درآمد شرکت مخابرات ایران متناسب با اپراتور ۳۵ میلیون مشترکی نیست
ایتنا - معاون شبکه شرکت مخابرات ایران با بیان اینکه پایین بودن درآمد شرکت مخابرات ایران با این همه میزان تنوع و گستردگی خدمات، تبدیل به اصلیترین چالش شرکت مخابرات شده است تاکید کرد که درآمدهای ما در حد یک اپراتور ۳۵ میلیونی نیست.
به گزارش ایسنا، رضا خلیلی- معاون شبکه شرکت مخابرات ایران- در نشست «لزوم تحول در شبکه ارتباطی ثابت در مسیر توسعه» که در ادامه سلسله نشستهای شرکت ملی مخابرات برگزار شد، با اشاره به اینکه شرکت مخابرات اپراتور قالب است و تمام لایههای شبکه را با بیشترین سطح پوشش در شهرها در اختیار دارد و هزینه طراحی، توسعه، اجرا و نگهداری ۳۱ منطقه مخابراتی را با گستردهترین المانها انجام میدهد، اظهار کرد: این حجم از گستردگی فعالیتهای شبکه مخابرات ایران چالشهای زیادی را به همراه دارد و در شرایطی که بسیاری از تجهیزات مخابرات طول عمر و قدمت بالایی دارند، برای تامین کنندگان نیز نگهداری تجهیزات و به روزرسانی آن سخت شده است.
۱۶ تا ۲۰ درصد درآمد اپراتورهای مخابرات سهم توسعه است
به گفته معاون شبکه مخابرات ایران، معمولا استاندارد سرمایهگذاری در اپراتورهای مخابراتی بین ۱۶ تا ۲۰ درصد است و آنها از درآمد سالانه خود ۱۶ تا ۲۰ درصد را صرف توسعه و نوسازی کرده و حدود ۱۰ درصد از ارزش ماشینآلات یا تجهیزات خود را برای تامین یدک و نگهداری هزینه میکنند.
خلیلی گفت: مشکل اینجاست که عدد درآمد شرکت مخابرات ایران متناسب با اپراتور ۳۵ میلیون مشترکی نیست و اپراتورهای مشابه شرکت مخابرات ایران در حدود ۴ میلیارد دلار درآمد دارند و حدود ۸۰۰ میلیون دلار یعنی ۲۰ درصد را صرف نوسازی و توسعه میکنند اما درآمد مخابرات ایران حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان است و سرمایهگذاری ۲۰ درصد آن حدود ۲ هزار میلیارد تومان است که تبدیل ارزی آن میشود چیزی در حدود ۸۰ میلیون دلار، مبلغی که حتی برای نوسازی عادی کافی نیست.
تحول دیجیتال سرمایهای فراتر از درآمدهای سالانه می خواهد
وی معتقد است از ۲۰ درصد درآمد سالانه مخابرات حتی درآمدی برای نوسازی و توسعه سالانه عادی باقی نمیماند چه برسد به تحول دیجیتالی، زیرا تحول دیجیتالی به خودی خود هزینههای بسیار سنگینتری دارد.
به گفته معاون شبکه مخابرات ایران به میزان سرمایهگذاری و میزان درآمد و میزان هزینهای که برای نگهداری باید صرف شود و میزان استهلاک همه اینها نشان میدهد که درآمد شرکت در حدی نیست که بتواند مطابق با استانداردهای جهانی ماموریتهای تحولی خود را انجام دهد.
خلیلی با بیان اینکه در سالهای گذشته علیرغم همه فشارهای مالی، مخابرات در مسیرتوسعه، سرمایهگذاری کرده است اما با هدف اصلی فاصله دارند، تشریح کرد: تحول یعنی تغییر اساسی در دورههای بلندمدت که از سویی کاربران افزایش پیدا کنند و افزایش دسترسی اتفاق بیفتد و از سویی در مسیر توسعه دیجیتالی باشد.
وی افزود: در حال حاضر بحث FTTX فیبر نوری است که نسل جدید فناوری مخابراتی در ایران است ما باید اول سطح پوشش را بالا ببریم، بعد از این مرحله جذب مشتریان و پوشش کیفیت سرویس و سرعت را بالا میبرد که رفتن به سمت سرویس مطلوب در گرو تامین هزینههاست. تغییرات اساسی هزینه چند برابری دارد و با تامین منابع فعلی اصلا جوابگو نیست، با اعداد درآمد فعلی این تحولات ۱۵ سال بعد طول میکشد.
معاون شبکه مخابرات ایران همچنین به برخی استانها که در دستور کار توسعه قرار دارند اشاره کرد و گفت: برخی استانها مثل گیلان، خراسان رضوی، فارس بنا به نیازهای مخابراتی استانشان در صدر این روند قرار دارند و برنامه امسال ما مشخصا به همگرایی و همافزایی در حوزه توسعه اختصاص دارد.
خلیلی در ادامه سخنان خود از چالشهای عمده فعلی مخابرات از سرقت مس و تجهیزات مخابرات نام برد و بیان کرد: با افزایش قیمت مس و افزایش قیمت دلاری متاسفانه با سرقت این امکانات نیز مواجهیم و این کار را سختتر کرده است.
وی در پایان کارخانههای ایرانی را در صورت تامین منابع مالی دارای توان تولید فیبر نوری دانست و تاکید کرد در حال حاضر اصلیترین چالش FTTH از سمت خود مشترکان است چون هزینه بیشتری دارد و خود هزینه عامل بازدارنده است. او همچنین منطقیسازی قیمتها را منبع اصلی نوسازی و تحول در سطح مخابرات دانست و گفت بدون اصلاح تعرفهها، تحول شدنی نخواهد بود.
برادر ، بزرگوار ، اینهمه میگین همراه اول ، نه آنتن دهی خوب و گسترده داره ، نه کیفیت مکالمه داره و نه اینترنت پرسرعت ، پیامک هم که با تاخیر ارسال و دریافت میشن ، همش حرف و تبلیغ خلاف واقع ، خوب معلومه که کاربران هم فقط سیمکارت اول را دارند و بلااستفاده ، و در نتیجه کسب درآمد آنچنانی هم برای شما میسر نیست.