ایتنا - تلفنهای هوشمند چینی بیش از ۷۰ درصد از بازار روسیه در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱ را تشکیل دادند.
افزایش نفوذ تلفنهای هوشمند چینی پس از محدود شدن فروش سامسونگ و اپل در روسیه در واکنش به جنگ اوکراین روی داد و شرکتهای شیائومی و ریلمی چین اکنون جایگاههای برتر این بازار را در اختیار دارند.
به گزارش ایتنا از ایسنا، مسکو وابستگی بیشتری به پکن پیدا کرده و استفاده از یوان را در فروش انرژی به چین، افزایش داده و با خروج خودروسازان غربی، خودروهای چینی بیشتری میفروشد.
شرکت فروش محصولات الکترونیکی مصرفی "ام ویدئو الدورادو" اعلام کرد اپل و سامسونگ اکنون به رتبههای سوم و چهارم نزول کرده اند؛ در حالی که سال ۲۰۲۲ به ترتیب در رتبه اول و سوم این بازار قرار داشتند. تقاضا برای برندهای چینی از نظر حجمی، به میزان ۴۲ درصد در مقایسه با سال گذشته افزایش یافت و به مجموع سهم آنها به بیش از ۷۰ درصد رسید.
روسیه تلاش میکند خود را از وابستگی به فناوری غربی خلاص کند. روزنامه کومرسانت ماه گذشته گزارش کرده بود کرملین به مقامات مسئول برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ روسیه گفته است استفاده از آیفون اپل را به دلیل نگرانیهای امنیتی و احتمال آسیب پذیر بودن این گوشیها در برابر سازمانهای جاسوسی غربی، متوقف کنند.
کرملین همچنین به شرکتهای روسی اجازه داده است بعضی از محصولات از جمله تلفنهای هوشمند را بدون اجازه دارنده مجوز، وارد کنند.
تحلیلگران میگویند عمده دستگاهها از چین وارد شدهاند اما روزنامه ودوموستی در فوریه به تحقیقات گروه جی اس اشاره کرد که اعلام کرده بود واردات موازی کمک کرده است واردات آیفون از هند در سال ۲۰۲۲ در مقایسه با سال قبل، دو برابر شود.
بر اساس گزارش رویترز، سال گذشته که تحریمهای غربی باعث کاهش رشد اقتصادی و دستمزدها شد، شرکت ام ویدئو و اپراتور موبایل ام تی اس، فروش تلفنهای هوشمند کارکرده و ارزان را به عنوان گزینه کم هزینهتر آغاز کردند.