادن به اکتشاف نفت و گاز تعیین کرده است و همچنین به مهره بزرگی در صنعت برق بادی تبدیل شده است.
همچنین دانمارک در آغاز سال 2021 متعهد به ساخت جزیرهای مصنوعی شد که میتوانست برق را از مزارع بادی دانمارک جمع اوری و ذخیره کند. در عین حال این کشور امیدوار است که بتواند از نیروی باد اضافی خود برای به حرکت درآوردن یک الکترولیز استفاده کند و از این طریق به یک تولید کننده هیدروژن بدون حاشیه تبدیل شود.